harde schijf delen

• Onderwerp starter Onderwerp starter toop
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

toop

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2004
Heb een nieuwe PC met Vista. In mijn vorige PC was mijn vaste schijf verdeeld ( C.D.E,F)zodat ik muziek kon delen met anderen in Limewire in F. Nu heb ik alleen een C schijf en G schijf van mijn DVD speler. Kan ik mijn C schijf delen en zo ja, hoe gaat dat (eenvoudig graag).

vr.gr. Toop

Heb een nieuwe PC met Vista. In mijn vorige PC was mijn vaste schijf verdeeld ( C.D.E,F)zodat ik muziek kon delen met anderen in Limewire in F. Nu heb ik alleen een C schijf en G schijf van mijn DVD speler. Kan ik mijn C schijf delen en zo ja, hoe gaat dat (eenvoudig graag).

vr.gr. Toop

hallo,
ja dat kan met schijfbeheer,
c schijf verkleinen, en dan de vrijgekomen ruimte indelen zoals je wilt.

grtz Argor

Bedankt Argor maar hoe werkt dat?

gr. Toop

start-> configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> dan dubbelklikken op schijfbeheer.
dan met rechtermuisknop op C klikken, en volume verkleinen, je moet dan aangeven hoeveel je wil verkleinen.
opgelet dat je nog ruimte overlaat voor de bestanden op de C schijf!

grtz argor

start-> configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> dan dubbelklikken op schijfbeheer.
dan met rechtermuisknop op C klikken, en volume verkleinen, je moet dan aangeven hoeveel je wil verkleinen.

grtz argor

in de vrijgekomen ruimte kan je dan nieuwe volumes plaatsen.( D; E enz)
argor

Laatst bewerkt:

grtz argor

Dank je Argor.

Toop

misschien nog 1 domme vraag. Hoe plaats ik die nieuwe volumes erin? Of vraagt ie dat zelf?

gr. Toop

op lege ruimte gaan staan met cursor, met rechtse muisknop klikken en
dan kan je kiezen voor nieuwe partitie toevoegen( aantal Gig bepalen), geeft gelijk de letter aan van de partitie.

grtz argor

Laatst bewerkt:
dan kan je kiezen voor nieuwe partitie toevoegen( aantal Gig bepalen), geeft gelijk de letter aan van de partitie.

grtz argor

Help, help, dat gaat niet goed. Hoe krijg ik het weer in de oorspronkelijke staat?

grtz argor

waarschijnlijk zit ik niet in de goede lege ruimte. Heb hem nu wel verkleind maar verder heb ik een probleem zo te zien.

gr. Toop

waarschijnlijk zit ik niet in de goede lege ruimte. Heb hem nu wel verkleind maar verder heb ik een probleem zo te zien.

gr. Toop
Wat heb je verkleind?
heb je een nieuwe partitie gemaakt?
argor

Laatst bewerkt:
Wat heb je verkleind?
heb je een nieuwe partitie gemaakt?
argor

Ik heb alles opgevolgd wat je mailde en op een gegeven moment stonden er 2 getallen en het 1e getal kon ik verkleinen met het 2e getal en dat heb ik gedaan en toen kon ik niet zien waar ik een nieuwe partitie kon maken. Kan ik het hele gedoe terugdraaien naar het oude en zo ja hoe??? Begin er een beetje huiverig van te worden,

gr. Toop

Ik heb alles opgevolgd wat je mailde en op een gegeven moment stonden er 2 getallen en het 1e getal kon ik verkleinen met het 2e getal en dat heb ik gedaan en toen kon ik niet zien waar ik een nieuwe partitie kon maken. Kan ik het hele gedoe terugdraaien naar het oude en zo ja hoe??? Begin er een beetje huiverig van te worden,

gr. Toop

Wat staat er nu, van volume?

hier de te volgende handelingen:
als je de c schijf hebt verkleind, komt er ruimte vrij,
dat noemt niet toegewezen volume, xxx GB
plaats daar de cursor op, en klik met de rechter muisknop,
er komt een menuutje, kies voor nieuwe eenvoudige volume,
er komt dan een wizard,-> volgende, daar de grootte van het volume bepalen,
van boven staat het max GB in het midden het min GB van onder hetdoor uzelf gekozen GB,-> volgende, stationsletter toewijzen, (D bij mij)-> volgende,
station formateren NTFS
clustergrootte = standaard
naam volume (bvb Data)
-> volgende, voltooien en wachten tot formateren gedaan is ( kan even duren )

ik hoop dat je hier iets mee kunt doen.

grtz Argor

Wat staat er nu, van volume?

hier de te volgende handelingen:
als je de c schijf hebt verkleind, komt er ruimte vrij,
dat noemt niet toegewezen volume, xxx GB
plaats daar de cursor op, en klik met de rechter muisknop,
er komt een menuutje, kies voor nieuwe eenvoudige volume,
er komt dan een wizard,-> volgende, daar de grootte van het volume bepalen,
van boven staat het max GB in het midden het min GB van onder hetdoor uzelf gekozen GB,-> volgende, stationsletter toewijzen, (D bij mij)-> volgende,
station formateren NTFS
clustergrootte = standaard
naam volume (bvb Data)
-> volgende, voltooien en wachten tot formateren gedaan is ( kan even duren )

ik hoop dat je hier iets mee kunt doen.

grtz Argor

Hartstikke goed, het is gelukt en het was duidelijk aangegeven. Kan ik nu eventueel het niet toegewezen volume weer aan de C schijf terug doen?

gr. Toop

Hartstikke goed, het is gelukt en het was duidelijk aangegeven. Kan ik nu eventueel het niet toegewezen volume weer aan de C schijf terug doen?

gr. Toop

ja, de bijgemaakte volumes verwijderen (de opgeslagen data word ook verwijderd, op deze volumes) en c terug vergroten tot het maximum GB.
je kan ook van de overgebleven ruimte, nog een volume maken.

Ben ook blij dat het gelukt is.
groetjes Argor

Laatst bewerkt:
ja, de bijgemaakte volumes verwijderen (de opgeslagen data word ook verwijderd, op deze volumes) en c terug vergroten tot het maximum GB.
je kan ook van de overgebleven ruimte, nog een volume maken.

Ben ook blij dat het gelukt is.
groetjes Argor

Ik heb nu een C,D en F schijf en dat is genoeg. Ik bedoel eigenlijk het kleine stukje niet toegewezen volume wat over is, kan dat terug naar de C schijf?

gr. Toop

Ik heb nu een C,D en F schijf en dat is genoeg. Ik bedoel eigenlijk het kleine stukje niet toegewezen volume wat over is, kan dat terug naar de C schijf?

gr. Toop

Ja dat kan, maar dan moet je helemaal opnieuw beginnen,
D,F verwijderen, C groter maken, en terug D en F maken.
is dat stukje dat je over hebt groot? anders voeg het bij het laatste volume bij.

grtz Argor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan