xp installeren op een MAC

Status
Niet open voor verdere reacties.

benosman

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2006
hallo,

kan er toevallig op een iBook G4 (12", 1.33ghz, 512mb, 60gb hdd) windows xp geinstalleerd worden??

een vriend van me wil zon ding maar hij kan alleen omgaan met xp.

wel een beetje dom dat hij op een MAC xp wil, maarja.

kan het toevallig, en hoe (korte uitleg)

alvast bedankt

Het is mogelijk, maar ik kan je bijna verzekeren dat het een heel zware klus zal worden;)

Misschien ook linux eens overwegen? Stabiel systeem waar je afhankelijk van de distributie eigenlijk snel aan kan wennen. Iig beter dan mac.

Het enige wat ik kan zeggen is dat je naar tutorials moet googelen en je moet voorbereiden op het ergste. Want een eenvoudige korte uitleg zal helaas niet mogelijk zijn.

Dit zijn voorbeelden van pagina's waarop je je kan baseren:

http://forums.techguy.org/apple-macintosh/592124-solved-there-any-way-all.html
http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-65574.html
http://www.dutchcowboys.nl/software/6745

Wat ik zou doen als ik toch een ibook G4 zou hebben zou ik linux nemen.

http://www.google.be/search?hl=nl&q=iBook+G4+linux&btnG=Zoeken&meta=

Mac is uhm, nouja, genoeg nadelen aan mac.

Linux heeft 1 grote troef: er zijn verschillende distributie's dus je kan de distributie kiezen die het beste bij je past. Meestal is het zelfs gratis ook.

Bovendien kan je in linux verschillende dingen uitvoeren om de windowservaring te vereiken. Denk maar aan wine en crossover.
Ubuntu bijvoorbeeld herkent ook zonder problemen windowsnetwerken.

Voor een mac met een x86 processor gaat dat relatief makkelijk met bootcamp een tool van mac zelf.
Voor een g4 is dat vrijwel alleen met een virtualmachine te doen
meer uitleg (engels)

mvg leo

Maar even een andere vraag.
Waarom zou je nu nog een G4 Laptop kopen? als je tweedehands een INTEL MacBook koopt, kun je simpel met bootcamp XP installeren.
Wel heb je dan gewoon net als met een "Echte" windowsmachine gewoon last van alle virussen en dergelijke.

Met een goede antivirus heb je zelfs op een mac een goede virusbeveiliging in windows. Moet je geen antivirus meer gaan installeren voor mac.

Bovendien heb je dan de betere beveiligingsupdates van microsoft (dan die van mac).

Op een macbook is dat eigenlijk nog een goed idee dan. Met een notebook ben je sowieso beperkt.

Dus windows op een macbook installeren levert nog wel 1 voordeel naast eerdergenoemde: alle compatibiliteit met je overige windowssystemen.

Mac is uhm, nouja, genoeg nadelen aan mac.

Kijk zo'n uitspraak begrijp ik dan weer niet. Aan elk besturingssysteem kleven nadelen. Maar zonder te weten wat het hoofdzakelijke gebruik van een machine zal worden kun je dat niet zonder meer stellen.

Mijn Mac heeft minder nadelen dan m'n PC. Alles werkt. Geen virusscanner geinstalleerd, want die scant alleen de windowsvirussen eruit. Het is, zeker voor een switcher, in het begin wennen, zo'n Mac. Maar dat is een kwestie van de juiste boekjes lezen. Ik las van de week in de computeridee een stuk over het gebruik van Apple Os op een MacBook naast windows Vista. Kijk, als je dan leest dat iemand een half uur aan het zoeken is geweest om te vinden hoe ie een USB Stick moest verwijderen, heb je niet eens de basishandleiding gelezen. Of een rechtermuisknop missen, ook dat is in te stellen, en staat allemaal in de basishandleiding.

Geen virus geïnstalleerd? Bij linux is dat gebruikelijk maar volgens mij zijn er toch wel heel wat macvirussen?

Bovendien zijn er meer beveiligingslekken in mac (en andere apple-producten) dan in windows. (nadeel 1), als je nog zou zeggen dat je de mac niet gebruikt om op internet te gaan is dat nog ok.

Nadeel 2: aan een mac kan je niet 'sleutelen'. Upgraden is simpelweg niet mogelijk. Bij een notebook heb je dat sowieso niet (of in beperktere mate allesinds). Dus een macbook waarmee je niet op internet gaan zou nog te overwegen zijn.

Nadeel 3: op veel punten niet (standaard) compatibel met windows (windows of linux in netwerk leggen is bijvoorbeeld veel makkelijker dan windows en mac) en zo zijn er nog een aantal 'probleempjes' met mac (en die zijn allemaal boven water gekomen toen mac door computeridee (in een editie van enkele maanden geleden ofzo) werd getest.

Dus als je van geen van deze 3 nadelen last zou hebben zit je vermoedelijk inderdaad juist met een mac. Maar die kans is zowat, euhm, 1 op 1000? Ik vind het dus eigenlijk schandalig dat mensen zich laten vangen en apple zulk groot marktaandeel heeft.

Owjah: over apple gesproken: hou je itunes updates in de gaten (en quicktime ook), OOK in windows! Zijn vorige maand namelijk nog enkele beveilingslekken ontdekt. Dus als het al een maand geleden is dat je appleproducten hebt geupdate... Ach apple laat sowieso lang op kritieke updates wachten.

Back ontopic now: hoe stelt de linuxmac het?

Dan moet ik je teleurstellen. Er bestaan, voor MacOsX geen virussen. De opbouw van MacOsX is ook dusdanig, dat een virus sowieso minder schade aan zal kunnen richten dan in windows.

Helaas klopt ook dat weer niet helemaal.
Mac is voornamelijk minder interessant voor virusmakers omdat het minder gebruikt wordt.
artikel webwereld uit 2006.

Dan moet ik je teleurstellen. Er bestaan, voor MacOsX geen virussen. De opbouw van MacOsX is ook dusdanig, dat een virus sowieso minder schade aan zal kunnen richten dan in windows.

Je verwart met linux... Dat ook door virussen kan aangetast worden maar niet dusdanig dat je die virussen niet kan vermijden zonder anti-virus.

Mac is echter (helaas) populairder dan linux (hetzij minder populair dan windows) en zal dus ook te kampen hebben met virussen.

Voor zover het nog hot is.

Als je echt een optimale beveiliging wilt zonder beveiligingssoftware zal je toch linux moeten nemen. Beveiligingsupdates komen daar nog sneller dan in windows. En virussen zijn er bijna niet, en als ze er zijn zullen ze je pc niet zomaar binnendringen via het web. Zijn ze toch op je pc geraakt moet je het virus nog (perongeluk?) rootrechten geven.

Moet je me toch eens wat gaan uitleggen. Er staat hierboven een melding over een virus voor de Mac welke geen virus is, maar een mogelijkheid via IChat. Verder werk ik al jaren met zowel Mac als Windows. Het inpassen van een Mac in een netwerk is een fluitje van een cent, Problemen met beveiligingen op internet heb ik nog nooit gehad, en de virusscanners die je voor een mac gebruikt filteren de Windowsvirussen uit je mail. Dus je beveiligd je mac dan niet voor jezelf, alleen voor de windows collega's/vrienden.

Als ik m'n Mac zou willen uitbreiden, koop ik een MacPro, die is simpel uit te breiden.
kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Maar nu weer on topic. Uit de posting van de starter lees ik dat de Book nog niet aangeschaft is. Dan zou ik toch gaan voor een Intel book, en daar kun je dan windows, linux of what ever naast MacOsX installeren, en loopt het beter dan met zoiets als Parralels, aangezien je dan niet de volledige functionaliteit hebt van de aanwezige hardware.

Problemen met beveiligingen op internet heb ik nog nooit gehad

Niet dat je je ervan bewust was, maar ondertussen wordt je indentiteit verhandeld.

Ik had begrepen dat de macbook reeds was aangeschaft.

Als dat nog niet het geval is kan ik enkel maar aanraden om een echte laptop aan te schaffen ipv een macbook.

dat komt nog uit de tijd dat ik met windows surfde.....

De Vraagstelling was, dat hij graag zo'n Macbook G4 wilde. Nu lijkt een Intel MacBook er veel op.
Dus kun je (als je er toch een wilt) beter een Intel kopen, dan kun je met Bootcamp simpel een ander besturingssysteem erop zetten.

Ow en even voor de duidelijkheid: MacOsX is gebaseerd op Unix, Dat werkt bijna hetzelfde met de Rootrechten als Linux.

XP Op een mac kan gewoon!
Je hebt alleen een probeleem met de hardware!
Native Xp of vista op een Mac kan alleen als het een INTEL mac is. En dan maakt deze gebruik van alle hardware die er in een Mac zit. De drivers hiervoor levert apple zelfs bij, als je de originele instalatie DVD van MacOsX Leopard hebt. In de tutorials van Apple zelf staat ook te vinden hoe je bootcamp installeert, en daarna windows (let op XP kan alleen met servicepack2) installeert. Je maakt dan gebruik van alle hardware (ook je videokaart) en kan probleemloos met windows werken. Uit een recente test bleek zelfs dat windows XP op een Macbook sneller draaide dan op vergelijkbare windowssystemen. Via Parralels of andere software kan het ook virtueel draaien, maar dan maak je geen optimaal gebruik van de hardware.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan