• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische solver/oplosser

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sevenmountains

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2009
Binnen excel is er een functie die je kan aanvinken onder Extra > invoegtoepassingen

Hierbinnen gebruik ik voor de opdracht optimalisatie inkoop, voor diegene die het niet gevolgd hebben > http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=396958

Nou maak ik hier op aanraden van een wiskundige docent van school gebruik van de solver/ oplosser.

Echter moet ik telkens na het opnieuw invoeren van een artikelnummer de solver opnieuw over de sheet laten lopen om de oplossing kloppend te maken.
Gebruikt de solver dus een bepaalde formule (in dit geval ga ik de kosten minimaliseren) die ik kan gebruiken zodat ik niet iedere keer die moet opstarten?

Hieronder een voorbeeld met de oplosser erin gevoegd (hierin is te zien als je de andere grondstof optimaal wil bekijken dat je opnieuw alles moet instellen)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Sevenmountains,

Ik hoop dat dit bestand geen werkelijke cijfers bevat. Als klant/leverancier zou ik hier niet blij mee zijn! :eek:

Richard

alle waardes die gebruikt zijn zijn fictief, natuurlijk ben ik wel zo slim :D:D

(je mag nog wel iets verwachten van HBO studenten hoor)

niemand zo een oplossing hiervoor?

Net zoals zo goed als alles in Excel, kan ook de Solver geprogrammeerd worden in VBA... Onnodig te zeggen dat er makkelijkere dingen zijn in Excel VBA. Zoek het internet eens af met google op basis van de zoektermen: excel vba solver

kan zo niks erover vinden na een half uurtje zoeken,

is er niemand die zo een code ervan weet dat de solver functie gebruikt?

oke,

duidelijk en heb de text wel een beetje doorgelezen maar is volgens mij in mijn geval nog erg lastig,

kan iemand me op pad helpen?

mvg

Thim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan