Ati Radeon 9200L/SE vs MSI GeForce4 Ti4200

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schaap007

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2008
Ik heb denk ik een best simpele vraag maar ik weet niet hoe je deze het beste kunt vergelijken. Ik heb hier 2 videokaarten liggen, de Ati Radeon 9200L/SE en de MSI GeForce4 Ti4200 (uit een Medion PC)
Hoe kan ik zien welke videokaart het beste is? De Ati heeft wel een DVI aansluiting en de MSI niet, maar dat wil niet meteen zeggen dat hij beter is lijkt mij. Is de een beter dan de andere of hebben beide hun eigen pluspunten?

Mijn monitor heeft wel een DVI aansluiting, maar tot op heden heb ik altijd alleen maar VGA gebruikt. Is een DVI aansluiting echt een verbetering? Want dan zou ik daarvoor een DVI kabel moeten kopen (deze zijn gelukkig niet zo duur ;))
En wat voor DVI kabel moet ik namen? Ik zie namelijk verschillende. 18+1 24+1 en 24+5

ik zou zeggen als je ze allebei bij de hand hebt probeer het maar eens, met beiden. en DVI is helemaal NIET noodzakelijk, ik gebruik tot heden nog steeds VGA, DVI is voor High-definition maar daar heb je volgens mij ook een nieuwe monitor voor nodig, tenzij jouw monitor DVI ondersteund.

als ik jou was zou ik ze proberen. je zou eens FRAPS kunnen downloaden, dat meet de frames per second in games. probeer hetzelfde spel met de 2 verschillende kaarten, en dan zie je vanzelf welke beter is!:love:

Is er niet een site waar je hardware met elkaar kunt vergelijken (en ook oude hardware dus)
Ik zal morgenavond eens dat FRAPS eens uitproberen.

Mijn monitor (Medion 19" TFT MD41079EB AE19E1) heeft ook een DVI aansluiting maar tot nu toe gebruik ik altijd nog VGA. Zou DVI een hele verbetering zijn?
Dit is de DVI aansluiting van mijn monitor:
1226486812-840.jpg

En dit die van mijn Ati videokaart:
1226486820-190.jpg

Wat voor een DVI kabel zou ik dan moeten nemen? Want ik weet niet precies wat de verschillen van 18+1 24+1 en 24+5 inhouden. (zal wel het aantal contact pinnen zijn denk ik, maar wat zijn de verschillen dan hierin?)

Ja wel degelijk zijn er benchmarks te vinden. Niet altijd van 100% dezelfde types (het is immers oudere hardware, maar indicatief zegt dat al wel veel over de verschillen) Je kan beter uitgaan van zo'n site dan van mensen die "zomaar iets denken".
de ati moet ech beter zijn. Lijkt mij tenminste.

Klik

Laatst bewerkt:
met alle respect hoor, maar een 9200 SE, dan wel Ti4200 zijn geen van beide echt geschikt om op te gamen.
Ik ging er dus vanuit dat dit punt helemaal niet speelt.

En dan nog was mijn veronderstelling puur een inschatting. Zelfs na een zoektocht weet ik niet welke beter is.

Een pluspunt is gewoon die dvi-i poort (zeker als je monitor ook zo'n aansluiting heeft).
En verder weet ik niet zoveel over de Ti4200. Sommige versies hebben een koelertje. Dat zou een groot nadeel zijn.
De 9200SE is in elk geval een zuinige kaart.

http://www.hardware-pacers.com/pages.php?pid=242&catType=r&id=474&pageX=on

Conclusie:
Pros:
No Fan to create noise
Easy to install
Well packed
Quality assurance checked
Lightweight
Anisotropic filtering lowers performance very slightly
Video card is excellent for older or not graphic games
Supports Dual Monitors
Supports DVI and Video Out

Cons:

Top of the line games ran at slow frame rates

Majority of games ran at slow frames rates at 2x FSAA and above.

Dus gewoon voor 0,0 geschikt om te gamen.

(overigens is de link in 2003 een keer door Pasja geplaatst op dit forum... :cool:)

Is er niet een site waar je hardware met elkaar kunt vergelijken (en ook oude hardware dus)
Ik zal morgenavond eens dat FRAPS eens uitproberen.

Mijn monitor (Medion 19" TFT MD41079EB AE19E1) heeft ook een DVI aansluiting maar tot nu toe gebruik ik altijd nog VGA. Zou DVI een hele verbetering zijn?
Dit is de DVI aansluiting van mijn monitor:
1226486812-840.jpg

En dit die van mijn Ati videokaart:
1226486820-190.jpg

Wat voor een DVI kabel zou ik dan moeten nemen? Want ik weet niet precies wat de verschillen van 18+1 24+1 en 24+5 inhouden. (zal wel het aantal contact pinnen zijn denk ik, maar wat zijn de verschillen dan hierin?)

dvi kabel is niet nodig, gewoon een omzettertje, krijg je altijd gratis bijgeleverd

met alle respect hoor, maar een 9200 SE, dan wel Ti4200 zijn geen van beide echt geschikt om op te gamen.
Ik ging er dus vanuit dat dit punt helemaal niet speelt.

En dan nog was mijn veronderstelling puur een inschatting. Zelfs na een zoektocht weet ik niet welke beter is.

Een pluspunt is gewoon die dvi-i poort (zeker als je monitor ook zo'n aansluiting heeft).
En verder weet ik niet zoveel over de Ti4200. Sommige versies hebben een koelertje. Dat zou een groot nadeel zijn.
De 9200SE is in elk geval een zuinige kaart.

http://www.hardware-pacers.com/pages.php?pid=242&catType=r&id=474&pageX=on

Conclusie:
Pros:
No Fan to create noise
Easy to install
Well packed
Quality assurance checked
Lightweight
Anisotropic filtering lowers performance very slightly
Video card is excellent for older or not graphic games
Supports Dual Monitors
Supports DVI and Video Out

Cons:

Top of the line games ran at slow frame rates

Majority of games ran at slow frames rates at 2x FSAA and above.

Dus gewoon voor 0,0 geschikt om te gamen.

(overigens is de link in 2003 een keer door Pasja geplaatst op dit forum... :cool:)
Thnx voor de link, ik zal eens gaan lezen wat er allemaal staat

dvi kabel is niet nodig, gewoon een omzettertje, krijg je altijd gratis bijgeleverd
Bedoel je een omzetter van VGA naar DVI? Of DVI formaat a naar DVI formaat b? (ik heb er sowieso geen omzetter bij)

Is het gebruiken van DVI ipv VGA nu wel of geen verbetering? En in hoeverre is dit dan? Ik lees namelijk verschillende verhalen. De een die zegt dat je merkbare verschillen ziet en een ander die zegt dat het eigenlijk vrijwel niets uitmaakt..?

Mijn monitor en zowel die Ati videokaart hebben beide een VGA aansluiting en een DVI aansluiting

Thnx voor de link, ik zal eens gaan lezen wat er allemaal staat

Bedoel je een omzetter van VGA naar DVI? Of DVI formaat a naar DVI formaat b? (ik heb er sowieso geen omzetter bij)

Is het gebruiken van DVI ipv VGA nu wel of geen verbetering? En in hoeverre is dit dan? Ik lees namelijk verschillende verhalen. De een die zegt dat je merkbare verschillen ziet en een ander die zegt dat het eigenlijk vrijwel niets uitmaakt..?

Mijn monitor en zowel die Ati videokaart hebben beide een VGA aansluiting en een DVI aansluiting

ik vermoed dat dit precies hetzelfde is,
want ik hoor er wat van, dat gamers dvi willen hebben omdat het betere kwaliteit zou zijn.

ook is het raar omdat je meestal gratis zo'n connectortje erbij krijgt.

http://images.google.nl/images?hl=nl&q=dvi vga adapter&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

is die te zien op de link.

Het punt is dat hij een monitor heeft met DVI-aansluiting.
Zijn videokaart heeft een Dvi-i aansluting, dat betekent dat er een dvi-kabel op kan en met behulp van die adapter die jij hebt gepost een vga-kabel op past.
Een dvi-i-aansluiting biedt dus voor allebei ondersteuning.

Je hebt ook dvi-d (digital) aansluiting. Daar kan alleen een dvi-kabel aan en daar past dus geen adapter op richting vga.

Monitor is natuurlijk alleen dvi, want de vga aansluiting zit er naast. Ze zeggen dus dat het beeld mooier is. Maar of dat bij de TS ook zo is, daar kan je maar op 1 manier achterkomen: uitproberen!

Monitor is natuurlijk alleen dvi, want de vga aansluiting zit er naast. Ze zeggen dus dat het beeld mooier is. Maar of dat bij de TS ook zo is, daar kan je maar op 1 manier achterkomen: uitproberen!
Maakt het dan ook uit welke soort DVI-kabel ik pak? (lijkt me van wel?) Want ik kom verschillende soorten tegen en ik weet niet wat de verschillen zijn. Deze DVI kabels kan ik o.a. kopen: 18+1 24+1 en 24+5

http://www.alternate.nl/html/product/Kabels_DVI-HDMI_-/Diversen/DVI-D_kabel/-1047181/?

Bijv

Maar je kan volgens mij ook een dvi-i kabel pakken.

Volgens mij is het zo, maar dat zeg ik zonder zekerheid, dat een 24+1 een dvi-d aansluiting is.
En een 24+5 is vrijwel zeker een dvd-i kabel. Immers slaat die +5 op de anologe pinnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface (c1 tm c5)

Die 18+1 zou ik niet weten. Wellicht een dvi-a kabel. Die zou je dan echt NIET moeten hebben.

Dvi-i moet op dvdi-d passen en andersom. Alleen kan je van dvi-d geen anoloog meer maken. (dus d-sub/vga)

Na wat meer zoekwerk heb ik waarschijnlijk toch de 24+1 nodig, omdat bij de 24+5 nog 4 extra pinnen bij zitten. En daar zit bij mijn monitor geen ruimte voor (op het stuk waar bij de videokaart het kruisje met 4 puntjes zit en bij de monitor alleen een streepje)

Na wat meer zoekwerk heb ik waarschijnlijk toch de 24+1 nodig, omdat bij de 24+5 nog 4 extra pinnen bij zitten. En daar zit bij mijn monitor geen ruimte voor (op het stuk waar bij de videokaart het kruisje met 4 puntjes zit en bij de monitor alleen een streepje)
waarschijnlijk heb je inderdaad gelijk.
Dus een dvd-d kabel. (zoals ik in 1e instantie al aangaf)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan