PC doet niets meer

• Onderwerp starter Onderwerp starter MacG
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MacG

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2008
Hallo ik heb een nogal raar probleem en ik vind het nogal lastig om het exact uit te leggen, dus alvast mijn excuses voor de 'wall of text'.

Ik wilde gisteren mijn pc opstarten en hij deed niets meer. Absoluut niets

Ik heb een dell dimension 5100, die wanneer ik de de stekker in het stopcontact stop altijd even zoemt (ik denk dat dat een korte fan/mobo check is). Dit doet hij nu ook niet meer.

Het eerste wat ik dacht was een kapotte voeding. Ik heb er meer dan een jaar geleden een extra harde schijf en een goede videokaart ingezet, dus vind ik het geen schande dat de voeding de geest zou hebben gegeven.
Toen ik mijn kast openmaakte bleek echter dat het controleLEDje op mijn mobo het gewoon deed. (kan dit ook als de voeding kapot is?)

Mijn tweede idee was een kapotte aan en uit knop, maar omdat deze bij mijn computer min of meer in de kast zit geïntegreerd vind ik dit nogal moeilijk om te checken.

Vervolgens heb ik een beetje stofgezogen gechecked of alle kabeltjes vastzaten etc etc. zonder resultaat.

's avonds kwam mijn buurman die iets meer van computers weet dan ik op visite en die die steekt de stekker in het stopcontact en de computer doet het... Ik heb er een uurtje op gewerkt (snel wat back-ups gemaakt) Ik zet hem uit. En weer hetzelfde probleem....

dit is nu 2x gebeurd (de 2e keer was de buurman niet nodig om hem aan de praat te krijgen :))

Ik kan de volgende problemen bedenken
1) een voeding die nagenoeg kapot is (ik heb geen andere en voor ik er een aanschaf zou ik graag zeker weten dat hij kapot was)
2) de aan/uit-knop die nagenoeg kapot is
3) een kapotte condensator ergens (al dan niet op het mobo) die alleen nog werkt als hij niet geladen is (zodat hij het soms wel doet)

"een kapotte condensator ergens (op het mobo) die alleen nog werkt als hij niet geladen is (zodat hij het soms wel doet)"

Dit heb ik enige tijd geleden ook gehad met een PC van een kennis.
De bewuste condensators op het MoBo waaren te herkennen aan een iets "bol" staand dakje......uitgesoldeerd.......nieuwe gekocht voor 1.80 euro....ingesoldeerd.....probleem opgelost.

Check je condensators eens op je MoBo of laat er iemand met iets meer kennis even naar kijken, grote kans dat het dat is.

Suc6.

Mijn eerste idee is toch een brakke voeding. Een goede pc boer kan die even doormeten en eventueel gaat dat zelf ook met een multimeter.

"een kapotte condensator ergens (op het mobo) die alleen nog werkt als hij niet geladen is (zodat hij het soms wel doet)"

Dit heb ik enige tijd geleden ook gehad met een PC van een kennis.
De bewuste condensators op het MoBo waaren te herkennen aan een iets "bol" staand dakje......uitgesoldeerd.......nieuwe gekocht voor 1.80 euro....ingesoldeerd.....probleem opgelost.

Check je condensators eens op je MoBo of laat er iemand met iets meer kennis even naar kijken, grote kans dat het dat is.

Suc6.

Maar een voeding staat ook bol van de condensators en daarom zou het probleem ook daar kunnen zitten.

Mijn pc heeft nu een van zijn momenten dat hij werkt, maar ik merk dat de lucht die uit mijn voeding komt vele malen warmer is (ik gok zo'n 40-45 graden) als die onder uit mijn kast komt. is dit normaal?

Naar een pcboer geweest. en de voeding output varieerde tussen de 11 en de 14 volt. zit nu een nieuwe in en het lijkt allemaal stabiel te werken. hartelijk dank

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan