Schijfruimte verdwijnt in het niets.... Help....

Status
Niet open voor verdere reacties.

musicsounds18

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2007
Beste Mensen.

ik zit hier met een probleem die ik graag zou willen oplossen maar ik weet niet zo veel van computers en kon mijn probleem niet vinden op het forum

ik heb een laptop aangeschaft voor mn studie ,, Packard Bell met 320 Gb intern geheugen. nu starte ik hem op en bleek er maar 281 op te zitten, naja genoeg voor mij. maar het probleem is, is dat er elke keer als ik er mee bezig ben gwoonweg een paar Gb verdwijnen. zonder dat ik programma's installeer of download. Ik heb alle automatische backup programma's uitgezet..

ik heb 1 schijf en als ik daar de eigenschappen van opvraag zegt hij dat er 60 Gb in gebruik is terwijl ik de schijf open en dan alles selecteer en eigenschappen opvaag maar 19 Gb uitkomt.

heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn . vriend van mij gebeld die doet ict maar had hier nog nooit van gehoord dus probeer ik het hier maar.

Als hij/zij de vraag in de Windows Vista sectie plaatst, kun je er toch wel van uitgaan dat het Vista zal zijn ;)

@musicsounds18: Ik zou eens beginnen met schijfopruiming te doen, en eventuele vorige herstelpunten van systeemherstel te verwijderen. (Kan denk ik ook via schijfopruiming)

Het is normaal dat je nooit de gehele schijfruimte kan gebruiken (dus 320 Gb zal zoiets worden als 280Gb, bij mijn externe harde schijf was het juist hetzelfde 500Gb werd iets van een 440Gb geloof ik)

Je kan eens controleren waar al je schijfruimte naartoe gaat met het programma treesize

De fabrikanten van HD's rekenen voor een GB: 1000x1000x1000 = 1.000.000.000 bytes
De schijf zelf rekent per GB: 1024x1024x1024 = 1.073.741.824 bytes. En dat levert een verschil op.
Een HD van 320GB is eigenlijk 320:1,073741.824 = ca 298GB.
Ook het formatteren kost enige schijfruimte (niet veel overigens).

Herstelpunten kunnen vrij veel ruimte innemen. Met schijfopruiming (meer opties) kun je alle herstelpunten, behalve de laatste, verwijderen.

Om ervoor te zorgen dat er daarna niet meer dan (bijv) 3GB aan herstelpunten wordt opgeslagen (ca 4-7 punten) kun je het volgende doen:
Start->uitvoeren->cmd (intypen)->OK->en dan de volgende regel in het venster plakken:

vssadmin Resize ShadowStorage /For=C: /On=C: /MaxSize=3GB

en dan op ENTER drukken.

EDIT: Vista reserveert standaard 15% van de schijfruimte voor herstelpunten en dat kan al gauw oplopen tot meer dan 40GB.
Dan is die 3GB een stuk bescheidener. En komt er daarna een nieuw herstelpunt bij, dan wordt het oudste gewist.

Laatst bewerkt:
Als hij/zij de vraag in de Windows Vista sectie plaatst, kun je er toch wel van uitgaan dat het Vista zal zijn ;)

@musicsounds18: Ik zou eens beginnen met schijfopruiming te doen, en eventuele vorige herstelpunten van systeemherstel te verwijderen. (Kan denk ik ook via schijfopruiming)

sorry ik zat niet op te letten :o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan