Processor draait niet op juiste snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ferrari2005

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2008
Ik heb een nieuwe processor geplaatst. Het gaat om een Pentium 4 478/512/533 3,06ghz HT (sl77p). Deze zou dus op 3,06 ghz moeten draaien. Helaas is dit niet waar. Hij blijft hangen op 12x133=1,6ghz. Ik heb een mobo MSI 845pe max. Volgens de site van msi zou het moederbord de proc moeten ondersteunen. In het bios kan ik de multiplier niet veranderen. Als ik cpuid draai dan geeft deze ook aan dat het om een 3,06 ghz gaat met een min. multiplier van 12 en een max. multiplier van 23, maar op een of andere manier blijft ie op die 12 hangen. Heb ook al het voltage aangepast gehad maar dit geeft ook niet het gewenste resultaat. Biosversie is ook de allerlaatste.

Heeft er iemand suggesties

Het is geen laptop maar gewoon een desktop pc dus die zou toch gewoon op normale snelheid moeten draaien. Als ik cpuid of een dergelijk programma draai zie ik ook niets aan de multiplier of het aantal ghz iets veranderen.

Hoi !

Tja, bij mij loopt de multiplier ook terug van 12x naar 6x als er weinig werk voor de processor is !

Enne......da's ook echt een desktop !

Lees de manual van je mobo er eerst eens op na.

Mogelijk is dit bij jou ook het geval.

Greetz,

Harry.

zat die technologie al in een pentium 4?
Kan hoor... Ik dacht alleen dat het iets recenter was.

Goede reacties allemaal, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Want als ik mijn proc. flink laat werken en ik laat cpuid ook draaien dan blijft ie toch op die 1,6 ghz hangen. Je ziet hem niet oplopen.
Zou het dan toch zijn dat dit alleen in een laptop werkt op een moederbord waar deze technologie is in verwerkt.
Als dit zo is, zou het dan ook mogelijk zijn om hem gewoon altijd op die 3,06 ghz te laten draaien.

Niet overklokken, gewoon de FSB moet naar 266

Is dat dan geen overclocken? Je kan me snel overtuigen: ik weet vrij weinig van overclocken.. Ik dacht alleen dat als je de FSB aanpast dat je dan feitelijk al aan het overclocken bent.

Of te wel: Is 12 x 266 net zo stabiel als 23x133?

Is dat dan geen overclocken? Je kan me snel overtuigen: ik weet vrij weinig van overclocken.. Ik dacht alleen dat als je de FSB aanpast dat je dan feitelijk al aan het overclocken bent.

Of te wel: Is 12 x 266 net zo stabiel als 23x133?

In mijn simpele gedachtengang is overklokken de betreffende CPU sneller laten lopen dan waarvoor deze gemaakt is en aangeboden wordt.

Een CPU op de originele snelheid laten lopen is geen overklokken.

De CPU uit dit topic heeft een standaard Bus speed van 533Mhz (http://www.cpu-world.com/sspec/SL/SL77P.html)
Daarom dus de FSB van het moederbord op 266 zetten!

Dan wordt de busspeed 266 x 2 = 533Mhz en de snelheid 12 x 266Mhz is de genoemde ruime 3Ghz!

In mijn simpele gedachtengang is overklokken de betreffende CPU sneller laten lopen dan waarvoor deze gemaakt is en aangeboden wordt.

Een CPU op de originele snelheid laten lopen is geen overklokken.

De CPU uit dit topic heeft een standaard Bus speed van 533Mhz (http://www.cpu-world.com/sspec/SL/SL77P.html)
Daarom dus de FSB van het moederbord op 266 zetten!

Dan wordt de busspeed 266 x 2 = 533Mhz en de snelheid 12 x 266Mhz is de genoemde ruime 3Ghz!
Ja dat laatste weet ik. Die kennis heb ik wel.
Ik weet alleen weinig van de gevolgen van het verhogen van de FSB. Het had dacht ik ook gevolgen voor geheugen, pci-poorten en evt agp/pciepoort (die zit niet op het moederbord)

De bussnelheid is nu 133. Het geheugen draait op 266 of 333. (sneller ondersteunt het moederbord niet)
Dus 333:2 = 166Mhz.
Dus zal het omhooggooien van de bussnelheid naar 166 geen gevolgen hebben, maar erboven?

Misschien is het allemaal onzin wat ik zeg, maar ik zou boven de 166 toch een beetje oppassen. Gewoon doen alsof je aan het overclocken bent: dus kleine stapjes en dan testen.

Hoi !

Ja @mrmusic, zo eenvoudig is het natuurlijk niet !

Door je FSB-verhoging van liefst 100 % (!) gaan zowel je northbridge als je geheugen naar de d....

Ik kan je verzekeren dat dit zelfs met waterkoeling niet lukt !

Hoewel: je processor zal het wel overleven.....

De enigste mogelijkheid om dit op te lossen is een geheugencontroller op het mobo, of in de processor (AMD).
Maar: 12x is battery state and so far no one/program (other then in laptops) can switch to the upper multiplier.

Dus: overlocken met de regels zoals @marsmannetje die beschrijft in acht nemen !

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan