The Mighty Atom
Terugkerende gebruiker
- Lid geworden
- 22 mei 2008
Ik heb het volgende formulier gemaakt:
De gebruiker klikt op de Add knop en een OpenFileDialog verschijnt waarmee de gebruiken bestanden kan selecteren en openen.
Deze bestanden verschijnen dan in de listbox.
Wanneer de gebruiker dan op Write klikt, wordt er een XML bestand geschreven.
Het XML bestand ziet er dan zo uit:
De code voor het schrijven van het XML bestand is als volgt:
Als de gebruiker het programma afsluiten en weer opstart, en daarna op de Read knop klikt, wil ik dat diezelfde listbox items uit het XML bestand worden gelezen en teruggeplaatst worden in de listbox.
Dit lukt mij echter niet. Het schrijven lukt wel, maar ik heb zo'n idee dat de syntax van de listbox items beter kan, waardoor het lezen en terugplaatsen wel zou kunnen lukken.
Dit is de code onder de Read button:
Wat doe ik hier fout?
Ik wil dit uiteindelijk gaan gebruiken om de settings van mn applicatie te bewaren. Ik heb tot nu toe het Windows Register maar ik lees steeds meer dat XML DÉ manier is om applicatie settings mee te bewaren.
Wie kan mij helpen?

De gebruiker klikt op de Add knop en een OpenFileDialog verschijnt waarmee de gebruiken bestanden kan selecteren en openen.
Deze bestanden verschijnen dan in de listbox.
Wanneer de gebruiker dan op Write klikt, wordt er een XML bestand geschreven.
Het XML bestand ziet er dan zo uit:
Code:
<List>
<Item>C:\file1.txt</Item>
<Item>C:\file2.txt</Item>
<Item>C:\file3.txt</Item>
</List>
De code voor het schrijven van het XML bestand is als volgt:
Code:
'Create a new XML Text Writer
Dim WriteCompilatorSettings As New XmlTextWriter(Application.StartupPath & "\settings.xml", Nothing)
'Set formatting
WriteCompilatorSettings.Formatting = Formatting.Indented
'Write the first element
WriteCompilatorSettings.WriteStartElement("List")
'Write the keyvalues under the last created element
For Each Item In ListBox1.Items
WriteCompilatorSettings.WriteElementString("Item", Item)
Next
'Close the XML Text Writer
WriteCompilatorSettings.Close()
Als de gebruiker het programma afsluiten en weer opstart, en daarna op de Read knop klikt, wil ik dat diezelfde listbox items uit het XML bestand worden gelezen en teruggeplaatst worden in de listbox.
Dit lukt mij echter niet. Het schrijven lukt wel, maar ik heb zo'n idee dat de syntax van de listbox items beter kan, waardoor het lezen en terugplaatsen wel zou kunnen lukken.
Dit is de code onder de Read button:
Code:
'Create a new XML Text Reader
Dim ReadCompilatorSettings As New XmlTextReader(Application.StartupPath & "\settings.xml")
'Read the first element
ReadCompilatorSettings.ReadStartElement("List")
For Each Item As String In ReadCompilatorSettings.ReadString
lb1.Items.Add(ReadCompilatorSettings.ReadElementString(Item))
Next
'Close the XML Text Reader
ReadCompilatorSettings.Close()
Wat doe ik hier fout?
Ik wil dit uiteindelijk gaan gebruiken om de settings van mn applicatie te bewaren. Ik heb tot nu toe het Windows Register maar ik lees steeds meer dat XML DÉ manier is om applicatie settings mee te bewaren.
Wie kan mij helpen?
Laatst bewerkt: