• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzeformulier excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bertr@nd00

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2003
Hallo allemaal,

ik heb ff een vraag over excel aangezien ik echt alleen de basiskennis heb en er voor de rest tot nu toe niet echt veel mee gewerkt heb. Ik ben nu nl stageloper en ik moet ff een echte 'stageopdracht' doen.

Ik loop stage bij een trappenfabrikant die meerdere trappen verkoopt en die weer in verschillende breedtes/hoogtes/hoeken.. mijn stagebegeleider wou hier wel eens een handig formuliertje voor zodat je aankon klikken welke trap je wou, welke hoek e.d. dat dat hierdoor automatisch de juiste grondstoffen, routings en kostprijs aan werd gehangen. Het is de bedoeling dat de interface zo helder mogelijk wordt zodat er geen fouten gemaakt kunnen worden bij het invullen.

Aangezien dit een best groot 'probleem' is voor mij wou ik graag even via helpmij.nl kijken of jullie nog tips voor mij hebben. Hoe ik dit het beste kan aanpakken e.d. Ik heb nu alleen een beetje rondgekeken of het forum en nu wat geprobeerd met Data-Validered-Lijst. Ook zal ik het bestand even toevoegen waar ik momenteel aan werk.

Mvg,
Bertrand

Bijlagen

Hallo allemaal,

ik heb ff een vraag over excel aangezien ik echt alleen de basiskennis heb en er voor de rest tot nu toe niet echt veel mee gewerkt heb. Ik ben nu nl stageloper en ik moet ff een echte 'stageopdracht' doen.

Ik loop stage bij een trappenfabrikant die meerdere trappen verkoopt en die weer in verschillende breedtes/hoogtes/hoeken.. mijn stagebegeleider wou hier wel eens een handig formuliertje voor zodat je aankon klikken welke trap je wou, welke hoek e.d. dat dat hierdoor automatisch de juiste grondstoffen, routings en kostprijs aan werd gehangen. Het is de bedoeling dat de interface zo helder mogelijk wordt zodat er geen fouten gemaakt kunnen worden bij het invullen.

Aangezien dit een best groot 'probleem' is voor mij wou ik graag even via helpmij.nl kijken of jullie nog tips voor mij hebben. Hoe ik dit het beste kan aanpakken e.d. Ik heb nu alleen een beetje rondgekeken of het forum en nu wat geprobeerd met Data-Validered-Lijst. Ook zal ik het bestand even toevoegen waar ik momenteel aan werk.

Mvg,
Bertrand

Het lijkt mij lastig om te helpen omdat niet duidelijk is wat de mogelijkheden zijn. M.a.w. als de klant voor een bepaalde trap kiest, dan zijn bijvoorbeeld maar een beperkt aantal mogelijkheden qua materiaal, hoek, lengte etc. Ik zou zelf niet weten wat kan en wat niet kan.
Aangezien het in opdracht is van de stagebegeleider en de gemiddelde stagebegeleider niet zo technisch is (tactvol gezegd), zou ik het zo gelikt mogelijk maken inclusief plaatjes iod.
Verder geef je de mogelijkheid om speciaal te kiezen bij onder meer hoek.
Het lijkt mij dat men dan ook de hoek zelf kan invoeren ipv "xx".

Met vriendelijke groet,

Roncancio

bedankt voor je respons,

ma zou je bijvoorbeeld met keuzerondjes gaan werken? of gewoon zo met lijsten? Ik heb dit namelijk ook geprobeerd, ma omdat ik meerdere mogelijkheden heb moet je bij meerdere vragen keuzerondjes gebruiken. Bij mij leverde dat problemen op omdat je dan bij 1 een keuze had gemaakt en als je dan bij 2 een keuze maakte werd 1 weer 'gedeselecteerd'. Waarschijnlijk is hier een 'simpele' oplossing voor maar ik ben er nog niet achtergekomen...

De keuze rondjes per vraag in een frame zetten. zodoende kun je meerder keuze rondjes gebruiken voor meerdere vragen

bedankt voor je respons,

ma zou je bijvoorbeeld met keuzerondjes gaan werken? of gewoon zo met lijsten? Ik heb dit namelijk ook geprobeerd, ma omdat ik meerdere mogelijkheden heb moet je bij meerdere vragen keuzerondjes gebruiken. Bij mij leverde dat problemen op omdat je dan bij 1 een keuze had gemaakt en als je dan bij 2 een keuze maakte werd 1 weer 'gedeselecteerd'. Waarschijnlijk is hier een 'simpele' oplossing voor maar ik ben er nog niet achtergekomen...

Dat zou je af kunnen vangen met een frame, maar dat hangt af met welke keuzerondjes je aan het werk bent.
Er zijn keuzerondjes met
- Beeld - werkbalken - formulieren
- Beeld - werkbalken - werkset besturingselementen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik gebruik de keuzerondjes Beeld - werkbalken - formulieren, maar hoe bedoel je dat je dat kan opvangen in een frame?

Het probleem bij mij is trwns dat ik sinds het 4e jaar van de middelbare school niet meer met Excel heb gewerkt, en wat ik er toen mee heb gewerkt is meer de standaard formules. Dus mijn excel denk vermogen is momenteel ongeveer 0. Ma ik ben me er nu druk mee aan't verdiepen. 't is alleen een nogal onoverzichtelijke opdracht voor mij...

Ik gebruik de keuzerondjes Beeld - werkbalken - formulieren, maar hoe bedoel je dat je dat kan opvangen in een frame?

Het probleem bij mij is trwns dat ik sinds het 4e jaar van de middelbare school niet meer met Excel heb gewerkt, en wat ik er toen mee heb gewerkt is meer de standaard formules. Dus mijn excel denk vermogen is momenteel ongeveer 0. Ma ik ben me er nu druk mee aan't verdiepen. 't is alleen een nogal onoverzichtelijke opdracht voor mij...

Hiermee bedoel ik dat je de keuzeknoppen in een frame kunt zetten waardoor je per frame 1 keuzeknop kunt aanklikken. De frame heet "groepsvak" en ziet er uit als een rechthoek met bovenin XYZ.

Omdat het zo'n onoverzichtelijke opdracht schijnt te zijn, zou je vooral duidelijk moeten krijgen wat willen ze precies hebben. Waar moet het aan voldoen, etc.
Maak niet de klassieke fout door voor de gebruiker te bepalen wat het beste is. Ik ben zo verschikkelijk vaak programma's tegengekomen waarvan de ontwikkelaar vond dat het ideaal was en dat de gebruiker zich afvroeg wat moet ik ermee. Het gevolg dus dat programma's niet gebruikt worden/werden.
Je maakt iets voor de gebruiker, dus zul je van de gebruiker duidelijkheid moeten krijgen. Men moet zien dat je programma een toegevoegde waarde heeft, dus probeer rekening het houden met opmaak, gebruikersvriendelijkheid, kennisniveau, etc.
Toen ik voor het eerst ging ontwikkelen (midden jaren 80), werd mij altijd letterlijk verteld dat je zodanig moet ontwikkelen dat je 4-jarig broertje er zonder problemen mee overweg kan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
wederom bedankt voor je hulp Roncancio,

Met de keuzerondje is het nu gedeeltelijk gelukt. Ik heb nu echter weer een vraag. Hoe kun je nu deze keuze rondjes gebruiken in je formule? Nu wil ik bijvoorbeeld met voorwaardelijke opmaak gaan werken, zodat als je in het (bijgevoegde) formulier bijvoorbeeld een aangepaste hoogte wilt, en je selecteerd het keuzerondje wat ervoor staat. Dat dan in dit geval cel D35 automatisch geel wordt.

Met vriendlijke groet,
Bertrand

Bijlagen

Onderstaande code kan je aan de keuzerondje toevoegen.
Code:
Sub Keuzerondje29_BijKlikken()
If ActiveSheet.OptionButtons("Keuzerondje 29").Value = 1 Then
    Range("D35").Interior.Color = vbYellow
End If
End Sub

Even een paar opmerkingen.
- Zorg dat de keuzerondjes mooi onder elkaar komen. Dat staat netter en professioneler.
- Zorg dat de frames qua grootte op elkaar zijn afgestemd. Bijvoorbeeld Tredeverhouding kan je onderaan op gelijke hoogte brengen als Hoogte.
- In de titel van frame Lengte Bordes staat Lengte Borddes.
- Keuzerondjes hebben zelf een mogelijkheid om tekst neer te zetten. Je hoeft dus geen titels in de cellen te zetten.

Dat was het voorlopig.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

De code werkt in zoverre dat als je "keuzerondje 29" selecteerd dat dan idd D35 geel kleurt, als ja daarna alsnog besluit om toch de 7 treeds te selecteren dan blijft D35 echter geel. Is dit simpel in de code op te lossen?

En de opmaak is nog niet echt netjes idd hier moet nog aan gewerkt worden, hoewel ik van mening ben dat Excel dat gebruiksvriendelijker had kunnen maken. Ma ik zal hier als het formulier werkt even wat tijd insteken.

En ik heb gekozen voor de keuze rondjes zonder tekst voor de cellen te plaatsen, omdat ik vaak met "aangepast" werk en je zo een cel geel kan laten kleuren waar je gegevens kunt wijzigen. Zie mijn vernieude update ;)

Bedankt voor het kritisch kijken.

Met vriendelijke groet,
Bertrand Luimes

Bijlagen

Bertr@nd00,

Zo zou het ook kunnen.
t'is maar net wat je mooi vind.
Klik op de keuzerondjes.

Suc6

Bijlagen

En de opmaak is nog niet echt netjes idd hier moet nog aan gewerkt worden, hoewel ik van mening ben dat Excel dat gebruiksvriendelijker had kunnen maken. Ma ik zal hier als het formulier werkt even wat tijd insteken.
Als je tijdens het verslepen de shift-toets ingedrukt houdt, gaat het geselecteerde object of van links naar rechts of van boven naar beneden maar niet allebei.
Dus als je bijvoorbeeld een keuzerondje selecteer en je houdt de shift-toets ingedrukt, sleept je het keuzerondje naar rechts. Hoe ver je ook met de muis omhoog of omlaag gaat, het keuze rondje verandert niet van positie qua hoogte.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bertr@nd00,

Zo zou het ook kunnen.
t'is maar net wat je mooi vind.
Klik op de keuzerondjes.

Suc6

Dit ziet er idd wel heel netjes uit, ma kan ik dit ook invoegen in 'mijn' sheet? En als ik de ingevulde waarde wil gebruiken in een volgende cel, kan ik er dan naar verwijzen of moet ik dan met VBA bezig blijven?

Met vriendelijke groet,
Bertrand

Bertr@nd00,

Volgens mij kun je dan het eerste blad verwijderen (weet het niet zeker)
Kijk eens hier misschien dat je er wat aan heb (voorbeeld om de gegevens weg te schrijven)

Je kunt het zo mooi maken als je wil maar het gaat tenslotte om de werking.
Om de goede macro daar voor te schrijven, ben ik niet erg in thuis. (zou het wel graag willen zijn)

Suc6,

Dit ziet er idd wel heel netjes uit, ma kan ik dit ook invoegen in 'mijn' sheet? En als ik de ingevulde waarde wil gebruiken in een volgende cel, kan ik er dan naar verwijzen of moet ik dan met VBA bezig blijven?

Met vriendelijke groet,
Bertrand

Met VBA kan je de gegevens van de userform gebruiken.
Je zult in de userform een knop kunnen plaatsen die de gegevens naar het werkblad schrijft.
Het is een goede gewoonte om in de naam van het besturingselement aan te geven om wat voor besturingselement het gaat. Simpel voorbeeld:
In de userform van Hoornvan zitten 3 optionbuttons.
Je zou dan de optionbuttons bijvoorbeeld kunnen hernoemen in Opt_Hoek_45, Opt_Hoek_60 en Opt_Hoek_Aangep.

Simpele code (voor een commandbutton):

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Worksheets("Invullijst trappen").Range("A1").Value = Textbox1.Value
End Sub

De waarde die in Textbox1 staat wordt in cel A1 van het werkblad Invullijst trappen geplaatst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Met vriendelijke groet,
Bertrand

Dat bedoel ik met het gelikt uit laten zien van het formulier.
Als je het nu ook nog verder toepast in je bestand en zorgt dat het gebruiksvriendelijk wordt, scoort dat voor je stage.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

ik heb zojuist mijn resultaten even aan m'n stage begeleider laten zien. Hij was heel positief over hoe het eruit zag, maar hij had als kritiek dat als ik alles in VBA ging maken en dat ik dan na dit halve jaar de poort uitliep ze dan geen mensen meer hebben die er nog dingen in kunnen weizigen.. Dus nu moet ik alsnog ik het 'gewone' excel het formulier moeten maken helaas, ik vondt het nu juist wel lekker gaan en kreeg steeds meer door hoe het allemaal werkte.

Dus ik ga nu met een beetje VBA en de rest formules werken, en dan kijk ik wel weer hoever ik kom...

Bedankt, en de volgende vragen zullen jullie wel weer zien verschijnen... ;)

Met vriendelijke groet,
Bertrand Luimes

Bertr@nd00,

Ik heb zojuist mijn resultaten even aan m'n stage begeleider laten zien. Hij was heel positief over hoe het eruit zag, maar hij had als kritiek dat als ik alles in VBA ging maken en dat ik dan na dit halve jaar de poort uitliep ze dan geen mensen meer hebben die er nog dingen in kunnen weizigen.. Dus nu moet ik alsnog ik het 'gewone' excel het formulier moeten maken helaas.

In gewoon Excel lukt het ook wel denk ik.
Je had ook kunnen zeggen, neem me in vaste dienst dan ben ik er altijd.

Suc6 met de stage,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan