Tele2 modem en printer ? Maar hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb eindelijk resultaat!!

Heb de twee cat5 kabels van printer en een andere laptop omgewisseld.

De printer werd herkend op 192.168.1.2. Installatie daarna gewoon kunnen doen via HP cd.

Alleen heeft nu de laptop "beperkte of geen verbindingsmogelijkheden".

De kabel lijkt wel goed te zijn, de lampjes bij de stekkertjes werken wel.

Durf het haast niet te vragen, maar hoe los ik dit op?

Heel veel dank in iedergeval voor alle hulp bij het printerprobleem.

Michiel

Ok, de printer doet het dus, mag ik nu begrijpen.
De kabel die je in eerste instantie voor de laptop had gebruikt is 'verdacht'. Misschien is dat eigenlijk een zgn. cross-kabel of hij is gewoon 'kapot'.
Lijkt mij dus logisch dat het eerste wat je moet doen is ook voor de laptop een andere netwerkkabel te regelen. Dat moet dus een zgn. Cat5/6/7 patch-kabel zijn, geen cross-kabel.

Natuurlijk moet je ook even kijken of 192.168.1.2 wel vast ingesteld kan worden voor de printer. Kijk hiervoor naar de zgn. DHCP-server instellingen in de router van Tele2: Zorg ervoor dat 192.168.1.2 niet uitgegeven kan worden (als dat nu nog niet het geval is), dus als de uit te geven reeks vanaf 192.168.1.2 loopt die verhogen naar vanaf 192.168.1.3.

Tijs.

Ja, de printer doet het. Gelukkig!

Het andere probleem is raar:

Ik heb twee laptops voor mij staan. Een laptop bedraad (xp pro) die dus geen verbinding heeft. En één laptop draadloos.(Vista)

De kabel moet goed zijn: ik heb de wifi van de andere laptop uitgezet en de "verdachte" kabel erin gestoken. Ik kreeg toen normaal verbinding met het modem/ internet.

Toen ik hem weer terugzette gaf de andere laptop weer de foutmelding" beperkte of geen verbindingsmogelijkheden". (LAN)

Maw, de kabel is goed. gebruik ik overigens al lange tijd.

Wat is er dan mis met de verbinding van deze laptop? De kaart???

Michiel.

PS: ga morgen verder met de grote puzzel. Fijn dat je me zo geholpen hebt. dank!

Laatst bewerkt:
[...]Toen ik hem weer terugzette gaf de andere laptop weer de foutmelding" beperkte of geen verbindingsmogelijkheden". (LAN)

Maw, de kabel is goed. gebruik ik overigens al lange tijd.
[...]

Kijk, omdat de pc waar je de ip-informatie van gegeven hebt niet bepaald een ip-adres gekregen had dat ver van het huidige ip-adres van de router lag (.1 tegen .9) is dat niet geheel volgens wat ik had willen zien.
Ik had liever iets gezien als ip-adres .1 voor de router en .33 of .100 voor de laptop, want dat zou me genoeg vertrouwen hebben gegeven dat .2 vrij zou zijn voor vaste toekenning.

Nu heb ik het idee dat het DHCP-server gedeelte ip-adressen uitgeeft vanaf .2, en dus mogelijk die 2de laptop op zijn draadloze verbinding vanuit de router .2 had moeten krijgen.

Vandaar dat je liever ook deel 2 doet van wat ik gevraagd had, namelijk ook het DHCP-server gedeelte in de router na te kijken, en daar (indien nodig) .2 'vrijspeelt' voor vaste toekenning (zie mijn vorige posting).

Tijs.

Het netwerk ( 4 computers) werkt, inclusief de printer.
Er blijft echter één probleem blijft met een laptop.

Deze is verbonden met een cat5 kabel. Als ik hem in de laptop heb dan is er geen verbinding mogelijk.

De lampjes bij de stekker van de kabel branden.

In het menu "netwerkverbindinegn" zie ik dat er een LAN verbinding aan staat ( verbonden) en een 1394-verbinding wordt er aangegeven.

Rechtsonder op het scherm brandt af en toe één van de twee monitor-icoontjes.

Ga ik met de muis op de icoontjes dan staat er "LAN-verbinding, snelheid 100 Mbps, Status: verbonden.

Open ik menu "status van de lan-verbinding" dan staat er dat er 456 paketten verzonden zijn, maar 0 ontvangen.

Internet openen is niet mogelijk.

De kabel werkt wel in een andere laptop, dus deze is niet kapot.

Wat moet ik doen om dit probleem op te lossen?

Nogmaals dank voor alle eerdere hulp.

Michiel

Ik vraag het nog maar een keer: Vanaf welk ip-adres deelt het DHCP-server gedeelte van de router ip-adressen uit?

Tijs.

Ok, dan ligt daar niet het probleem. Lijkt dus een probleem op de laptop zelf te zijn.
Kijk eerst of er kruizen of uitroeptekens in Apparaatbeheer van die laptop voorkomen:
Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc

Zijn er geen kruizen of uitroeptekens, doe dan het volgende op die laptop (met netwerkkabel aangesloten), elk commando individueel plakken in Start -> Uitvoeren vakje en Ok drukken:

netsh winsock reset
netsh winsock reset catalog
netsh interface ip reset resetlog.txt
netsh interface reset all

Herstart daarna de laptop, en kijk of het beter gaat.

Succes,

Tijs.

De opdracht "devmgmt.msc" geeft een uitroepteken bij Communicatiepoort (Com4).

Verder nog even niets gedaan.

MICHIEL

De opdracht "devmgmt.msc" geeft een uitroepteken bij Communicatiepoort (Com4).

Verder nog even niets gedaan.

MICHIEL

Dat is niet gerelateerd aan de netwerkkaart lijkt me. Probeer nu maar die commando's even uit.

Gebruik even de volgende aangepaste versies van de commando's, zodat je kunt zien wat er teruggemeld wordt (elk commando krijgt zijn eigen DOS-venstertje):

cmd /k netsh winsock reset
cmd /k netsh winsock reset catalog
cmd /k netsh interface ip reset resetlog.txt
cmd /k netsh interface reset all

Tijs.

Bij afsluiten kwam foutmelding: wscntfy.exe , dit programma reageert niet. Nu beeindigen? ja gedaan.

Na opstarten geel uitroepteken bij monitor-icoontje. Status geopend en print screen gemaakt. zie bijgaande jpeg.

michiel

Bijlagen

• prtsc.JPG
    prtsc.JPG
    86,2 KB · Weergaven: 21
Probeer dan even het volgende: Start weer Apparaatbeheer (Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc), verwijder de bedrade netwerkkaart uit de sectie Netwerkadapters (of hoe die sectie in Apparaatbeheer ook maar heet), en herstart de computer.

Kijk of het apparaat dan weer terugkomt in Apparaatbeheer, en of netwerktoegang nu wel lukt.

Tijs.

Tijs, moet nu helaas naar afspraak. kan nu niet verder. Even nog ter overdenking:

Wat ik raar blijf vinden is dat de bewuste laptop wel werkt met een andere kabel (de kabel uit de printer), maar niet werkt met de huidige ( verdachte ) kabel.
Als ik de (verdachte) kabel in een andere laptop doe, werkt deze laptop wel.
Het lijkt dus of de kabel weldegelijk van invloed kan zijn.

Je geopperde actie van de netwerkkaart uit apparaatbeheer halen zal ik binnenkort doen.

Dank voor zo ver, groeten,

Michiel

Ik zou zeggen: Koop een nieuwe kabel, en kijk of de printer ermee kan werken. Indien ja, sluit dan de vrijgekomen (='betrouwbare') kabel aan de laptop, en kijk of die dan ook weer netwerk krijgt.

"Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat".

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan