partities maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneke

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2009
Hoi allemaal,

Ik heb nu op mijn laptop xp+alle andere programma's op de C staan en de cd-rom op D.

Ook heb ik nog vóór de C ,volgens overzicht partition magic, 8GB linux local disk (*.) linux Ext3 - primary staan die ik zou willen verwijderen!
Linux gebruik ik niet meer.

Ik wil graag de C voor xp + drivers- D voor alle programma's ( software etc,) E voor de cd-rom.

Hoe kan ik dit doen?

Graag begrijpelijke uitleg omdat ik nog lerende ben!!!

Gr.reneke

Je hebt partition magic 8. Dan is dat toch redelijk makkelijk. Deze laat je toe om partities hun grootte te wijzigen, verwijderen en nieuwe creeren.

OK.echter hoe kan ik die 8GB linux software verwijderen?

Waar staan eigenlijk de drivers voor xp?

Gr.reneke.

Deze staan normaal op de schijf waar je je xp hebt op geinstalleerd.
Deze partitie verwijder je door met PartitionMagic 8.0 gwn de partitie te selecteren en op 'delete partition' te klikken.

Partities maken

Sorry,

Ik wil graag xp proff.op C zetten en de rest op D.

De cd-rom op E en/of muziek-foto's etc op F
'

Kan dit?zoja hoe moet ik dit doen met powerquest partition magic 8

Gr.reneke

dan moet je ook je C resize, ik weet echter niet of dit gevolgen kan hebben voor je xp.
Je maakt vervolgens gwn een nieuwe partitie.

Acronis*Disk Director Server

hiermee kan je resize en knippen delete (alles zegmaar)
partities maken zelfs als ze beveiligd zijn(was bij mij ook)
hij heeft GEEN windows nodig om te runnen dus vista kan het niet blokeren

Sorry,

Ik wil graag xp proff.op C zetten en de rest op D.

De cd-rom op E en/of muziek-foto's etc op F
'

Kan dit?zoja hoe moet ik dit doen met powerquest partition magic 8

Gr.reneke

Wat bedoel je met de rest op D ?
Ik raad je aan Windows en ALLE programma's op C te zetten ivm het maken van herstelpunten en images. Het heeft geen enkle nut om installeerbare software (programma's) op een andere locatie te plaatsen. Kan aleen maar problemen en ellende geven.

Hoi Anton44,

OK,echter hoe kan ik met Easeus Partition Manager Free veilig extra partities aanmaken?

Graag stap voor stap uitleg!

Ik heb nog van niemand antwoord gekregen op die vraag,want hier gaat het juist om!!!!

Gr.Reneke.

Reneke, uit je vraagstelling kun je niet opmaken dat je eigenlijk wilt weten hoe je moet partitioneren. Nu je de vraag expliciet stelt is het eigenlijk zo dat deze dan niets meer te maken heeft met WindowsXP maar met Easeus PM. Maar goed. Ik wil je wel een stuk op weg helpen.

VOORAF: zorg dat je je gegevens op een ander medium veiligstelt. Vooal met partitioneren is altijd een risisco dat er iets mis gaat en je alles verliest wat op de harde schijf cq schijven staat.
= overigens gebruik je een andere PC voor deze communicatie of de laptop waarmee je aan de slag wilt.

Als je EPM opent zie je grafisch voorgesteld een aantal partitities, De Windows en de 2 Linux
Begin met het verwijderen van de 2 Linux part.
- de bewuste part. aanklikken, vervolgens links van het scherm kiezen voor "delete partition"
dit herhalen voor de andere Linux part.
Om nu niet alles in een keer te doen kies je nu voor "Apply" in de taakbalk boven.
Laat nu je PC het werk doen. Hierdoor onstaat er een niet gepartitioneerde ruimte.
Als hij daarmee klaar is, selecteer je de niet gepart.ruimte en kies Create Partition en weer Apply. Op enig moment zal je gevraagd worden naar een indelingsformaat NTFS, FAT32 o.d. Maak dan een keuze.
Ik zou zeggen begin hier eens mee en meld je weer met de verkregen ervaring voor eventuele volgende stappen.
Dit bericht heb ik geschreven zonder de beschreven bewerkingen daadwerkelijk uit te voeren maar wel met de openingsschermen van EPM. Er kunnen afwijkingen onstaan tijdens het runnen.
Succes, Ton

Dit is duidelijk begrepen,prima!!!

Echter nog een laatste vraag.

De cd-rom wil ik van D naar E verhuizen omdat ik op D alle media ( foto's-muziek etc. ) wil plaatsen.

Hoe moet ik dit doen?

Gr,reneke.:thumb:

Via Configuratiescherm - Prestaties en onderhoud - Systeembeheer - Computerbeheer - Schijfbeheer (links). D-schijf kiezen - rechtsklikken - Stationsletter en paden wijzigen. Rest volgt vanzelf.

Prima Anton44,dit is duidelijk echter kan ik géén D kiezen,hij staat er niet tussen,trouwens waar staan de drivers van de dvd speler/brander want ik vermoed dat ik die per abuis verwijderd heb( 8mb ) dit stond achter de C partitie.

Hij functioneert wel nog!!!

Kan ik die partitie verwijderen?Of niet?

Hoe moet ik dit laatste euvel oplossen?

Gr.reneke.

Scrol eens dieper in het scherm van schijfbeheer. Daar zal de CD/DVD beslist tussen staan. Als E op dit moment nog in gebruik is moet je die letter eerst vrijmaken door de huidige E eerst tijdelijk een andere te geven bv K.
Drivers voor de speler zitten in Windows en zijn niet apart.
Anders een keer opnieuw opstarten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan