Welk formaat TFT scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

sabukid

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2000
Beste Helpers,

Ik gebruik voor mijn pc al jaren het IIyama ProLite E431S tft 17 inch beeldscherm. Een prima apparaat overigens. Het is een 4:3 scherm.
Nu wil ik een maatje groter in scherm gaan en zit ik aan een 19 inch te denken.
Ik zie echter dat er nu veel 16:9 ofwel breedbeeldschermen te koop zijn. Zou ik dan in verhouding met een 4:3 een groter formaat dan 19 inch moeten kopen bij 16:9/breedbeeld formaat?

Graag uw deskundig advies!

Met vriendelijke dank en groet,

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het een persoonlijke voorkeur is.

Voor mij persoonlijk geldt: Hoe groter, hoe beter.
Waarom niet meteen voor een 22" of zelfs 24" gaan.
Met name wanneer je net als met je vorige monitor, er jaren mee wil doen.

Ik denk idd. dat je met deze opmerking de spijker op zijn kop slaat.
Als de breedbeeld monitor over een bepaalde breedte heengaat, dan is er een groep mensen die dat juist niet zo fijn vindt. Je moet daarbij denken aan mensen die vooral informatie op het scherm hebben staan (of dat nu Internet Explorer is of een andere infobron) Het probleem dat zij hebben met té brede schermen, is het feit dat ze dan echt óf met de ogen, óf met het hoofd constant van links naar rechts moeten draaien om te kunnen lezen.

Met schermen tot ongeveer 19 inch hadden zij dat probleem niet. Met één min of meer rechtuit kijkende blijk "vangen" de ogen alle in het scherm staande informatie, hetgeen bij langdurig gebruik dus veel minder irrititant / vermoeiend is, dan constant met jet hoofd en / of de ogen mee moeten draaien van links naar rechts. (Al moet je ook bij 19 inch schermen wel degelijk iets met de ogen meedraaien om alles te kunnen zien.)

In een winkel daar eens rustig een kwartiertje de tijd voor nemen is daarom misschien helemaal geen slecht idee.

Laatst bewerkt:
dat moet je zelf weten, maar met een groter scherm kun je wel meer dingen doen op je monitor. Ik weet verder niet waar je hem voor gebruikt, maar met word en al die handel kun je met een groter scherm dat allemaal naast elkaar laten draaien zonder overlapping.

En aan de andere kant is ook de vraag wat je budget is?

suc6:thumb:

Voor mij persoonlijk geldt: Hoe groter, hoe beter.
Waarom niet meteen voor een 22" of zelfs 24" gaan.
Met name wanneer je net als met je vorige monitor, er jaren mee wil doen.

MegaSaxon,

Thanks voor je respons!

Ik begrijp dat het aan mijn persoonlijke voorkeur zal liggen alleen het zit hem mij voornamelijk in het verschil tussen een gelijke schermgrootte (inch) in 4:3 en 16:9. Bij 4:3 is de schermhoogte groter dan bij 16:9 van het zelfde formaat.

Ik hoef niet gelijk een megascherm te hebben. Zit meestal namelijk redelijk dicht (60cm) op het scherm en wil geen "tennisnek" of stijve nek oplopen van het heen en weer kijken. :D
Maar heb jij een breedbeeld 16:9 of een 4:3 scherm en wat bevalt jou het best?

M.v.g,

dat moet je zelf weten, maar met een groter scherm kun je wel meer dingen doen op je monitor. Ik weet verder niet waar je hem voor gebruikt, maar met word en al die handel kun je met een groter scherm dat allemaal naast elkaar laten draaien zonder overlapping.

En aan de andere kant is ook de vraag wat je budget is?

suc6:thumb:

Tonko,

Thanks voor je gegeven inzicht!

Daar heb je een goed punt inderdaad. Een groter en breder scherm zal handiger zijn als je veschillende applicaties naast elkaar open wilt hebben. Handig bijvoorbeeld bij het koppelen van verschillende officebestanden e.d.

Ik wil een scherm voor zowel office applicaties (ook grafisch), films en foto's, als het spelen van games kunnen gebruiken. Wat dat betreft zoek ik een snel scherm maar wat ook rustig voor mijn ogen is. Verder niet te veel poespas er bij overigens.

M.v.g,

Laatst bewerkt:
Ik denk idd. dat je met deze opmerking de spijker op zijn kop slaat.
Als de breedbeeld monitor over een bepaalde breedte heengaat, dan is er een groep mensen die dat juist niet zo fijn vindt. Je moet daarbij denken aan mensen die vooral informatie op het scherm hebben staan (of dat nu Internet Explorer is of een andere infobron) Het probleem dat zij hebben met té brede schermen, is het feit dat ze dan echt óf met de ogen, óf met het hoofd constant van links naar rechts moeten draaien om te kunnen lezen.

Met schermen tot ongeveer 19 inch hadden zij dat probleem niet. Met één min of meer rechtuit kijkende blijk "vangen" de ogen alle in het scherm staande informatie, hetgeen bij langdurig gebruik dus veel minder irrititant / vermoeiend is, dan constant met jet hoofd en / of de ogen mee moeten draaien van links naar rechts. (Al moet je ook bij 19 inch schermen wel degelijk iets met de ogen meedraaien om alles te kunnen zien.)

In een winkel daar eens rustig een kwartiertje de tijd voor nemen is daarom misschien helemaal geen slecht idee.

Pasja,

Bedankt voor je toevoegingen!

Dat is uiteraard een prima idee. Ik ga dat ook zeker doen in de winkel bekijken.
Ik weet niet of het veel uitmaakt als je breedbeeld surft over webpagina's of 4:3?
Heb jij ook ervaring met het overstappen van een 4:3 naar een 16:9 scherm?

M.v.g,

Laatst bewerkt:
Nee helaas, ik realiseerde mij door jouw vraag dat mijn 18.1 inch TFT Philips (Brilliance 180P) uit januari 2002 stamt en deze maand dus al zijn 7e verjaardag viert. Da's geen breedbeeld model.

Nee helaas, ik realiseerde mij door jouw vraag dat mijn 18.1 inch TFT Philips (Brilliance 180P) uit januari 2002 stamt en deze maand dus al zijn 7e verjaardag viert. Da's geen breedbeeld model.

Oke, ja mijn scherm heeft inmiddels ook zo ongeveer die leeftijd. ;)

Het gaat mij ook om het kijkplezier natuurlijk. Bij een normaal model (4:3) is de hoogte van het scherm groter dan bij een breedbeeld in hetzelfde formaat (inches). Dus bij de aankoop van een breedbeeld model "verlies" je hoogte maar heb je meer breedte.
Ik zou met een 4:3 scherm naar 19" kunnen gaan. Maar met een breedbeeld (16:9) moet ik, om de hoogteverhouding te behouden, groter gaan en naar bijvoorbeeld 20" of 21".
Daar is mijn vraag eingelijk op gericht voor advies. Of iemand ervaring heeft met het overstappen o.a. van "normaal" naar breed en welke dat dan is.

Ik begrijp natuurlijk dat je een scherm in de winkel moet bekijken, maar weet dat het in de winkel weer anders staat dan bij je op het bureau. Zeker in een kleinere ruimte en als je er langdurig mee werkt.

Thanks en vriendelijk groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan