• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde aan letters geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

dods12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 dec 2008
Mede forummers,

Ik ben bezig met een opdracht voor stage.
Ik heb ik excel een werkblad gemaakt die bijhoud hoeveel dagdelen
een persoon gewerkt heeft.
Nou wil ik graag dat vakantiedagen doorberekend worden als een werkdagen.
Nou is dit een vrij basic bestandje (ik heb namelijk 2 linkerhanden als het gaat om excel :o)
Nou wil ik in het bestand dat de SOM leest dat de letter "V" (van vakantiedag) de waarde van "1" heeft.
Dus als ik in het bestand een V invul bij een dagdeel dat de SOM ziet dat het gewoon een werkdag is.

Ik heb zelf een beetje zitten googlen op mogelijke oplossingen en in de meeste gevallen kwam ik op macro's uit..
Ik heb daarom zelf een macro in het excel bestand gezet.

Macro luidt als volgt:

Sub Replace()

Cells.Replace What:="V", _
Replacement:="1", _
LookAt:=xlPart, _
SearchOrder:=xlByRows, _
MatchCase:=False, _
SearchFormat:=True, _
ReplaceFormat:=True

End Sub

Macro vervangt alleen de v naar 1 en dan moet ik nou net niet hebben! :confused:
Hebben jullie enig idee wat ik verkeerd doe?

De bijlage is een test xls en niet het officiele bestand.

Bijlagen

dods12, Als het alleen om de waarde "1" gaat, zou je er voor kunnen kiezen om de functie Countif (aantal.als) te gebruiken. Hiermee kan gewoon het aantal keren tellen dat een "V" voorkomt. Dit hoeft dus niet met een macro.

Groet, Leo

dods12, Als het alleen om de waarde "1" gaat, zou je er voor kunnen kiezen om de functie Countif (aantal.als) te gebruiken. Hiermee kan gewoon het aantal keren tellen dat een "V" voorkomt. Dit hoeft dus niet met een macro.

Groet, Leo

Hoi Leo,

Bedankt voor je reactie!
Ik ben er uit!
Bleek dus toch in de formule te zitten!
Dit is de formule die ik nodig had:

Code:
=SOM(ALS(B5:J5="V";ALS(B5:J5="V";1;"");"");SOM(B5:J5))

Hartelijk bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan