• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel hyperlink knoppen in werkbalk opnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anton Noordam

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2008
Hallo,

Macroknoppen kunnen in een werkbalk opgenomen worden.
Kan dit ook met hyperlinken?

Ik heb het op dezelfde methode geprobeerd, maar als ik via Extra, Aanpassen, Tabblad Opdrachten bij Categorieen Macro's, Aangepaste knop aanklik en deze naar een nieuwe werkbalk sleep en dmv rechtermuisknop hyperlink toewijzen klik dan krijg ik de opmerking "Interne hyperlinks zijn nu niet ingeschakeld".
Wat kan ik hieraan doen?
Ik wil nl meerdere hyperlinken in een werkbalk plaatsen die gebruikt en geplaatst worden in éénzelfde excel file.

Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vr gr
Anton

Geen idee of dat kan, maar waarom niet gewoon via VBA.
Alle code kan gewoon in de zelfde module.

Code:
Option Explicit
Private Declare Function GetDesktopWindow Lib "user32" () As Long
Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" _
Alias "ShellExecuteA" _
(ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, _
ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, _
ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long
Private Const SW_SHOWNORMAL As Long = 1
Private Const SW_SHOWMAXIMIZED As Long = 3
Private Const SW_SHOWDEFAULT As Long = 10

Code:
Sub RunShellExecute(ByVal sFile As Variant)
    Dim hWndDesk As Long
    Dim success As Long
    Const SE_ERR_NOASSOC = &H31
    hWndDesk = GetDesktopWindow()
    success = ShellExecute(hWndDesk, "Open", sFile, 0&, 0&, 3)
End Sub

Code:
Sub webpage1()
    RunShellExecute "http://www.helpmij.nl"
End Sub

Deze laatste drie regel is het stukje dat je aan de macro button plakt om e.a af te starten.
De tekst op de macro button op je werkbalk kun je gewoon gelijk maken aan de website.

Laatst bewerkt:
Dat lukt idd niet.

Dan zal je aan een custom knop een bepaalde macro moeten hangen, die de navigatie voor zijn rekening neemt. Bvb. 1 hyperlink per button. Ofwel laat je een schermpje zien waar je dan meerdere links bij elkaar ziet en je er 1 moet uitpikken.

Wigi

Excel hyperlink

Geen idee of dat kan, maar waarom niet gewoon via VBA.
Alle code kan gewoon in de zelfde module.

Code:
Option Explicit
Private Declare Function GetDesktopWindow Lib "user32" () As Long
Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" _
Alias "ShellExecuteA" _
(ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, _
ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, _
ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long
Private Const SW_SHOWNORMAL As Long = 1
Private Const SW_SHOWMAXIMIZED As Long = 3
Private Const SW_SHOWDEFAULT As Long = 10

Code:
Sub RunShellExecute(ByVal sFile As Variant)
    Dim hWndDesk As Long
    Dim success As Long
    Const SE_ERR_NOASSOC = &H31
    hWndDesk = GetDesktopWindow()
    success = ShellExecute(hWndDesk, "Open", sFile, 0&, 0&, 3)
End Sub

Code:
Sub webpage1()
    RunShellExecute "http://www.helpmij.nl"
End Sub

Deze laatste drie regel is het stukje dat je aan de macro button plakt om e.a af te starten.
De tekst op de macro button op je werkbalk kun je gewoon gelijk maken aan de website.

Excel hyperlinken of met VBA

Geachte Withaar,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Zelf had ik ook gedacht aan VBA, maar ik vroeg me af of het met de hyperlinken zou kunnen. Maar ik begreep uit een 2e reactie dat dit niet mogelijk is.

Ik heb uw VBA code in een excel (2003) sheet geplaatst, maar hoe krijg ik deze aan de praat? D.m.v. een knop heb ik de macro aan de (Sub webpage1()) gekoppeld en dat werkt.
Maar hoe krijg ik de bovenliggende 2 macro's uit uw voorbeeld actief?

Ik stuur een bijlage mee, waarin uw macro (module 1) staat en hoe ik hetzelf heb gedaan, (module 2) zodat u kunt zien wat de bedoeling is, maar dit is erg omslachtig.

Ik wil op een tabblad naar diverse hoofdonderwerpen kunnen springen die in de onderliggende regels staan. Onder deze hoofdonderwerpen staan andere omschrijvingen.

Gegroet van Anton

Bijlagen

Hyperlinkknoppen in balk, Antw 2 dat lukt niet.

Geachte Wigi,

Hartelijk dank voor uw reactie en begrijpt hieruit dat dit niet kan.
Ik had zelf ook aan VBA gedacht, maar omdat ik daar niet zo in thuis ben, leek mij hyperlinker makkelijker.
N.a.v. uw antwoord is mijn vraag nu, hoe maak ik een macro die aan een knop die de navigatie voor zijn rekening neemt, een schermpje laat zien, waar je een link uit kan kiezen, zoals u voorstelt.

Ik heb zelf een voorbeeld excel sheet gemaakt die ik bij mijn vorige reactie (aan Withaar) heb geplaatst, waarin mijn voorbeeld staat met een aantal simpele macro's.

Ik kan niet overzien wat de reactie van Withaar en u inhoudt, daarom reageer ik op allebei.

Gegroet van Anton

Even naar je voorbeeld gekeken, maar dit zijn geen buttons op een werkbalk, deze staan gewoon op het werkblad Ook die richting mijn code)
Nu heb ik zelf Excel 2007 en dat werkt niet met werkbalken (zoals in 2003), ik het dus niet even voor je maken.
Maar maak zelf een eigen werkbalk aan, maak er een button (knop) op aan en koppel de code aan deze knop.
Meer info daarover; http://www.gratiscursus.be/excell_2003/excelles32.htm

Wat is nu precies de bedoeling. Zoals in je voorbeeld of zoals je schreef een button in/op een werkbalk?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan