5 × WinXP op 1 disk... Zelfde config...

Status
Niet open voor verdere reacties.

SparkyRih

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2008
Hoe kan ik op een makkelijke manier 5 keer windows xp op één HDD zetten?

Als stageopdracht mag ik een trainingscenter inrichten (dat ook echt gebruikt gaat worden)...
Het is de bedoeling dat er één teacher cmputer komt (die heb ik al klaar), en meerdere studentencomputers (de manier waarop weet ik ook al, en heb ik ook al getest)...

In het trainingscenter worden 5 verschillende soorten trainingen gegeven, alle trainingen lopen momenteel nog via Windows XP...
Nu loopt er iedere dag een mannetje die iedere computer met een CD overnieuw moet imagen....

De bedoeling is dus op dit moment om één studenten pc op te zetten met 5 "exact" dezelfde besturingssystemen (inclusief installatie juiste hardware drivers, vereiste software voor de connectie met de master computer/server)...
Deze configuratie moet ik op één HDD krijgen (5 partities)....
Hoe kan ik dit het beste doen?
Het is zo tijd rovend 5 × windows xp te installeren en het zelfde configureren...

Als ik deze 5 OS's geinstalleerd heb kan ik per OS de juiste software voor de spesefieke training installeren...
Bootloaders is geen probleem, daarvoor gebruik ik uiteindelijk GAG voor...
En de rest van de studentencomputers kan ik dan natuurlijk imagen met een image van de eerste studenten pc...

Maar het gaat nu dus even over die 5 os'en op één HDD...

Hopelijk kan iemand mij hier een tip geven, bij voorbaad dank...

Hoi,

Heb niet zo direct een antwoord op jou vraag .....
Mijn eerste reactie: een image van de 'eerste' (Op zég C:\) naar een andere partitie, om die vervolgens van dié partitie op te starten zal niet werken, omdat de drive-letter anders is.

Vraag: als de installatie van de (vijf) partities klaar is, moeten er hierna voor het 'gebruik' nog wijzigingen kunnen worden gemaakt die bewaard moeten worden?
Zo niet, dan kan je een aantal images op schijf maken, die - afhankelijk van de training - eerst kant en klaar zijn ingericht.
Het is een kwestie van 'opstarten' en kiezen voor de juiste image om deze terug te zetten en één maal te herstarten.

Hoi,

Heb niet zo direct een antwoord op jou vraag .....
Mijn eerste reactie: een image van de 'eerste' (Op zég C:\) naar een andere partitie, om die vervolgens van dié partitie op te starten zal niet werken, omdat de drive-letter anders is.

Vraag: als de installatie van de (vijf) partities klaar is, moeten er hierna voor het 'gebruik' nog wijzigingen kunnen worden gemaakt die bewaard moeten worden?
Zo niet, dan kan je een aantal images op schijf maken, die - afhankelijk van de training - eerst kant en klaar zijn ingericht.
Het is een kwestie van 'opstarten' en kiezen voor de juiste image om deze terug te zetten en één maal te herstarten.

Ik weet hoe dat image process gaat... Maar ze zijn een beetje lui in dat trainingscenter:p nu loopt er na iedere training iemand die computers te re-imagen met cd's.... en het is een vrij groot bedrijf, niet zomaar de eerste de beste........

Een betere oplossing zou zijn om vanaf de master/server een image (één van de vijf, en dit kunnen er in de toekomst zelfs meer worden) terug te kunnen zetten (tegelijk, of desnoods één voor een, maar dan wel automatisch).... maar aangezien we daar geen goede oplossing voor konden vinden willen we deze multi-boot configuratie proberen...

Het is verder niet noodzakelijk dat gegevens en configuraties op de besturingssystemen worden opgeslagen door studenten, als er iets mis gaat gebruiken we een remote recovery programma dat snapshots terug kan zetten (soort Windows systeemherstel)...

Aan die "image van één partietie naar andere partitie"-gedachte was ik ook al aan het denken, maar volgens mij gaat dat inderdaad niet werken.... of heeft iemand hier een tip voor?

Laatst bewerkt:
5x op 1 schijf kan niet voor zover ik weet
Je kan maar 4 primaire partities aanmaken op 1 schijf (behalve als dat veranderd is) en windows wil altijd op een primaire partitie geïnstalleerd worden.

5x op 1 schijf kan niet voor zover ik weet
Je kan maar 4 primaire partities aanmaken op 1 schijf (behalve als dat veranderd is) en windows wil altijd op een primaire partitie geïnstalleerd worden.

inderdaaad......... dat klopt volgensmij....... daar hebben we allemaal niet aan gedacht.....
Maargoed, dan gaan we even van 4 uit.... het gaat er eve om dat ik een volledig geconfigureerd os kan kopiëren naar ee nandere partitie....
(of een betere image oplossing)...

inderdaaad......... dat klopt volgensmij....... daar hebben we allemaal niet aan gedacht.....
Maargoed, dan gaan we even van 4 uit.... het gaat er eve om dat ik een volledig geconfigureerd os kan kopiëren naar ee nandere partitie....
(of een betere image oplossing)...

Hoi,

1. Installeer 1x XP, met alle updates, programma's, drivers etc.etc. die voor alle 5 de specifieke 'trainingsomgevingen' van toepassing zijn.
2. Maak hiervan een image, Zeg image 'A'
3. Installeer de extra meuk voor 'tainingsomgeving 1'
4. Maak hiervan een image; zeg image T1 en zet A hierna weer terug.
5. Installeer de extra meuk voor 'traininsomgeving 2'
6. Maak hiervan een image; 'T2'en zet A opnieuw weer terug.
7 etc.

Wel eens overwogen om met een harddisk bay te werken?

Hoi,

1. Installeer 1x XP, met alle updates, programma's, drivers etc.etc. die voor alle 5 de specifieke 'trainingsomgevingen' van toepassing zijn.
2. Maak hiervan een image, Zeg image 'A'
3. Installeer de extra meuk voor 'tainingsomgeving 1'
4. Maak hiervan een image; zeg image T1 en zet A hierna weer terug.
5. Installeer de extra meuk voor 'traininsomgeving 2'
6. Maak hiervan een image; 'T2'en zet A opnieuw weer terug.
7 etc.

Wel eens overwogen om met een harddisk bay te werken?

Ja, dat is precies wat nu gedaan word.......
Maar ze wille niet steeds die images terug hoeve zette na iedere training.... kunne ze ook meer traininge per dag geven.... zal een hoop geld bespare...

Het zou veel makkleijker zijn:
training 1: 9:00h - 10:00h
training 2: 10:10h - 11:10h
10 minute voor de trainers om ff pauze te neme... hoeve ze geen anderhalf uur uit te trekke om die hele zaal te voorzien van nieuwe images voor de volgende training.... Gewoon de studente de opdracht geven om de juiste training (met password) op te starte...

Nu loopt er iedere dag een mannetje die iedere computer met een CD overnieuw moet imagen....
.

..... dat is, zoals je zelf zegt, wat nu gedaan wordt: ik neem aan, images terugzetten van een cd.

Da's iets anders dan wat ik suggereer, namelijk de images in verschillende mappen zetten op een andere partitie in de pc zelf.
Dat werkt stukken sneller namelijk.

..... dat is, zoals je zelf zegt, wat nu gedaan wordt: ik neem aan, images terugzetten van een cd.

Da's iets anders dan wat ik suggereer, namelijk de images in verschillende mappen zetten op een andere partitie in de pc zelf.
Dat werkt stukken sneller namelijk.

Daar dacht ik ook al over na (nja, kheb veel scenario's in mijn hoofd).......... als daar een manier bij kon om de images vanuit de master/server in één keer op alle pc's terug te zetten:D

Anders win je er ook weer niet zoveel mee...

Je zou al bijna denken aan een mainframe met terminals en distributed systems .....

Je zou al bijna denken aan een mainframe met terminals en distributed systems .....

Dat gaat denk ik weer te ver.... ik kan het eens voorleggen.....
Maar in de tussentijd zoek ik toch graag verder naar een oplossing.... ik nijg toch meer naar die 5 os'en op één hdd (volgens mij kun je over die 4 heen)...

Hoi,

Uit het oogpunt van zowel vervangings- áls personeelskosten zou dat weleens de meest toepasselijke oplossing kunnen zijn, al is de aanvankelijke investering hoger dan eenmalige vervanging op de afgschrijvingstermijn.
Maar de kosten heb je er bij de (theoretische) tweede ronde al dik uit.

Waarom maak je geen gebruik van Virtual PC?

beetje virtual disks kopieren is sneller als images terug zetten.
(denk dan ook aan differential disks eventueel inlezen, dan hoef je alleen maaf de diff disk weg te gooien en de trainings VPC is weer schoon)

Na dat ik jou post zo herlees denk ik zelf dat je hier heel veel aan kan hebben.
Je gooit dan de base install in de "core base"-disk en de 5 trainingen worden de differential disks. scheeld je 4 x de base disk aan ruimte en je weet zeker dat de 5 trainingen allemaal exact de zelfde config hebben (ze hebben namelijk 1 core base disk)

Laatst bewerkt:
Waarom maak je geen gebruik van Virtual PC?

beetje virtual disks kopieren is sneller als images terug zetten.
(denk dan ook aan differential disks eventueel inlezen, dan hoef je alleen maaf de diff disk weg te gooien en de trainings VPC is weer schoon)

Werkt niet met de andere rmote software die we gebruiken voor verschillende soorten communicatie tussen de teacher en student pc's... maar wel goed gedacht.......

Over het budget van de training ga ik niet, maar zoals ik al zei zal ik de suggestie voorleggen...

Ik heb me gisteren de hele dag bezig gehouden met het installleren van die 5 operating systems... een mainframe gaat toch iets te ver...

Eerst heb ik het eerste OS geinstalleerd op een volledige C schijf, en heb ik met norton PartitionMagic die C schijf 4 keer gekopieerd...

Werkt eigenlijk prima:
Windows 1 boot prima (primay)
windows 2 boot prima, blijft hangen bij het login scherm (primary)
windows 3 boot prima, nakorte schijfcontrole het blauwe scherm (logical)
windows 4 boot prima, nakorte schijfcontrole het blauwe scherm (logical)
Windows 5 lijkt te boten van de C(eerste partitie) schijf, ik weet niet hoe ik dat kan controleren... (logical)

Ik ben de laptop weer aan het herpartitioneren tot 'e'en C schijf...

Maar wat veroorzaakt de eerste 2 problemen? (het blijven hangen, en het blauwe scherm)?

Ik heb me gisteren de hele dag bezig gehouden met het installleren van die 5 operating systems... een mainframe gaat toch iets te ver...

Eerst heb ik het eerste OS geinstalleerd op een volledige C schijf, en heb ik met norton PartitionMagic die C schijf 4 keer gekopieerd...

Werkt eigenlijk prima:Windows 1 boot prima (primay)
windows 2 boot prima, blijft hangen bij het login scherm (primary)
windows 3 boot prima, nakorte schijfcontrole het blauwe scherm (logical)
windows 4 boot prima, nakorte schijfcontrole het blauwe scherm (logical)
Windows 5 lijkt te boten van de C(eerste partitie) schijf, ik weet niet hoe ik dat kan controleren... (logical)

Ik ben de laptop weer aan het herpartitioneren tot 'e'en C schijf...

Maar wat veroorzaakt de eerste 2 problemen? (het blijven hangen, en het blauwe scherm)?

Hoi, Ik weet niet wat je bedoelt met 'prima werken' ..... !!!

Daarmee bedoel ik dat het besturingssysteem gewoon start zoals het hoord, en geen problemen geeft...

Maargoed, ik heb de hele C schijf weer overnieuw gepartitioneeerd, nu heb ik 4 primaire partities, met op iedere schijf een XP kopie, en die werken allemaal zonder problemen!

Maar er kan geen 5e bij, XP draait zowiezo niet op een logische partitie, en de bios kan maar 4 primaire partieties lezen... of kan ik de bios misschien aanpassen zodat hij meer sectoren leest? zodat ik een 5e primaire kan toevoegen?

Niemand die het weet??

Situatie nu:
laptop 1:
3 Primaire partities mit volledig werkende Windows XP
2 Logische partities met beide "unmountable_boot_volume"
laptop 2:
1 primare met volledig werkende Windows Vista
1 logische partitie met volledig werkende Windows XP????????

Waarom werkt het op laptop 1 niet?

Nouw van dit forum leer ik ook niet veel....

nja... 1 ding dan... dat als ik een probleem heb ik niet geholpen word hier!

Maargoed.... een 17 jarige jonge heeft het opgelost... HET IS MOGELIJK 5 OF MEER WINDOWS XP SYSTEMEN TE DRAAIEN! (ja, 5 partities, 5 echte besturingssystemen, geen VM's of welke rommel dan ook)...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan