overclocken

• Onderwerp starter Onderwerp starter fct
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

fct

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2007
hallo,
Ik wil graag dat mijn geheugen en processor 1:1 lopen nu is dat 4:5.
mijn geheugen loopt op 667Mhz en ik heb 2 gig dus dan is dat: 667/4X9X2=3000
Mijn processor is de Q6600 en loopt op 2,4ghz
2400:3000=0.8 0.8=4:5 als ik dat goed heb uitgerekend.
dus zou ik mijn processor op 3Ghz moeten hebben lopen voor 1:1.
Als ik in de bios(american megatrends inc. V1.4) kijk kan ik nergens de FSB vinden. Waar zou die moeten staan?

alleen het geheugen gaat op 1:1 niet de processor minst je moederbord het ondersteund

mijn moederbord is: MSI p965 platinum weet je of het daarmee kan?

is het trouwens slim om mijn bios te updaten of kan hierdoor het systeem instabiel worden??

ik ben een beetje begonnen en heb hem nu op 2.7Ghz maar hoe kan ik weten wanneer ik de voltage omhoog moet zetten? en wat gebeurt er als ik de voltage te laag heb krijg ik dan een melding ofzo? ik heb al stress testen met prime95 gedaan en daar was de max temp 63 graden.

Als bepaalde componenten instabiel gaan reageren, kan dat komen omdat ze onder te hoge snelheid draaien met een te laag voltage. (foutmeldingen, blue screens, vastlopers. en dergelijke.)
Om weer stabiel te draaien, zullen bepaalde componenten meer voltage nodig hebben. Maar een te hoog voltage kan componenten beschadigen of hun levensduur verkorten (maar dat wist je vast al). Het komt er dus op neer om de snelheid op te schroeven totdat bepaalde componenten onvoldoende voltage krijgen en daardoor niet meer stabiel draaien. (Hiervoor zijn bepaalde stresstest programma's die je meerdere uren - of bijvoorbeeld een nacht - kunt laten draaien) Het is zaak om precies die voltages te vinden die omhoog moeten om het geheel weer stabiel te krijgen.
Dus:
Vind de juiste combinatie van
- zo hoog mogelijke snelheid
- zo laag mogelijke voltage
zodat het geheel stabiel blijft draaien onder acceptabele temperaturen.

Laatst bewerkt:
is het trouwens slim om mijn bios te updaten of kan hierdoor het systeem instabiel worden??

Bij bios upgrades lees ik altijd aandachtig het tekst document door, dat de wijzigingen beschrijft welke bij de bios upgrade doorgevoerd zijn, zijn die wijzigingen die op jouw situatie van toepassing, dan zou ik zeker die update doorvoeren.
Heeft die biosupdate alleen bijvoorbeeld ondersteuning toegevoegd voor nieuwe processoren die jij niet bezit, dan heeft zo'n update voor jou ook geen enkele zin.
Voor mij geldt de regel: if it ain't broke, don't fix it. Dus alleen problemen die met de bios update opgelost zijn, die bij jouw situatie behulpzaam zijn, dan doorvoeren. Anders gewoon laten zoals het is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan