• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel in kolommen sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

kuipie

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2001
Hallo harde helpers!

Ik heb een (simpel?) probleempje met het sorteren op alfabet met Microsoft Excel 2003

Ik heb een hele lange kolom die ik op alfabet heb gesorteerd. Om dit bijvoorbeeld uit te printen, kost het mij heel veel onnodige A4 printjes.

Ik wil nu Kolom A in alfabet opsplitsen in Kolom A, Kolom B en Kolom C, zodat een heel A4 gevuld is. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeldje

vb_excel.jpg

Is dit mogelijk?

mvg

Sander

Ik heb ASAP utilities (Paper saver) geinstalleerd maar ik kan de oplossing nog niet vinden. Ik zie wel "5. range / advanced sorting" staan, maar hiermee lukt het niet.

Via de "merge selected areas" lukt het ook niet

Ik ga nog even verder zoeken....

Sander,

Ik heb geen seconde aan Asap gedacht en dus een apart printblad gemaakt met verwijzingen naar het invulblad.

Bijlagen

Sander,

Ik heb geen seconde aan Asap gedacht en dus een apart printblad gemaakt met verwijzingen naar het invulblad.

Dit ziet er veel makkelijker uit! Ik begrijp alleen niet wat die formule in het printblad betekent.

Code:
=ALS(RIJ()<AANTALARG(invulblad!A:A)/3,INDIRECT("invulblad!$A"&RIJ()),"")

Hij maakt nu kolommen met 53 rijen, maar wat als je minder rijen wilt? Op een liggend A4 passen namelijk maar 36 rijen...

Ik heb het printblad aangepast, een liggende pagina met 36 regels.
=ALS(RIJ()<=AANTALARG(invulblad!A:A)/3;INDIRECT("invulblad!$A"&RIJ());"")
doet: als het rijnummer kleiner is dan het aantal vermeldingen in de A-kolom op het invulblad, gedeeld door 3 dan plaatst hij de inhoud van de cel van het invulblad met hetzelfde rijnummer. Dit loopt door tot rij 36. In kolom B begint hij op rij 37 door
Code:
=ALS(RIJ()<=AANTALARG(invulblad!A:A)/3;INDIRECT("invulblad!$A"&SOM(RIJ();36));"")
. Kolom C begint op rij 73:
Code:
=ALS(RIJ()<=AANTALARG(invulblad!A:A)/3;INDIRECT("invulblad!$A"&SOM(RIJ();2*36));"")
. De eerste kolom van de volgende pagina begint met de laatste formule van de eerste pagina en zo verder.

Bijlagen

Printer instellen via Eigenschappen

Kun je de Eigenschappen van de printer niet instellen zodat er meerdere pagina's in Excel op 1 vel A4 worden geprint?

Op mijn Rank Xerox kleurenlaser kan dat wel. Ook een HP 2120 zwarwitlaser kan het. En als je via PDF print kan het zeker, dan doet Acrobat dat voor je.

Ik heb ASAP utilities (Paper saver) geinstalleerd maar ik kan de oplossing nog niet vinden. Ik zie wel "5. range / advanced sorting" staan, maar hiermee lukt het niet.

Klik op ASAP utilities, dan Format, dan The paper saver (split columns...)

Makkelijker kan echt niet volgens mij (zonder zelf aan het programmeren te slaan).

Wigi

Ik heb het printblad aangepast, een liggende pagina met 36 regels.
doet: als het rijnummer kleiner is dan het aantal vermeldingen in de A-kolom op het invulblad, gedeeld door 3 dan plaatst hij de inhoud van de cel van het invulblad met hetzelfde rijnummer. Dit loopt door tot rij 36. In kolom B begint hij op rij 37 door
Code:
=ALS(RIJ()<=AANTALARG(invulblad!A:A)/3;INDIRECT("invulblad!$A"&SOM(RIJ();36));"")
. Kolom C begint op rij 73:
Code:
=ALS(RIJ()<=AANTALARG(invulblad!A:A)/3;INDIRECT("invulblad!$A"&SOM(RIJ();2*36));"")
. De eerste kolom van de volgende pagina begint met de laatste formule van de eerste pagina en zo verder.

vraag nog niet opgelost

Het werkt in principe wel, maar niet als je meerdere pagina's wilt maken. De rijen worden niet echt gesplits, maar meer opgedeeld. Als je bijv. t/m rij 36 doet, ga je in de volgende kolom verder. Maar als je nu rij 37 zichtbaar maakt, dan telt hij verder vanuit rij 36.

Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar met meerdere pagina's komt ik er dus niet uit. Pagina 2 gaat namelijk van rij 37 t/m 59 (terwijl de pagina tm rij 72 loopt...

Op de tweede pagina neem je formule van de laatste cel van de eerste pagina en trekt die door. In de kolom ernaast tel je weer 36 erbij door een met een hoger getal te vermenigvuldigen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan