Compaq Presario SR 5622

Status
Niet open voor verdere reacties.

pianist

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2008
Hallo, allemaal nog een gezegend 2009:thumb:
Vraagje: ik weet niet zo héél veel van computers, vandaar.
Sommige zaken brengen op het ogenblik een Compaq Presario SR 5622 voor € 300 als aanbieding. Leuk prijsje dus:love:
Er zit in:
een AMD 64 x2 4450e procssor
3GB geheugen en 320 G schijf Windows Vista Premium.
Voor mijn doel doet ie eigenlijk alles wat ik zou willen, die procssor is niet zo'n heethoofd als de meeste snellere AMD's (45Watt)
Alleen die "64" wantrouw ik een beetje. Daar kunnen schijnbaar problemen aan vast zitten
Ik heb het één en ander gelezen hierover maar het fijne ervan snap ik nog niet.
Kan iemand een tipje van de sluier oplichten..........

Ik zou echt niet weten wat een 64-bits processor voor problemen zou kunnen opleveren....

Hoi,

Draai al jaren met amd 64 en eigenlijk nog nooit tegen 1 of ander probleem aangelopen dus denk dat je niet bang hoeft te zijn.

Modag

Moderne processors bieden ondersteuning van 64bit-besturingssystemen.
Het is dus een extraatje tov oude processors.

Als jij een 32 bits besturingssysteem gebruikt, dan wordt er niets met dat 64 bit gedaan.

Wat is het voordeel van 64 bits? In elk geval dat je meer dan 4 gig aan geheugen in de computer kan gebruiken. 32 bits kan dus maar tot maximaal 4 gig (intern geheugen + videokaart geheugen).

Zelf draai ik nu enige maanden Windows Vista 64 bits. En ik heb geen enkel probleem.
Het draait prima!

Het volgende verhaal, wat ik maar half begrijp, maakt me wat wantrouwig.
Ik plaats het hier maar even in z'n geheel:

Alleen maar problemen met Vista 64-bit
64-bitversie voorlopig te mijden
Redactie PC Magazine
29 februari 2008
Bron: PC Magazine
Alhoewel er een 64-bit editie is van Windows XP, heeft Windows Vista een 64-bit versie die van de grond af aan gebouwd is voor ondersteuning van deze adresseringsmethode. Dat lijkt geweldig, maar in de praktijk zien we voornamelijk klachten van 64-bit gebruikers. Dat gaat van problemen met software tot grote problemen met het installeren van hardware. Is Vista 64-bit de grootste vergissing die u kunt maken?
Wat veel mensen zich vergeten af te vragen voor ze op een 64- bit besturingssysteem overstappen, is waarom. Instinctief lijkt het logisch: u koopt een 64-bit processor en wil dan natuurlijk ook een besturingssysteem hebben dat deze snelheid uitbuit. De verdubbeling van de adressering van geheugen van 32 naar 64 bits betekent dat de computer per klokcyclus dubbel zoveel gegevens kan transporteren; de computer wordt dus sneller. In de praktijk zijn er echter weinig applicaties die deze verdubbeling nodig hebben. Als u een tekstverwerker of webbrowser start, zit u gemiddeld eerder op de harde schijf te wachten dan op het werkgeheugen.
De plek waar 64-bit tot zijn recht komt, is in zware applicaties zoals enorme databanken, CAD/CAM-applicaties en zeer moderne 3D-games. Daar speelt dan wel bij dat de applicatie zelf, het OS, de stuurprogramma?s en de hardware allemaal op 64 bits werken. In het geval van CAD/CAM en databanken hebben we het over professionele software met dito ondersteuning; voor thuisgebruik kunt u voornamelijk bij specifieke games en videocodering positieve resultaten zien.
De 64-bit versies van Windows Vista zijn extreem veeleisend voor stuurprogramma?s en toepassingen. Alle compatibiliteit met 16-bit applicaties is verwijderd. Dat lijkt niet erg belangrijk, maar stiekem zijn er redelijk wat toepassingen, waaronder enkele installatiebestanden van 32-bit applicaties, te vinden die dergelijke functionaliteit nodig hebben.
Als een applicatie in de 32-bit versie van Vista zonder beheerrechten probeert te schrijven naar het Register of beschermde mappen, wordt een fictief Register of mappensysteem aangemaakt dat alleen voor die applicatie aan het bestaande systeem gekoppeld wordt. Op die manier blijft de compatibiliteit bestaan zonder de beveiliging al te veel geweld aan te doen. De 64-bit versie van Vista doet dit niet, wat betekent dat u een grotere kans heeft dat 32-bit toepassingen crashen.
Ook eist Vista 64-bit dat alle stuurprogramma?s getekend zijn door het Windows Hardware Quality Lab. In tegenstelling tot XP en de 32-bit versie van Vista krijgt u niet de melding dat de stuurprogramma?s mogelijk onstabiel zijn en de vraag of u toch door wilt gaan. Het kan eenvoudigweg niet. Dat betekent dat oudere hardware en veel recente hardware niet zullen werken met 64-bit.
Het lijkt alsof 64-bit voor slechts een enkeling nuttig is. Toch heeft deze versie van Vista de toekomst. Een 32-bit besturingssysteem heeft namelijk een limiet op het geheugen van 4 GB, waarvan nog een deel bezet wordt voor de aansturing van de hardware. Wie een systeem met 4 GB of meer wil gebruiken, heeft een 64-bit besturingssysteem nodig. Deze behoefte begint alleen nu te ontstaan; we raden u daarom aan te wachten totdat u tegen deze limiet aanloopt voordat u overstapt naar een 64-bit besturingssysteem

Verder heb ik ergens nog een artikel waarin beschreven wordt dat NERO en Paint Shop Pro beslist niet aan de praat te krijgen waren met 64 bit.......

Misschien begrijpen de kenners hier meer van:rolleyes:

Wanneer weet ik trouwens of ik een 32 of een 64 bit versie van Vista heb?
Ik heb het er eigenlijk nog nooit bij zien staan.

Als ik het goed begrijp kán ik met een 64 bit processor Vista 64 bit draaien, maar het hoeft niet.
Verder heeft het als ik Vista 32 bit gebruik geen zin om het geheugen verder dan tot 4GB uit te breiden?
Lijkt me, zeker in mijn geval ook niet nodig, maar het gaat om het principe.....

Als ik het goed begrijp kán ik met een 64 bit processor Vista 64 bit draaien, maar het hoeft niet.
Verder heeft het als ik Vista 32 bit gebruik geen zin om het geheugen verder dan tot 4GB uit te breiden?
Lijkt me, zeker in mijn geval ook niet nodig, maar het gaat om het principe.....

Klopt allemaal precies!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan