Voor de laatste keer heb ik jullie advies nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tommatje

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2008
Hoi.

Ik heb eindelijk genoeg geld om een nieuwe grafische kaart te kopen. Zoals jullie weten is mijn oude gestorven. Ik wil alleen effekes weten of ik met de kaart die ik op het oog heb GTA IV en Crysis kan spelen. Ik denk het wel want met zijn voorganger (8600) kon ik Crysis aan, maar dan op LOW met lagg. Hopelijk kan ik nu op Med/High zonder lagg spelen.

http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_nVidia_PCIe_-/XFX/GF9600GT_670M/-1073139/?tn=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe&l3=NVIDIA

Ik wil alleen even weten of ik dat met deze kaart kan. Er zullen best kaarten zijn die meer prestaties leveren, maar ik heb niet zo veel geld te besteden en heb al 5 maanden gespaard voor deze 120 euro. :confused:

De rest van mijn systeem voldoet aan alle eissen.

Als het goed is kan je daar crysis mee op high spelen, een vriend van mij heeft die kaart ook en speelt far cry 2 en crysis op high.

Oja, die wil ik er ook op gaan spelen, Far Cry 2. Die is dacht ik ietsiepietsie minder zwaar dan Crysis. Ook wil ik natuurlijk andere spellen spelen maar die zijn niet zo zwaar. (Splinter Cell, GTA SA, RCT3, en nog wat oldies:) )

Ja precies, voor 120 euro zou ik ook voor de 8800GT gaan, ik heb die kaart zelf ook.
Je kan Crysis wel op max draaien maar je kunt beter Far Cry 2 proberen (draait VEEL beter), want als je die gezien hebt wil je Crysis niet meer spelen :thumb:. Maar goed, de 9600GT is ook zeker geen slechte kaart, het verschil tussen de 9600GT en de 8800GT zit in de hoeveelheid shaderprocessors. De 9600GT heeft 64 shaders en de 8800GT heeft 112 shaders.

Een 9600GT heb je al voor 100 euro bij Alternate (ik zal even alles van Alternate halen aangezien je anders appels met peren gaat vergelijken als je ineens met Azerty of Salland aankomt).

http://www.alternate.nl/html/produc...RDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe&l3=NVIDIA

Deze is echter wel van Club3D, met welk merk ik niet zeer positieve ervaringen heb, vind de kwaliteit van de graka's te wensen overlaten. Het verschil tussen de 8800GT en 9600GT is dat de 8800GT een kleine 20% beter presteerd, als je het over de referentiemodellen hebt van beide types. De 9600GT XXX die je al eerder aangaf, t.o.v. de 8800GT XXX is gewoon beste vergelijking, allebei de XXX van XFX, allebei 119,- excl. verzendkosten, en de 8800GT zal naar mijn verwachting op een gemiddeld systeem zo'n 15% beter draaien. Gewoon voor de 8800GT XXX gaan dus! Ik heb zelf de 9600GT SSC van EVGA zien draaien op een systeem waar ik ook de 8800GT SSC van EVGA heb zien draaien, en het verschil was 16% gemiddeld, dus ik verwacht dat dan het verschil tussen de XXX types ook rond de 15% zal uitpakken.

Overigens kan het natuurlijk zijn dat je zegt nou ik heb liever dan dat ik voor 110 euro incl verzendkosten klaarben ipv 130 incl verzendkosten, maar ik kan je die 20 extra euro zeker adviseren neer te leggen, 8800GT XXX is mooi kaartje, vind dat XFX sowieso mooie kaarten heeft!

Oke, dan ga ik toch maar voor een XFX 8800 GT. Alleen jammer dat ze die niet op Alternate meer hebben. Ik zal nog wel even doorzoeken waar deze nog verkrijgbaar is.

Groeten. :thumb:

Oja, welke is beter

8800GT
8800GTS

ik snap het niet meer. En dan heb je ook nog een Alpha dog enzo :confused:

Volgens mij zijn ze allemaal wel goed hé?

http://tweakers.net/nieuws/56507/gta-iv-voor-pc-loopt-toch-vertraging-op.html
Minimumeisen:
Het spel heeft minimaal een Intel Core 2 Duo op 1,8Ghz of een AMD Athlon 64 X2 op 2,4Ghz en 1,5GB ram nodig. De videokaart moet op zijn minst een Geforce 7900 of een Radeon X1900 zijn, en 256MB videogeheugen aan boord hebben. Het wordt echter aangeraden om een op 2,4Ghz geklokte Intel Core 2 Quad of een AMD Phenom X3 op 2,1Ghz te installeren en het werkgeheugen moet bij voorkeur minimaal 2,5GB groot zijn. De aanbevolen videokaarten zijn de met 512MB uitgeruste 8600 van nVidia en de HD 3870 van AMD. Het spel heeft 16 tot 18GB ruimte op de harde schijf nodig.
Absurde eisen wat mij betreft....

http://www.alternate.nl/html/produc...RDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe&l3=NVIDIA
Dit is hetzelfde als een 8800GT, maar dan iets zuiniger (en miniem beter volgens mij)

... En iets mindere kwaliteit, XFX > Club3D als het op kwaliteit aankomt. Spreek uit ervaring.

@ Tommatje

Veel merken, met name XFX, EVGA, MSI, Zotac etc. etc. (de bekendere A merken) brengen vaak naast de referentiemodellen van Nvidia ook nog overclocked versies uit van type kaarten.

Bijvoorbeeld van de 8800GT heb je een XXX Alpha Dog Edition, een SuperClocked (SC), een SSC (SuperSuperClocked), een OC, een AMP etc. etc. ga zo maar door.

De aanduidingen in je andere topic over GT/GTX etc. heeft te maken dat men duidelijk wil/probeert te maken welke kaart beter is. De juiste volgorde van de 8000 serie was even los van de 8xxx GS - GT - GTX - Ultra. Als je het hebt over XXX, SSC, AMP etc. ga je meer naar de merken zelf kijken.

XFX brengt hun overclocked kaarten onder de naam XT (extended), of XXX uit. Het Alpha Dog concept was denk ik meer een marketing zet, verwijst namelijk naar de hond, het kenmerkende logo/symbool van XFX. XXX zijn de zwaarst overclock'd kaarten van XFX.

EVGA brengt hun overclocked kaarten onder de naam SC (superclocked), SSC (supersuperclocked) of FTW (is nieuw, for the win) uit. Voorheen waren de SSC de beruchtste overclock plankjes maar bij de nieuwere serie (GTX260/280) is de FTW de overtreffende trap in de rij. Wederom als je het mij vraagt een marketing zet.

Zo heb je er dus nog een aantal meer, zoals Zotac en MSI, maar over algemeen zijn XFX en EVGA de meest betrouwbare en meest kwaliteit-volle kaarten (spreek wederom uit ervaring). Ten eerste leveren deze fabrikanten de grootste overclocked versies, waarin het altijd sterk tegen mekaar afwegen is welke je neemt, kenmerkend is dat XFX vaak 'significant' hogere memory frequenties neerzet, maar de core en de shaders iets lager geclocked laat. Perfect voorbeeld hiervoor is bijvoorbeeld de GTX260, de XXX van XFX loopt op 640 voor de Core, 1363 voor de Shaders en 2300 voor het geheugen. De EVGA FTW heeft de core op 666MHz lopen, de Shaders op 1404 maar het geheugen dan weer op 2214. Wat dan uiteindelijk de snellere kaart is verschilt vaak per game en per instelling, wel is algemeen bekend dat overclocks op de core beter merkbaar zijn en dus meer uithalen dan op het geheugen. Dit geld ook voor de shaders.

Kenmerkend is ook dat EVGA bij verreweg de duurste kaarten heeft.

Er is weinig mis met Club3d. Hooguit dat jij er slechte ervaringen mee hebt.
En daarnaast heb je net als bij de andere kaarten gewoon garantie.

Het gekke aan die 8800GT die jij noemt, is dat deze niet in de prijslijst van alternate staan, noch te vinden is via de zoekfunctie. Ik ben dus bang dat ie uiteindelijk niet leverbaar is.

De 9800GT is zuiniger dan een 8800GT tegen dezelfde prestatie of zelfs net iets beter.

Oke. bedankt Legend en Marsmannetje.

Ik heb nu namelijk een XFX 8800GTS besteld. Dus dat wil dus eigenlijk zeggen dat het een door XFX overclockte versie van de 8800GT GPU is. :)

Maar nu we toch bezig zijn, is een 8800GTS wel een beetje een goede kaart voor een spel al Crysis en Far Cry 2? Ik ben al blij als ik op medium kan spelen, met een acceptabele framerate (voor mij is dat 30+/35+). Ik heb de 340 MB versie, en ik speel op 1280x1024. Dat is minder zwaar toch dan een 1440 resolutie? Want ik ken iemand en die heeft dezelfde kaart een speelt ook Crysis op medium op 1440x900. Hij heeft mij deze kaart aangeraden.

Hopelijk niet weer een miskoop, ze zijn best nog wel duur. :D

De 8800GT (dan wel 9800GT) wint het altijd van de 8800GTS 320MB-versie.
Maar ja, het is echt niet dat de 8800GT 50% beter is ofzo.
De 8800GTS zal heus wel voldoen.

Hoe duur is ie?

100 euro, op marktplaats :D en in de winkel zo'n 140.

Dus een gewone 8800GT (en 9800GT) is beter dan een 8800GTS? Dus die S staar in dit geval niet voor Superclocked.

Maar hij kan dus wel aan wat ik wil? of laat ik het anders zeggen, is hij beter dan een 8600GT? :(

ja hij is beter dan de 8600GT

oordeel zelf:
http://www.tomshardware.com/charts/...=on&prod[2081]=on&prod[2084]=on&prod[2086]=on

Ik zou voor een nieuwe 9800GT gaan. Of een poging wagen voor die 8800GT van XFX (de link van Legend). Maar de 8800GTS is wel een stuk beter dan de 8600GT.
100 euro voor een 2e hands kaart vind ik gewoon veel te veel. Maar ikben sowieso niet zo'n voorstander van 2e hands spul.

Ik heb de 8800GTS al bestlel, dus dat kan, doe ik dus niet.

Ik zelf speel op een reso van 1280x1024. Ben ik wel blij mee, want dat vergt minder kracht volgens die link van jou. Ik zie daar bij Crysis voor een 8600GT 10 FPS staan op High. Dat klopt, ik haalde 9/10 met mega lagg. Bij de 8800GTS staat nu 25 FPS bij High. Als ik dus op Medium wil spelen (stiekem wel met Shadows op High) moet ik toch mijn veel gevraagde 30 FPS eruit kunnen persen. :D

Maar ben wel blij dat hij stukken beter is dan een 8600GT:D

Zonde dat je voor de 8800GTS320mb bent gegaan, niet alleen sterk verouderd, ook lang niet zo sterk als een 8800GT op wat hogere resoluties, daarnaast is 100 euro voor een tweedehands belachelijk als je voor hetzelfde geld een 9800GT nieuw hebt (vreemgenoeg zijn die goedkoper dan 8800GT nieuw)

Veel plezier ermee dan maar!

Zonde dat je voor de 8800GTS320mb bent gegaan, niet alleen sterk verouderd, ook lang niet zo sterk als een 8800GT op wat hogere resoluties, daarnaast is 100 euro voor een tweedehands belachelijk als je voor hetzelfde geld een 9800GT nieuw hebt (vreemgenoeg zijn die goedkoper dan 8800GT nieuw)

Veel plezier ermee dan maar!

Achteraf heb ik nu wel een beetje spijt. Ik dacht namelijk dat hij beter was als de GT, omdat er een S achteraan komt. Ik dacht dat die S stond voor Super, en dus dacht ik dat hij beter was. :(

Naja, ik zie wel hoe goet hij is. Hij is iig al beter dan dan me vorige kaart. En ik speel niet op hoge resolutie (1280x1024 is toch niet hoog?:() dus misschien valt het wel mee.

Overigens heb ik hem voor 80 euro, inclusief verzendkosten. Ik hoop hem dan voor hetzelfde bedrag te kunnen verkopen, en dan spaar ik nog wel effe door voor een 8800GT(X). Want een GTX is toch wél beter als een GT. Want GTX'jes heb je al voor 150 op MP. :rolleyes:

Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar je bent echt niet verstandig bezig.

Eerst open je voor 2 maanden lang voor mijn gevoel een draadje dat je op zoek bent naar een nieuwe videokaart.
Dan ga je opeens razendvlug een videokaart op marktplaats kopen, waar je een uur later alweer spijt van hebt.

De 88xx-serie is een verouderde serie, welke niet meer geproduceerd wordt. Dat is dan ook de reden waarom een nieuwe 9800GT goedkoper is dan een 8800GT kaart.
Maar goed: jij denkt dat ik peop praat.
Inderdaad is een 8800GTX een stuk beter dan een 8800GT.
Maar voor 150 euro heb je ook een 9800GTX en die is dus beter dan een 8800GTX en NIEUW.
(dat het maar een fractie beter is is waar...)
http://tweakers.net/pricewatch/zoek...oSwa8FAHxtPzw=&orderField=prijs&orderSort=asc

En ook ATI (AMD) maakt goede videokaarten. Jij fixeert je nu alleen op Nvidia, maar de HD4850 wint in sommige spellen van een 9800GTX, terwijl hij goedkoper is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan