• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Product zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

maranello1988

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2008
Ben nog een leek betreft Excel, nu heb ik een aardige sheet opgemaakt die bestaat uit verschillende tabbladen.

Nu lukt mij het niet om in de verschillende werkbladen te zoeken, ik heb al vele dingen toegepast en geprobeerd.
Het lukt mij alleen om in het vak van Apple te zoeken, maar ben ermee bezig om in alle tabbladen te kunnen zoeken.

Iemand misschien tips of suggesties?

Gaat om C5

Bij voorbaat dank,

Bijlagen

Hoi,

Je kunt niet 'slechts' in C5 een product invoeren, waarna vervolgens wordt gezocht in meerdere bereiken op meerdere werkbladen.
Er zijn twee oplossingen.

1. een 'generieke' tabel waarin alle producten van alle magazijnen worden samengevat middels verwijzingen.
2. in (bijvoorbeeld) B5 geef je eerst aan om welk bereik het gaat (het best maak je eerst bereiknamen aan) en in C5 vervolgens om welk product binnen dat bereik.

Hoi,

Je kunt niet 'slechts' in C5 een product invoeren, waarna vervolgens wordt gezocht in meerdere bereiken op meerdere werkbladen.
Er zijn twee oplossingen.

1. een 'generieke' tabel waarin alle producten van alle magazijnen worden samengevat middels verwijzingen.
2. in (bijvoorbeeld) B5 geef je eerst aan om welk bereik het gaat (het best maak je eerst bereiknamen aan) en in C5 vervolgens om welk product binnen dat bereik.

Ten eerste bedankt voor je reactie,

Daar heb ik ook al aan zitten denken(1), maar ik dacht dat het misschien toch zo op te lossen was. Ik hoef niet in meerdere bereiken te zoeken, maar in elke tabblad met het zelfde bereik.

Maar goed, bedankt voor je reactie.

Waarschijnlijk zal ik punt 2 uitwerken d.m.v van een pull down bar ofzo, als dat uberhaupt mogelijk is.

Ten eerste bedankt voor je reactie,

Daar heb ik ook al aan zitten denken(1), maar ik dacht dat het misschien toch zo op te lossen was. Ik hoef niet in meerdere bereiken te zoeken, maar in elke tabblad met het zelfde bereik.

Maar goed, bedankt voor je reactie.

Waarschijnlijk zal ik punt 2 uitwerken d.m.v van een pull down bar ofzo, als dat uberhaupt mogelijk is.

maranello,

Ook al ben ik het eens met de stelling van Teun, dat het makkelijker is om een overzicht van al je artikelen te maken, het is wel mogelijk op basis van de waarde die je in C5 in tikt de juiste waarde uit een tabblad op te halen. Zie mijn bijlage hiervoor, waarbij is alleen voor de 1e en de 2e de formule heb aangepast.
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(C5;'Apple magazijn'!B4:C9;2[COLOR="Red"];0[/COLOR]));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(C5;'Blackberry magazijn'!B4:C9;2[COLOR="red"];0[/COLOR]));;VERT.ZOEKEN(C5;'Blackberry magazijn'!B4:C9;2[COLOR="red"];0[/COLOR]));VERT.ZOEKEN(C5;'Apple magazijn'!B4:C9;2[COLOR="red"];0[/COLOR]))
En waarom, het wordt n.l. een crime om de formule op te zetten als je zoveel tabbladen hebt.

En let op de toevoeging aan het eind van de VERT.ZOEKEN ";0)"> deze zorgt ervoor dat je altijd de exacte waarde gaat zoeken en niet iets dat dicht bij de gezochte waarde ligt.

Maar het kan en ik hoop dat je binnen de maximale lengte van een formule kan blijven.

Wellicht is het handiger, als je daarmee bekend bent, om e.e.a. eventueel in VBA te zetten. Er zijn ook wle genoeg forumleden die je daar bij kunnen helpen.

Succes.

Wim

Maar het kan en ik hoop dat je binnen de maximale lengte van een formule kan blijven.
Wim

Wim,

Met jouw oplossing kan je maar in maximaal 7 tabbladen (ten minste in de excel versies pre 2007) op zoek naar een oplossing, en wat voor een joekel van formule krijg je dan !

Ik denk dat ik een oplossing voor je hebt.

Bedankt.

Mag ik ten eerste jullie allemaal bedanken voor de reacties.

Zie dat mijn probleem ook in verschillende opzichten opgelost kan worden. Waarschijnlijk is de oplossing van popipipo de oplossing die het meest in het gebied komt waar ik zocht. En hoe ik het gedaan wou hebben.

Meer gekregen dan gedacht maar een mooie oplossing, alleen kom ik er niet uit wat betreft de scroll bars hoe je die aan elkaar gelinkt hebt. Dat als je bijvoorbeeld LG selecteert dat je dan ook de producten van LG krijgt. Weet niet of dat veel moeite is om uit te leggen. Maar kan zo ook niet een topic ervan vinden.

Wat betreft VBA ben ik echt nog een leek maar heb er al wel wat over gelezen en wil me er ook zeker in gaan verdiepen. Dus dit zal dan ook met de tijd komen.

Bestand van GiMe kan ik niet openen? misschien iemand een idee hoe dit kan?

Ik heb alle artikelen van elk merk de naam van het merk gegeven
Voor Apple dus heten cellen B4 tm B9 samen: Apple
Voor LG dus heten cellen B4 tm B9 samen: LG
Enz
Zo heten alle merken samen : merk
Zie tabblad van apple kolommen P tm Z
Via ctrl F3 is dit in te stellen te wijzigen en te verwijderen.

Via data validatie kun je het merk selceteren in cel C4
Met data validatie in C5
Code:
=indirect (c4)
zoekt hij dus alleen in de kolom wat je geselecteerd hebt.
Via vertikaal zoeken (D5-G5) met formule
Code:
=VLOOKUP($C$5;INDIRECT("'"&$C$4&" magazijn'!"&"$B4:$H9");2;0)
Zoekt hij de waarden uit juiste cel ook weer via indirect functie.

Zet de formule :
Code:
=("'"&$C$4&" magazijn'!"&"$B4:$H9")
maar eens in een cel en je ziet de verwijzing in welk werkblad er gezocht moet worden.
$C$4 is apple hier wordt de tekst [spatie]magazijn aangekoppeld en vervolgens het zoekbereik.
En je hebt dan de ‘normale’ formule om te kunnen zoeken.
Wil je nog meer artikelen toevoegen moet je dus via ctrl F3 het bereik aanpassen.

Er komt du geen VBA aan te pas.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan