XP ziet maar 192mb ipv 512mb

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yilmaz85

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 okt 2008
Hallo allemaal,

Ik heb hier een oude pc van me vriendin en daar zitten 2x256mb geheugen in maar windows ziet echter maar 192mb.. Waardoor het gebruik van deze pc enorm traag gaat. Ik heb de BIOS al geupdated maar daar ligt het niet aan.. Iemand enig idee?

Het gaat om een HP Presario SR1219NL met Windows XP SP3

BTW. de geheugenmodules laten in een ander pc wel 512mb zien, dus die zijn nog wel goed. Er zit onboard videokaart in, maar aangezien de pc best wel oud is kan het bijna nooit waar zijn dat de rest van de 320mb daardoor geshared wordt.

Laatst bewerkt:
Vertel eens wat meer over die geheugenmodules: Zijn ze dubbelzijdig of enkelzijdig uitgevoerd (dus chips op beide kanten of slechts aan 1 kant).
Hoeveel chips zitten er op elke module?

Probeer ook eens de 2 modules om te wisselen. Heeft dat enig resultaat?

Tijs.

Ik heb de pc zo niet bij de hand om te kijken of het enkel of dubbelzijdig zijn, maar ik denk enkel. Het zijn in ieder geval ook single/channel modules van Kingston.. Ik zal de pc morgen ff hierheen halen..

Laatst bewerkt:
De geheugenmodules heb ik al een keer omgedraaid, maar zonder enig resultaat. Ik heb de pc zo niet bij de hand om te kijken of het enkel of dubbelzijdig zijn, maar ik denk enkel. Het zijn in ieder geval ook single/channel modules van Kingston.. Ik zal de pc morgen ff hierheen halen..

Probeer ook eens maar 1 enkele DIMM te plaatsen. Ziet ie dan wel 256MB, dan heeft het waarschijnlijk te maken met het double- en single sided-verhaal.

Stel ze zijn beide double-sided en het moederbord ondersteund 3 'sides'. Dan heb je een probleem als je ze beide plaatst, maar met eentje gaat het wel goed.

Al kan het er ook vanaf hangen in welke slots je ze plaatst.

Probleem opgelost..

De ene 256mb module was defect. En in de bios stond onboardvideo op automatisch, waardoor hij de max. 64mb voor de video gebruikte..

Ik heb er een module ingedaan van 512mb en onboard op 16mb gezet.

Hartelijk dank allemaal :thumb::D

Probleem opgelost..

De ene 256mb module was defect. En in de bios stond onboardvideo op automatisch, waardoor hij de max. 64mb voor de video gebruikte..

Ik heb er een module ingedaan van 512mb en onboard op 16mb gezet.

Hartelijk dank allemaal :thumb::D
Een defect is idd ook altijd mogelijk. Hoe heb je het defect ontdekt?

Een defect is idd ook altijd mogelijk. Hoe heb je het defect ontdekt?

Door de modules één voor één te proberen en memtest86 draaien. Er zat ook veelste veel stof in de kast zag ik, want in het begin gaf hij ook aan dat module defect was terwijl die uit een werkend systeem kwam. Na flink stofzuigen pakte hij hem wel, waarschijnlijk ook stof in de sleuven.

Achja nu heeft ze weer een "snelle" systeem. Snel is het niet echt als je zelf met een quadcore werkt mjaa :D

Thnx all ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan