Back-up van de C schijf naar CD/DVD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tabaksbaars

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2002
Mijn laptop is enkele dagen geleden de mist in gegaan waardoor ik windows er opnieuw op moest zetten. De harde schijf van de laptop is in meerdere partities in gedeeld. Op de C schijf staat windows en op de D schijf de programma's. Nu alles weer zo werkt als ik wil, wil ik graag een back-up van de C schijf maken op CD/DVD. Het is niet de bedoeling dat er back-up bestanden op de harde schijf van de laptop worden weggeschreven. Alles wat er nodig is moet op een CD/DVD staan.
Samenvatten wat de bedoeling is:
1: Windows doet dingen die ik niet wil en ik ook niet kan oplossen.
2: PC opnieuw opstarten met de CD/DVD in de DVD speler.
3: Alles is werkt weer zoals het was zoals op het moment waarop de CD/DVD is gemaakt.

Als de map documents and settings wordt opgenomen in de backup wel (Windows instellingen etc. worden dan meegenomen volgens het XP principe : bestanden en instellingen overzetten)
Wat TS wil en waarnaar jij verwijst is een kleine utopie, want op een DVD maak je geen image van de gehele pc, da's fysiek wat lastig. (max. 4.3 gig)

Laatst bewerkt:
...... Op de C schijf staat windows en op de D schijf de programma's. Nu alles weer zo werkt als ik wil, wil ik graag een back-up van de C schijf maken op CD/DVD. .......QUOTE]

@Tabaksbaars,

Het heeft weinig zin, Windows op C:\ en andere (Windows-)programma's op D:\ te zetten. Als je middels een image de c:\-partitie onverhoopt terug zou moeten zetten, ben je tevens verplicht de overige programma's opnieuw te installeren, want de op D gelokaliseerde installatie van windows-programma's zal naderhand niet meer werken. Temeer omdat je na de oorspronkelijke image waarschijnlijk updates en wijzigingen in de instellingen van die programma's hebt gedaan.

Je kunt beter zowel Windows áls je programma's op C:\ installeren, en regelen dat al je data op de d-partitie worden bewaard.

I heb cobian geinstallerd.
Kan dat programma rechtstreeks naar DVD schrijven of moet ik eerst een back-up op de harde schijf maken en dan deze back-up weer op een DVD zetten.

Wat TS wil en waarnaar jij verwijst is een kleine utopie, want op een DVD maak je geen image van de gehele pc, da's fysiek wat lastig. (max. 4.3 gig)

Sorry Pasja, mag ik je corrigeren:
Mijn XP SP3 installatie inclusief programma's beslaat 11 Gb op de C schijf.
Een gecomprimeerde Image hiervan is nog geen 3 Gb groot en past uitstekend op een enkele DVD. (Ghost 2003)

Dat kan kloppen ja, het is voor een ieder verschillend.
Los daavan kun je je afvragen of je wel een reservekopie op DVD wil hebben. (Stabiliteit van schijfjes en de "importantie" van zo'n back met alle risico's van een niet "lekker" schijfje.
Voor slechts luttele tientjes wordt een (wat kleinere) externe USB hdd gekocht.

Daar snij je een ander punt aan, maar ik vertrouw ook niet op DVD's voor backup van images. :cool:

Ik heb hier gewoon een tweede identieke HDD in mijn PC gestoken die om de week een image krijgt van de eerste schijf.Bij een crash van de eerste schijf gewoon wisselen en alles werkt weer.Ik heb trouwens een Mybook permanent eraanhangen die steeds via memeo een BU van de belangrijkste bestanden (mail) maakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan