• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sorteren maand dag tijd uit datumtijd invoer

Status
Niet open voor verdere reacties.

dimiris

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2006
Beste Denkers en gebruikers,
Ik heb gegevens uit een database in een spreadsheet gepompt via een query.

kolom A geeft de datum en tijds aanduiding aan als dd-mm-jjjj hh:mm
kolom B geeft namen bij die timestamps
voorbeeld: A1 21-03-2008 14:30 B1 Jansen​

Doel: 3 grafieken tonen met de volgende gegevens:
1]spreiding over de maanden (welke maand is het 't drukst en welke het rustigst enzo)
2]spreiding over de dagen (welke dag is het drukst en welke het rustigst enzo...)
3] spreiding over de tijd (welke uur van de dag is het drukst en welke het rustigst enzo ...).

Mijn bedachte manier:
De gegevens uit kolom A uit elkaar vlooien, sorteren, tellen met =Aantal.Als, uitkomsten in een grafiek zetten.
Dit lukt mij alleen met de dag door gebruik te maken van de formule =tekst(weekdag(A1;"dddd").
Met de maand en de tijd lukt dat niet.
Met instellen van celeigenschappen lijk je een eind te komen, maar dan lukt sorteren en tellen toch niet.

Vraag: Is er een mogelijkheid om ook op maand en tijd te splitsen, sorteren en tellen?
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is. Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Voor de maand kan je =(LINKS(cel?;5))*1 en de celeigenschappen op datum zetten , voor de tijd =(RECHTS(cel?;4) ( hier is het denk ik mis )

Je kan het ook met de opmaak van excel , selecteer de cel die je wil spliten daarna klik je op > Data >Tekst naar Kolommen > gescheiden > volgende > vink spatie aan > volgende > geef een bestemming op en klik voltooien

Beste Denkers en gebruikers,
Ik heb gegevens uit een database in een spreadsheet gepompt via een query.

kolom A geeft de datum en tijds aanduiding aan als dd-mm-jjjj hh:mm
kolom B geeft namen bij die timestamps
voorbeeld: A1 21-03-2008 14:30 B1 Jansen​

Doel: 3 grafieken tonen met de volgende gegevens:
1]spreiding over de maanden (welke maand is het 't drukst en welke het rustigst enzo)
2]spreiding over de dagen (welke dag is het drukst en welke het rustigst enzo...)
3] spreiding over de tijd (welke uur van de dag is het drukst en welke het rustigst enzo ...).

Mijn bedachte manier:
De gegevens uit kolom A uit elkaar vlooien, sorteren, tellen met =Aantal.Als, uitkomsten in een grafiek zetten.
Dit lukt mij alleen met de dag door gebruik te maken van de formule =tekst(weekdag(A1;"dddd").
Met de maand en de tijd lukt dat niet.
Met instellen van celeigenschappen lijk je een eind te komen, maar dan lukt sorteren en tellen toch niet.

Vraag: Is er een mogelijkheid om ook op maand en tijd te splitsen, sorteren en tellen?
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is. Alvast bedankt

Ehh. voor het maken van een grafiek hoef je toch niet persé de maand in letters de gebruiken? Dus de notatie 1 t/m 12 voor de maand is voldoende:

=MAAND(A1)

Dat lijkt me een voorbeeld voor een draaitabel/draaigrafiek. Je kan kolom A binnen die draaitabel dan groeperen op jaar, maand, dag, uur en minuut.
Hieronder een link naar tutorial die toont hoe dat groeperen werkt.

http://www.datapigtechnologies.com/flashfiles/pivot5.html

Vervolgens die gegevens verwerken in een draaigrafiek en dat zou moeten volstaan.

Beste dimiris ;)

Zie bestandje van splitsen van datum en uur.
Hoeft enkel de aanpassingen te doen in de celeigenschappen.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Beste dimiris ;)

Zie bestandje van splitsen van datum en uur.
Hoeft enkel de aanpassingen te doen in de celeigenschappen.

Groetjes Danny. :thumb:

Op die manier verander je alleen de presentatie, niet de onderliggende data. Bij het gebruik van formules is echter het laatste van belang en niet het eerste.

wow

Allen tot zover bedankt voor de snelle reacties! Ik ga ermee aan de slag en kom bij u terug.
Dimitri

Het is mij nog niet helemaal duidelijk

Beste helpers,
Ondanks de vele tips, ben ik er nog niet uit.
Trucker10, met =links of =rechts begrijp ik niet wat er gebeurt of zou moeten gebeuren, want excel komt met grote getallen op de proppen, die ik niet geconverteerd krijg naar iets begrijpelijks als een dag of maand
Het splitsen oogt in de eerste stap heel bruikbaar: datum wordt van tijd gescheiden, maar als ik de truc nog eens uithaal om de datum te splitsen in dag, maand en jaar, wordt 5-11-2008 "gesplitst"in 7-1-1900, 11-1-1900 en 30-6-1905 ??? :confused:
De pivottabel heb ik ook nog niet helemaal onder de knie, hoe krijg ik daar een grafiekje uit?
Ik blijf stoeien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan