Sneltoetsen voor tijd en daum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Velthuijsen

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2008
In Microsoft Office Excel kun je heel handig met Ctrl+; (Contol plus Punt Komma) de huidige datum in een cel invoeren. Met Ctrl+Shift+; (Control plus Shift plus Punt Komma) kun je heel handig de huidige tijd in een cel plaatsen.
Maar bij Open Office Calc kan ik een dergelijke manier niet vinden. Weet iemand hoe je dat voor elkaar krijgt of überhaupt wel mogelijk is?

Alvast dank.

Helaas het werkt voor geen meter. Het downloaden gaat goed en daarna via Extra/Aanpassen/Toestsenbord is de download extensie bij Open Office.org-macro terecht gekomen en als ik op het + teken van de nieuwe map "User" klik krijg ik zoveel extensies waar geen wijs uit te worden is.
Als ik er een paar uitprobeer, en er een sneltoets aan verbind, krijg ik - of helemaal niets - of allemaal foutmeldingen.

Jammer dat Open Office die zaken niet meteen inbouwd? En jammer dat de gebruiker niet zelf een sneltoets kan aanmaken. Dus gelijk aan Excel maken bedoel ik.

Groeten Rob

Helaas het werkt voor geen meter. Het downloaden gaat goed en daarna via Extra/Aanpassen/Toestsenbord is de download extensie bij Open Office.org-macro terecht gekomen en als ik op het + teken van de nieuwe map "User" klik krijg ik zoveel extensies waar geen wijs uit te worden is.
Als ik er een paar uitprobeer, en er een sneltoets aan verbind, krijg ik - of helemaal niets - of allemaal foutmeldingen.

Jammer dat Open Office die zaken niet meteen inbouwd? En jammer dat de gebruiker niet zelf een sneltoets kan aanmaken. Dus gelijk aan Excel maken bedoel ik.

Groeten Rob

Vandaag weer het nodige uitgeprobeerd, het zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar.
Er blijken slechts een paar mogelijkheden te werken.
In Office.org-macro kan alleen de derde-onderste map gebruikt worden en dat zijn de Duitse datum en tijd opties. Hiervan kunnen alleen Datum_Text voor de datum en Zeit_Text voor de tijd gebruikt worden. Voor een combinatie van datum en tijd kan de Zeitstempel_Text gebruikt worden.

Blijft alleen een probleem over en dat is de volgorde indeling van de datum die staat op zijn Amerikaans, JJMMDD en daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

Iets verder gekomen maar nog niet helemaal.

Laatst bewerkt:
OK, hier had ik al een aantal .... woorden.. maar toen zag ik het licht.

Ik heb het inmiddels zo weten aan te passen dat op dit moment mijn extensie onderstaande gegevens kan invoegen:

Datum_Feld: is datum als veld of waarde (opmaak 03-12-2008)
Datum_Text: is datum als vaste tekst (opmaak '03-12-2008)
Zeit_Feld: is tijd als veld of waarde (opmaak 19:47)
Zeit_Text: is tijd als vaste tekst (opmaak '19:47)
Zeitstempel_ Feld: om een tijdstempel als veld in te voeren (opmaak DD-MM-JJJJ uu:mm)
Zeitstempel_ Text: om een tijdstempel als tekst in te voeren (met een ' er voor dus) (opmaak DD-MM-JJJJ uu:mm)

Het koppelen van de macro Datum_Feld aan de toetscombinatie Ctrl+4 in Calc (dus niet aan OpenOffice.org) levert het invoegen van de gewenste gegevens op.

Zou dat je helpen of moet er iets anders van gemaakt worden?

Ik moet eea via een omweg aanpassen, het gaat op één of andere manier niet rechtstreeks in de BASIC ide zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt.

Ik kan je mijn .oxt mailen als je dat wilt

Aha, dat ga ik straks opnieuw uitproberen, ik zit nu op mijn werk. En ja, als je die .oxt wil mailen dan graag want ik merkte bij opslaan dat er geen .oxt bestand te vinden was in de OO map.

Groeten en alvast bedankt, Rob

Aha, dat ga ik straks opnieuw uitproberen, ik zit nu op mijn werk. En ja, als je die .oxt wil mailen dan graag want ik merkte bij opslaan dat er geen .oxt bestand te vinden was in de OO map.

Groeten en alvast bedankt, Rob

Zojuist weer even aan het stoeien gegaan. De datum en tijd snelkoppeling is nu wel gelukt met de twee die ik al eerder aangaf. Echter, de volgorde aanpassen in DDMMJJ is me niet gelukt. Volgens een extra toevoeging van de download pagina waaruit de extensie vandaan gekomen is ben ik erachter gekomen dat je iets in de broncode zou moeten veranderen. Via Extra/Macros'/Macro's beheren/OpenOffice.org Basic naar Date Time2/Datum_Text en dan voor Bewerken kiezen, kom ik bij 3 soorten scripts (via tabs) maar daar kan ik geen wijs uit worden.

Via Extra/Macros'/Macro's beheren/OpenOffice.org Basic naar Date Time2/Datum_Text en dan voor Bewerken kiezen, kom ik bij 3 soorten scripts (via tabs) maar daar kan ik geen wijs uit worden.

Dat bedoelde ik. Dat werkt dus niet. Op 1 of andere manier is dat op slot gezet waardoor je niets kunt wijzigen.

Eeen .oxt bestand is hetzelfde als een zip-bestand, dus een archief met alle benodigde bestanden er in.

Ik heb aan dit bericht het bestand DateTime2.zip gehangen ( anders kon ik hem er niet aan hangen)

Verwijder eerst in OpenOffice.org, via Extra > Extensiebeheer de extensie DateTime2.
(Als ie daar niet staat is het ook niet erg, dan is hij niet geïnstalleerd)

Download het bij dit bericht gevoegde bestand en plaats het in de map
C:\Program Files\OpenOffice.org 3\share\extension
(tenzij je OopenOffice.org 3 ergens anders hebt staan dan in C:\program files\..., kies dan die locatie.

Hernoem het gedownloade bestand nu naar DateTime2.oxt

Open Calc en dan Extra > Extensiebeheer en installeer DateTime2.oxt via de knop Toevoegen.

DateTime 2 zal nu zichtbaar worden in de lijst van Extensiebeheer.

Sluit het venster Extensiebeheer.

Je kunt nu via Extra > Macro's > Macro's uitvoeren de macro's uitvoeren, klik op het plusje voor OpenOffice.org macro's en er opent een lijst, klik daar dubbel op DateTime2 en vervolgens dubbel op de onderste (3e) map DateTime2.

Je ziet nu de macro's in de lijst aan de rechterzijde :
Datum_DTS (deze werkt waarschijnlijk alleen in Writer)
Datum_Feld
Datum_Text
Zeit_Feld
Zeit_Text
Zeitstempel_ Feld
Zeitstempel_ Text

Selecteer Datum_Feld en klik dan op de knop Uitvoeren.

De datum van vandaag zal nu in de cel verschijnen waar de cursor stond.

Als die datum er staat werkt het en kun je de macro's koppelen aan een beschikbare toetscombinatie

Laat maar even weten of het lukt en of er eventueel nog iets gewijzigd moet worden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nee, helaas op die manier lukt het niet.
Het dowloaden of kopieren van het Zip bestand gaat niet zoals het zou moeten, het ziet er ook niet uit als een Zip bestand na het downloaden.
Als ik het download dan wordt het automatisch een .php bestand en als ik die in de OO extensie map zet en hernoem met de aangegeven naam en .oxt als extensie, en daarna - toevoegd via de toevoegknop bij extensiebeheer zoals beschreven, gaat dat niet omdat er geen .oxt bestand gevonden wordt.
En als ik daar toch op klik en toevoegen kies dan krijg ik gelijk een foutmelding "Kan type gegevensdrager niet detecteren" het systeem blijft ondanks de hernoem actie een .php extensie zien dus Date Time2.oxt.php. Dat laatste stukje extensie krijg ik er niet vanaf.

Maar zoals ik het nu heb werkt alles wel. Als ik op mijn keuze Ctrl+3 klik dan heb ik de huidige datum en als ik op mijn keuze Ctrl+4 klik dan heb ik de huidige tijd maar de datum is helaas alleen niet in te stellen op de datumvolgorde zoals ik dat zou willen. Vandaag is het op dat systeem 2008-12-05 en niet 05-12-2008.
En bij het instellen van Datum_Feld, bij mij gekozen Ctrl+8, dan krijg ik
de datum 2008-12-TT en met een dergelijke datum kan ik niets.

Het is dus knap ingewikkeld voor zo'n simpele mogelijkheid.

Groeten Rob

Nee, helaas op die manier lukt het niet.
Het dowloaden of kopieren van het Zip bestand gaat niet zoals het zou moeten, het ziet er ook niet uit als een Zip bestand na het downloaden.
Als ik het download dan wordt het automatisch een .php bestand

Je moet ingelogd zijn om als ZIP te kunnen downloaden ! Als je dat niet bent/doet dan slaat hij inderdaad het bestand op als: attachment.php en daar heb je dus inderdaad geen ....... aan.

Als ik ben ingelogd en 1x klik op het ZIP-bestand of met rechts en dan Koppeling opslaan als dan wordt het als ZIP gedownload naar mijn machine en zit alles er in wat er in hoort te zitten.

Laatst bewerkt:
Ik was gisteren en ook vandaag wel degelijk ingelogd.
Als ik met rechts voor Opslaan Als kies en het bestand even op mijn bureaublad zet, dan is het alleen een GIF plaatje van 603bytes. Als ik het download dan wordt het weer dat .php bestand. Als ik met rechts op kopieeren klik dan wordt het alweer een GIF plaatje. Ik denk dat een dergelijk bestand niet via dit forum verstuurd kan worden. Het heet wel zip maar het is 't niet.
Normaal zou ook een zip bestand met dubbelklik bij mij automatisch het programma 7zip moeten openen maar dat gebeurt dus ook niet.

Ik ben nu net ook weer even aan het expirimenteren geweest en ben er nu achter dat de gedownloade extensie vanaf het begin in zijn geheel in de map van Open Office/share/extensions geplaats moet worden, al die tijd was mij dat niet duidelijk vanaf de download site van OO. Er staat daar eigenlijk helemaal niets wat je precies moet doen na het dowloaden en dat is wel jammer zo zoek je je een ongeluk.
Nu kom ik met Toevoegen inderdaad bij een bekend bestand, het extensiebestand, en krijg geen foutmeldingen meer maar het uiteindelijke resultaat blijft gelijk. Er zit geen enkele datum aanduiding bij zoals 06-12-2008, de andere mogelijkheden geven de datum en tijd aan samen met twee hoofdletters TT of HH.

Laatst bewerkt:
Net uitgeprobeerd:

Ik was niet ingelogd.

Ik klik op het ZIP-bestand, ik krijg dan het inlogscherm aangeboden,
als ik heb ingelogd wordt het zipbestand automatisch gedownload en kan ik het openen of opslaan.

Als ik het opsla zit alles er in

Ja vreemd hè? bij mij dus niet, ook niet op deze manier. Net uitgeprobeerd. Het wordt weer een .php.

... ben er nu achter dat de gedownloade extensie vanaf het begin in zijn geheel in de map van Open Office/share/extensions geplaats moet worden, al die tijd was mij dat niet duidelijk vanaf de download site van OO. Er staat daar eigenlijk helemaal niets wat je precies moet doen na het dowloaden en dat is wel jammer zo zoek je je een ongeluk.
Nu kom ik met Toevoegen inderdaad bij een bekend bestand, het extensiebestand, en krijg geen foutmeldingen meer maar het uiteindelijke resultaat blijft gelijk. Er zit geen enkele datum aanduiding bij zoals 06-12-2008, de andere mogelijkheden geven de datum en tijd aan samen met twee hoofdletters TT of HH.

OK, ook mijn fout een beetje. Inderdaad .oxt-bestanden IN ZIJN GEHEEL (niet uitpakken of iets anders mee doen) plaatsen in de map share/extension van OOo. Dan kun je inderdaad via Extensiebeheer die extensie toevoegen.
Als je de extensie alleen voor jezelf wilt installeren dan in de map user/share/extension,

Voor wat betreft de TT en zo klopt dat ook je hebt de standaard extensie waarschijnlijk. Het zip-bestand dat ik gemaakt heb bevat de nL-instellingen zoals eerder besproken.
Downloaden moet echt wel lukken en dan die hernoemen naar .oxt en plaatsen in de USER-map van OOo (dan kun je de macro's bewerken)

Laatst bewerkt:
Ja, het werkt....!!!! Weet je wat nou het probleem was, ik maak op mijn Pc gebruik van een download manager (LeechGet) en als ik dat via dat programma dowload dan krijg je geen zip bestand. Als ik direkt op het bureaublad dowload, ook een aparte mogelijkheid van LeechGet, dan krijg ik wel een zip.
Ik heb nu de instructie's opnieuw gevolgd en ja hoor, keurig een Nederlandse datum.

Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar het is dan toch gelukt, hartsikke bedankt.

Groeten Rob:thumb:

Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar het is dan toch gelukt, hartstikke bedankt.

Gelukkig, dan ligt het niet helemaal aan OOo of mij ( ik begon al aan mijzelf te twijfelen)

Ik kwam trouwens nog een "probleempje"tegen en dat is de reden dat je de bestanden niet kunt bewerken. Dat zit als volgt:

extensies die geplaatst zijn in de map --/share/extension/ onder de Program Files, daarvan kun je de ingesloten macro's NIET bewerken omdat zij worden gedeeld over de gehele OOo. Zij staan in de map OpenOffice.org macro's

extensies die zijn geplaatst voor de gebruiker zelf, dus in de map C:\Documents and Settings\User\Application Data\OpenOffice.org\3\user kun je wel bewerken omdat zij op gebruiker niveau zijn geplaatst. Zij staan in de macromap Mijn macro's.

Ik hoop dat je er veel plezier mee hebt :D :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan