hoe windows installeren zonder cd??

Status
Niet open voor verdere reacties.

joeyschrama

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2007
hallo, ik heb hier een hele oude laptop staan (toshiba tecra 8000 wel 128 mb werkgeheugen)
en wil er graag windows 98 op installeren maar mijn probleem is:.... ik heb geen cd speler of floppy-drive.

Iemand enig idee hoe ik windows kan installeren??
ik heb wel een usb behuizing waar ik mijn laptop hdd in heb zitten en via mijn pc dingen op kan zetten. het betreft een 20 Gig hdd.
ik heb hier een windows 98 cd liggen!

Wie o Wie kan mij helpen???:(

Laatst bewerkt:
Enige slimme mogelijkheid die ik zie is de harde schijf eruit halen en aan een andere computer hangen m.b.v. een IDE-naar-USB setje.
Voorbeeld van zoiets: hier

Hopelijk is het niet nodig om de 20 GB harddisk te formatteren. Indien dat toch nodig is, dan formatteren in FAT16 of FAT32 formaat. Daarna de inhoud van de Win98 cd in een nieuw mapje van de 20 GB harddisk opslaan, bijv. met mapnaam W98_INST

Breng de harde schijf weer terug over naar de laptop.

Enige probleem waar je dan nog mee zit is is het aanroepen van de installatie. Staat er nog een versie van Win98, Win95 of MS-Dos op de harddisk, dan daarmee opstarten, ga naar de map W98_INST en start daarna de Win98 installatie d.m.v. het geven van de volgende commando's
CD \W98_INST
Setup.exe

Succes,

Tijs.

Enige slimme mogelijkheid die ik zie is de harde schijf eruit halen en aan een andere computer hangen m.b.v. een IDE-naar-USB setje.
Voorbeeld van zoiets: hier

Hopelijk is het niet nodig om de 20 GB harddisk te formatteren. Indien dat toch nodig is, dan formatteren in FAT16 of FAT32 formaat. Daarna de inhoud van de Win98 cd in een nieuw mapje van de 20 GB harddisk opslaan, bijv. met mapnaam W98_INST

Breng de harde schijf weer terug over naar de laptop.

Enige probleem waar je dan nog mee zit is is het aanroepen van de installatie. Staat er nog een versie van Win98, Win95 of MS-Dos op de harddisk, dan daarmee opstarten, ga naar de map W98_INST en start daarna de Win98 installatie d.m.v. het geven van de volgende commando's
CD \W98_INST
Setup.exe

Succes,

Tijs.

het is een nieuwe hdd waar niks op staat. zoals eerder vermeld heb ik een usb dongle voor mijn hdd... dus dat gaat helhaas niet lukken:(

Koop voor een paar euro een externe floppy drive, ben je voor eens en altijd van het probleem af.

Voorbeeldje:
http://link.marktplaats.nl/209749950

http://link.marktplaats.nl/205972751

Er zijn er zat te koop

ik ben eigenlijk niet vn plan om dat geld/moeite uit te gaan geven voor dit oude bakkie.
ik wil hem graag gewoon weer werkend hebben voor een beetje internetten enzo.
bij mijn handtekenign zie je mij SYSTEEM en die gebruik ik vooral om te gamen etc. dut daar heb ik de SUPEROUDE laptop niet voor nodig.
Tog bedankt voor de moeite

wat ik nu aan het proberen ben is:
1. op mijn andere pc windows 98 installeren
2. na de installatie de hdd aan mijn pc koppelen
3. de inhoud van de windows 98 hdd kopieeren naar mijn laptop hdd via usb
4. de drivers van mij laptop naar mijn laptop hdd kopieeren.

Gaat dit lukken denk je??
win 98 is al aan het installeren

nee is niet gelukt.
zodra ik de schijf in mijn laptop plaats zegt hij: verwijder schijf of media en druk op een toets

Enige wat ik nog aan zinvolle optie kan bedenken is het volgende:
Vind ergens een pc met een oude versie van Windows erop (W98 of WinMe), met een CD-romspeler.
Koppel met een USB-to-IDE omvormer (zie mijn eerder posting) jouw harde schijf aan die pc.

Laat die pc de externe harde schijf formatteren (in dit voorbeeld schijf G:), en daarna met het commando
Sys G:
Dos er opstartbaar opzetten.
Dan de installatiebestanden van W98 kopieren naar een eigen map op G: (Bijv. G:\W98INST), de G; schijf terugplaatsen in de laptop, opstarten en dan
CD \W98INST
Setup.exe
uitvoeren.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Enige wat ik nog aan zinvolle optie kan bedenken is het volgende:
Vind ergens een pc met een oude versie van Windows erop (W98 of WinMe), met een CD-romspeler.
Koppel met een USB-to-IDE omvormer (zie mijn eerder posting) jouw harde schijf aan die pc.

Laat die pc de externe harde schijf formatteren (in dit voorbeeld schijf G:), en daarna met het commando
Sys G:
Dos er opstartbaar opzetten.
Dan de installatiebestanden van W98 kopieren naar een eigen map op G: (Bijv. G:\W98INST), de G; schijf terugplaatsen in de laptop, opstarten en dan
CD \W98INST
Setup.exe
uitvoeren.

Succes,

Tijs.

kan je mij plz ook vertellen waar ik dos kan downloaden en welke versie??
er zijn er zo veel. en is elke dos opstartbaar??
ik had hier wel een versie maar die zegt dat je een floppy moet plaatsen maar die heb ik niet meer in mijn nieuwe pc... (ook niet in de oude :P)
en dat sys g:
in command promt doen??
iig bedankt voor de reactie!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan