Een nieuwe NIET-GAME pc..

Status
Niet open voor verdere reacties.

br8da

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2004
Ik ben op zoek naar een computer die, je raad het al, geschikt is voor wat wij er mee doen, en dat is van alles, maar geen games..
Wat is de ‘ideale’ pc als je dus niet gamed, maar toch een leuke pc wilt, nieuw, maar niet het nieuwste (lees duurste) van het nieuwste. En vooral lekker snel..

Budget
Tussen de 400 en 700,- (of als het moet iets meer)

Doel
Adobe CS 3 (en straks 4) (photoshop, illustrator, indesign, en liefst deze 3 tegelijk..en ook internetten en mail) Beetje flash, dreamweaver) Internet & e-mail, GEEN GAMES!
Hoe belangrijk is stilte? – Best wel belangrijk

Assemblage
De winkel of iemand in ieder geval ;-)

Opties
Dual layer dvd-brander (1x) (niet te duur), multimedia card-reader,

Besturingssysteem
Alleen als het niet te veel extra kost. Besturingssysteem hoeft er niet bij, heb vista en xp.

Andere software?
Geen

Randapparatuur
Ik heb een wacom intuos 3(a5-wide), en een hp photosmart C5180 (printer). Als beeldscherm de SyncMaster 226BW 22” (Samsung). Toetsenbord, muis & speakers zijn ook aanwezig. Ook een externe HD (WD) 500gb.

Huidige pc:
Mijn huidige pc is de medion titanium MD 8008 met intel pentium 4 2,6GHz processor. (1024mb ddr 333MHz werkgeheugen, 120gb harde schijf en een heleboel wat ik toch niet gebruik..)

In mijn oude pc zit een ATI Radeon 9600TX 128mb ddr sdram 540mhz, mag blijven, maar zal wel niet handig zijn met aansluiten op nieuwe moederbord?

Ideeën:
Het liefst zou ik 2 harde schijven hebben die elkaars backup zijn (paar keer pech gehad met crashen van hd’s..) Advies is welkom. 160 gb per hd is meer dan genoeg. Tenzij iets meer niet veel extra kost..

Ik wil alleen een computer met minimaal 1 jaar garantie.

Ik zou dus graag een snelle computer hebben. Vrij nieuwe onderdelen, maar ook weer niet het nieuwste van het nieuwste. En vooral niet veel meer dan wat ik nodig heb. Ik denk zelf aan 3072 of 4096mb werkgeheugen. Qua kast niet echt gekke eisen, zwart/zilver is altijd goed, miditower.
Ik woon in Noord-Brabant, dus bezorgen of in de buurt is wel handig.

Alvast super bedankt voor de moeite!

naamloosjm6.jpg

Volgens kan je je systeem door azerty in elkaar laten zetten.

Laatst bewerkt:
dit is het beste voor wat jij ermee wil doen (quad core omdat jij met photoshop wil werken en dat vraag toch wel veel van je systeem en 4gb)
pcvx1.jpg

ook bij azerty
er zit 2x 320 gb hdd in

Core 2 Quad t.o.v. Core 2 Duo?

Wat is het voor/nadeel van een core 2 quad ten opzichte van een core 2 duo? (rekening houdend met mijn gebruik?

De Core 2 Quad Q8200 kost 181,38
Merk Intel
Type Core 2 Quad
Model Q8200
L2 cache 4096 KB
Socket 775
Snelheid 2,33 GHz
Bussnelheid 1333 MHz
Aantal cores 4x
Architectuur 45 nm

De Core 2 Duo E7200 kost 113,50
Merk Intel
Type Core 2 Duo
Model E7200
L2 cache 3072 KB
Socket 775
Snelheid 2,53 GHz
Bussnelheid 1066 MHz
Aantal cores 2x
Architectuur 45 nm

Wat vinden jullie van de Intel Core 2 Quad Q6600 kost 155,06?
Merk Intel
Type Core 2 Quad
Model Q6600
L2 cache 8192 KB
Socket 775
Snelheid 2,4 GHz
Bussnelheid 1066 MHz
Aantal cores 4x
Architectuur 65 nm

Wat is het voor/nadeel van een core 2 quad ten opzichte van een core 2 duo? (rekening houdend met mijn gebruik?

De Core 2 Quad Q8200 kost 181,38
Merk Intel
Type Core 2 Quad
Model Q8200
L2 cache 4096 KB
Socket 775
Snelheid 2,33 GHz
Bussnelheid 1333 MHz
Aantal cores 4x
Architectuur 45 nm

De Core 2 Duo E7200 kost 113,50
Merk Intel
Type Core 2 Duo
Model E7200
L2 cache 3072 KB
Socket 775
Snelheid 2,53 GHz
Bussnelheid 1066 MHz
Aantal cores 2x
Architectuur 45 nm

Wat vinden jullie van de Intel Core 2 Quad Q6600 kost 155,06?
Merk Intel
Type Core 2 Quad
Model Q6600
L2 cache 8192 KB
Socket 775
Snelheid 2,4 GHz
Bussnelheid 1066 MHz
Aantal cores 4x
Architectuur 65 nm
de q8200 is sneller en beter voor fotobewerking dan de e7200 en q6600

dit is het beste voor wat jij ermee wil doen (quad core omdat jij met photoshop wil werken en dat vraag toch wel veel van je systeem en 4gb)
pcvx1.jpg

ook bij azerty
er zit 2x 320 gb hdd in

Als ik dit zou bestellen gaat het dan helemaal goed, of moet ik er nog iets aan toevoegen?

Als die hardeschijven in RAID0 moeten gaat dat niet werken wat dat ondersteund de MSI P43 Neo-F niet.
Ik zou een HD4670 als videokaart nemen.

@ TS
Als ik jou was zou ik net wat meer uitgeven zodat je een Q9550 kan nemen, welke veel beter is dan de E7200/Q8200, zijn allebei erg laag geclocked.

Waarom een 4870 als hij er toch niet mee gaat gamen?
Volgens mij is dat overkill voor wat hij nodig hebt.

Tot nu toe..

Allemaal super bedankt voor de moeite, ik kom nu op het volgende:

Intel Core 2 Quad, boxed, Q8200, socket 775, of misschien toch de Q9550...
MSI P45 Neo3-FR (ondersteund RAID)
GeForce 8600GT 512mb
Kingston 4096mb ddr2
2x Western Digital 7200RPM SATA II 320gb
Dual layer DVD/CD RW
Card Reader
Minimaal 3 front usb poorten, minimaal 3 achter
Een zwart/zilveren miditower waar alles in past.
Geen besturingssysteem of software. Geen toetsenbord/muis/beeldscherm.

Beetje overkill voor het gebruik denk ik.. maar goed.

Wat is het voor/nadeel van de Radeon HD4670 en Asus EAH4670 t.o.v. de GeForce 8600GT?

4870 heeft niemand geadviseerd toch?

Waarom een 4870 als hij er toch niet mee gaat gamen?
Volgens mij is dat overkill voor wat hij nodig hebt.

Het is een 4670. De perfecte kaart voor zijn doeleinden.

Intel Core 2 Quad, boxed, Q8200, socket 775, of misschien toch de Q9550...
MSI P45 Neo3-FR (ondersteund RAID)
GeForce 8600GT 512mb
Kingston 4096mb ddr2
2x Western Digital 7200RPM SATA II 320gb
Dual layer DVD/CD RW
Card Reader
Minimaal 3 front usb poorten, minimaal 3 achter
Een zwart/zilveren miditower waar alles in past.
Geen besturingssysteem of software. Geen toetsenbord/muis/beeldscherm.

Qua processor zou ik kijken naar de E8400/E8500 of de Q9550, niks daar tussen in, die zijn allemaal erg laag geclocked. In de tweakers BBG multimedia syteem van september (begin november is er weer een nieuwe) raden ze ook een E8400 ook.
Tegenwoordig zijn er diverse mogelijkheden voor de processorkeuze in een systeem voor thuisgebruik. Quad- en dualcoreprocessors behoren allebei tot de mogelijkheden in het budget dat voor dit systeem is gesteld. We hebben echter voor een dualcoreprocessor gekozen omdat veel programma's nog niet in staat om hun activiteiten op te splitsen in aparte threads, waardoor een cpu met minder, maar snellere individuele cores, in het voordeel is. We kiezen voor de Core 2 Duo E8400 gezien zijn gunstige prijs/prestatieverhouding. Deze processor is energiezuiniger dan een quadcore Intel-processor en beschikt bovendien over sse4-instructies die ook weer voordelen opleveren in multimedia-applicaties.

Ik denk dat jij een beetje die guide moet aanhouden voor het systeem, de Q9550 is wat duurder waardoor de totaalprijs zeker richting de 800 gaat (maar als je het er voor over hebt zou ik het zeker doen). Ze doen er daar ook een Arctic Freezer 7 pro, omdat deze stiller is en beter koelt dan de boxed + hij is maar 15 euro.

Qua moederbord is de MSI P45 Neo3-FR wel een aardige keuze. Maar ik denk dat je beter kan kijken naar een Asus P5Q of een GigaByte GA-EP45-DS3R, zijn wel ietsje duurder, maar ook betere kwaliteit.

De 8600GT zou ik als ik jou was dus wijzigen in een HD4670.

Kingston setje is goed. (wel KVR800D2N5K2/4G).

2x Western Digital 7200RPM SATA II 320gb (WD3200AAKS) in RAID0 dus? Je weet wel wat het inhoud? Je kan ook voor de WD6400AAKS gaan met een EP45-DS3L als moederbord.

DVD-RW/Lezer zou ik gewoon de Lite-On LH-20A1S pakken, maar de levertijd is daarvan nu weer erg lang dus zou ik die dan wijzigen in een Samsung SH-S223Q.

Card Reader, die Eminent die ik had gekozen blijkt wel aardig te zijn en is nog geen 10 euro.

Een zwart/zilveren miditower waar alles in past. 3 front en 3 achter. 3 front zie je niet zoveel, maar 3 achter heb je zoiezo aangezien die achter op het moederbord zitten. De Cooler Master Elite 334 is een leuke kast voor de prijs, wel een extra 120mm fan erbij kopen voor in de voorkant, anders is de luchtdoorstroom bagger. Deze kast heet 2 front usb.

Een degelijke voeding is ook van groot belang. De Antec NeoHE 500/550 (ook wel de Antec NeoPower genoemd), is erg stil, heeft 85% efficiëntie en is nu erg leuk geprijsd.

Als je een RAID0 setupje + aparte CPU koeler besteld, zou ik als ik jou was wel even aangeven dat je de harde schijven in RAID0 wilt en de Freezer 7 Pro als CPU koeler wilt en niet de boxed van Intel.

puzzel verder

He dankjewel! Ik ben weer aan de puzzel.. je hoort er nog van.

Het wordt denk ik zeker de q9550..

Grafische Kaart? RAID?

Wat is het voor/nadeel van de Radeon HD4670 en Asus EAH4670 t.o.v. de GeForce 8600GT?
QUOTE]

Heeft iemand hier nog iets over te melden?
En welke bedoelen we dan precies? (zie screenshot)

Maakt de RAID (waarbij 2 schijven elkaars backup zijn) de computer ook trager? (Ik ben er niet zo in thuis, maar betekent dat, dat de computer steeds bezig is om te zorgen dat de hd's elkaars gelijke zijn, ook als ik zware dingen aan het doen ben?
En raden jullie RAID op deze manier misschien af?
Alvast bedankt, vanavond ga ik hem bestellen..

Bijlagen

• grafischekaarten2.jpg
    grafischekaarten2.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 28
QUOTE]

Heeft iemand hier nog iets over te melden?
En welke bedoelen we dan precies? (zie screenshot)

Maakt de RAID (waarbij 2 schijven elkaars backup zijn) de computer ook trager? (Ik ben er niet zo in thuis, maar betekent dat, dat de computer steeds bezig is om te zorgen dat de hd's elkaars gelijke zijn, ook als ik zware dingen aan het doen ben?
En raden jullie RAID op deze manier misschien af?
Alvast bedankt, vanavond ga ik hem bestellen..

Raid-1 is het type raid wat jij nodig hebt: Hiermee heb je altijd een backup. Dit is zover ik weet met lezen sneller dan geen raid, maar met schrijven van data trager (immers moet de data op 2 plekken neergezet worden)

Voor de videokaart zat ik eigenlijk te denken aan deze:
http://tweakers.net/pricewatch/224123/msi-r4350-d512h.html

Ik zie namelijk niet het nu van de duurdere kaarten en deze is passief: handig aangezien je een best wel stille pc wilt.
Eventueel is deze een goed alternatief, alleen moet je dan wel een beetje geduld hebben aangezien deze nog een beetje slecht leverbaar is:
http://tweakers.net/pricewatch/224033/his-hd-4650-isilence-4.html
(is nog maar net uit)

Ik zou het sowies op de HD4350, HD4550, of de HD4650 houden. Dit zijn moderne kaarten. Goed genoeg voor multimedia-pc's, maar ook nog leuk geprijsd.

De HD4670 is ook net nieuw hoor.. En die is zo rond de 80 euro. Die van Asus en MSI hebben andere koeling, de Sapphire standaard fan blijkt niet zo stil te zijn (gelezen in paar reviews).

De HD4670 is ook net nieuw hoor.. En die is zo rond de 80 euro. Die van Asus en MSI hebben andere koeling, de Sapphire standaard fan blijkt niet zo stil te zijn (gelezen in paar reviews).

Klopt (dat ie ook nieuw is). Maar waarom een kaart van 80 euro?
Wat is de meerwaarde boven een kaart van 30 of 50 euro?

Klopt (dat ie ook nieuw is). Maar waarom een kaart van 80 euro?
Wat is de meerwaarde boven een kaart van 30 of 50 euro?

Ja ik heb wat over die HD4670 gelezen wat ik nu nergens kan terug vinden. Blijkt dat deze kaart de CPU ook heel erg ontlast. Zoek nog ff verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan