• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data-valideren en 'als'?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JuzztMe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jan 2009
Beste Excel geleerden! ;)

Ik ben opzoek naar een oplossing voor het volgende. Het gaat om het beheren van items in een bepaalde ruimte.
Met behulp van 'Data' -> 'Valideren' -> 'Lijst' -> 'Bron' heb ik een lijst gemaakt van diverse ruimtes. Nu bestaat de eerste kolom uit de naam van het Item bijvoorbeeld 'Plant'. Daar achter staat de soort bijvoorbeeld 'groene'. Daar achter staat de ruimte bijvoorbeeld 'Kamer 1'. Alleen de ruimte is te kiezen uit de gemaakte lijst. Hierbij is alles gecategoriseerd op item, dus alle planten, daaronder alle stoelen, etc etc.

Nu wil ik naast deze reeks van items, soort en locatie een paar kolommen maken waarin de items gecategoriseerd staan op ruimte.

Oftewel (voorbeeld):

Item Soort Ruimte
rozen wit kamer 1
rozen rood kamer 1
rozen rose kamer 2
varen groen kamer 3
plant lelijk kamer 2

Hierbij is 'Ruimte' dus te kiezen door middel van Data-Valideren. Tot zo ver gaat het goed. Nu wil ik naast bovenstaand voorbeeldje het volgende:

Ruimte 1
Item Soort
rozen wit
rozen rood

Ruimte 2
Item Soort
rozen rose
plant lelijk

Ruimte 3
Item Soort
varen groen

Zo heb ik dus en een lijst op items, en een lijst op ruimte. Ik hoop dat het duidelijk is. Het moet wel zo zijn, dat als ik in de lijst met items de 'ruimte' aanpas, dat dat ook wordt verwerkt in het overzichtje zoals hierboven.... Eigenlijk moet dus bij het selecteren van een ruimte, de volledige rij worden gekopieerd naar de kolommetjes waar alles op ruimte is ingedeeld.

Hopende op het wonder dat iemand begrijpt wat ik bedoel..... ;)

Mijn verpletterende dank!

ciao, gr syd

Cross-posting

Dit lijkt mij dus duidelijk een voorbeeld van crossposting.

Graag ff reactie.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Beste JuzztMe ;)

Is het zoiets dat je bedoelt.
Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Beste JuzztMe ;)

Is het zoiets dat je bedoelt.
Zie bestandje.

He Danny,

Bedankt voor je bestandje. Het is echter niet wat ik bedoel. Ik heb even een bestandje bijgevoegd als zijnde ondersteuning... Misschien kun je me alsnog helpen!

ciao, gr syd

Bijlagen

Beste JuzztMe ;)

Zie aangepast bestandje zoals je gevraagd hebt.

Bijlagen

Beste JuzztMe ;)

Zie aangepast bestandje zoals je gevraagd hebt.

Danny!

Echt te gek! Dit is wat ik bedoelde. Super dat je dit in elkaar hebt gezet voor me! Het klopt nog niet helemaal met wat ik nodig heb, maar ik denk dat ik er zo wel uit kom. Ik ga er mee knutselen.

Nogmaals, ontzettend bedankt!

ciao, gr JuzztMe

Beste JuzztMe

Ben wat laat voor te reageren, moest naar school :D

Maar wat klopt er nog niet ?

Als je kamer veranderd dan veranderd toch alles mee zoals je gevraagd hebt.

Klopt! Ik heb weer niet goed gekeken. Hij doet precies wat ik nodig heb. Helemaal super dus. Groot probleem opgelost. Dank dank dank :cool:

ciao, JuzztMe

Goed voor jou. Wil je de vraag dan nog even op opgelost zetten aub (rechts onderaan de pagina)

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan