Draadloze printer op netwerk installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

punkin`Pete

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2005
Ik ben sinds gisteren de (nog niet zo blije) eigenaar van een draadloze printer. Ik heb problemen met het verbinden met de router. De wizard brengt me een heel eind, alleen vraagt hij om een network key.
Tijdens het installeren van de router heb ik een network key ergens opgeslagen op een kladblok.
Als ik deze key echter invoer krijg ik als melding dat er nog een accesspoint met hetzelfde SSID bestaat.
Ik begrijp dat mijn draadloze laptop en de printer dezelfde network key moeten krijgen. Doe ik toch?!

Het zal wel een kleinigheidje zijn maar wie kan mij op weg helpen?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Mogelijk is de SSID dezelfde als een 'andere' in jou directe omgeving.
Niet zo vreemd, want als je de SSID niet wijzigt na aanschaf, en iemand in jou directe omgeving heeft een router van hetzelfde merk, dan is die kans vrij groot.
M.a.w. de (software van) je draadloze printer vindt een router met dezelfde naam.
Probeer eens de SSID van jou router te wijzigen.

Kan ik dit willekeurig wijzigen of moet het aan bepaalde voorwaarden voldoen?

Wanneer je in de setup van je router de SSID-naam wijzigt krijg je direct een melding als deze 'ongeldig' is. Maar je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor PUNKINPETE ..... :p

Als ik dat doe, krijg ik dan geen problemen met m'n nu prima werkende draadloze verbinding met de laptop? Moet ik die dan ook weer opnieuw 'instellen'?

Peter.

Ja, je hebt wél een probleem, want het netwerk met de 'oude' naam wordt niet meer gevonden.
Je kunt dan weer zoeken naar netwerken (VIsta) en hetzelfde wachtwoord weer gebruiken bij het 'nieuwe' netwerk.

Dus SSID is een wachtwoord om de toegang tot de router te beveiligen?

Peter

In ieder geval bedankt voor je hulp, Vandaag helaas geen tijd om printer te installeren, de tuin moet ook nog gedaan en vanavond moet ik nodig weer eens klaverjassen.

Dus SSID is een wachtwoord om de toegang tot de router te beveiligen?

Nee, SSID en beveiligingssleutel zijn twee verschillende zaken.

Kijk eens op mijn site onder 'Artikelen' voor een uitleg over de beveiliging van een draadloos netwerk.

Probleem opgelost: Router gereset, knopje aan achterkant 30 sec. ingedrukt. Daarna router opnieuw geïnstalleerd, ditmaal een eigen SSID gegeven. De router vraagt ook nog om een passphrase, ook hier een eigen naam aan gegeven.
Vervolgens encryptie volgens WEP aangegeven, de router geeft zelf een sleutel (network key).
Bij het installeren van de laptop op het draadloze netwerk zie je bij de gevonden netwerken het netwerk staan met jouw SSID naam. Met de passphrase en network key kan je je aanmelden voor het network.

Mijn probleem was uiteindelijk het feit dat ik niet wist hoe het netwerk van mij heette, de passphrase was vergeten evenals de network key.

Teun, bedankt voor je hulp. Samen met andere hulp op internet ben ik geholpen.:)

Vervolgens encryptie volgens WEP aangegeven, de router geeft zelf een sleutel (network key).

Hoi,

Fijn dat je weer 'verbinding' hebt en je printer werkt.
Eén probleem .... WEP-encryptie is inmiddels 'not-done' omdat het makkelijk te kraken is.
Je zou alsnog WPA2 in moeten stellen.
Wat mij betreft hangt e.e.a echter af van de combinatie van maatregelen die je instelt:
- wijzigen wachtwoord naar je router en SSID-naam
- MAC-filtering
- instellen van een beveiligingssleutel, al of niet WPA.

Geeft voldoende beveiliging.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan