• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

filesize van een excel-file beperken

Status
Niet open voor verdere reacties.

andyr74

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Kort uitgelegd gaat het om het volgende:
Voor bepaalde berekening moet ik meerdere tabellen gebruiken die in een cursusboek staan. Dus x en y waarden en de overeenkomende waarde aflezen. Deze tabel bevat zo'n 5500 waarden. Om de berekeningen in excel te doen en dus de waarde te laten opzoeken moet ik deze tabel ik excel hebben. Overtype van alle waarden is een heel werk. Alle getallen zijn van de vorm 0,xxx . Maar ik heb ook alle formules om die tabel op te stellen. Gezien iedere waarde in de tabel eigenlijk een oplossing is van een stelsel van ingewikkelde vergelijkingen en subformules heb ik per waarden 3 rijen en 254 kolommen nodig. (minder kolommen kan ook maar de nauwkeurigheid is dan minder). Dus per waarde heb ik 762 cellen nodig met berekeningen. Dan heb ik dezelfde tabel als in de cursus. Eigenlijk zouden er wel nog tussenwaarden mogen zijn maar dan heb ik al 11000 waarden.

Dit is allemaal geen probleem om uit te voeren maar 762 cellen per waarde en 5500 waarden zoeken ... --> een grote excel file. Ik heb nu 1/4 van de waarden en zit aan een excelfile van 42 MB. Wat zorgt voor een grote filezise? getallen, formules, ...

Ik kan dus ofwel meerdere files gebruiken ofwel iets anders. Ik gebruik excel 2002. Er staat geen grafieken in. De enige layout zijn wat tekstkleuren om verschillende berekeningen van elkaar te scheiden.

Is excel 2007 eventueel beten om kleinere files te hebben? Of evetueel openoffice? Of loont dit allemaal de moeiete niet?

Iemand een idee?

Beste andyr74,

De grootte van het bestand wordt vooral bepaald door het gebruik van formules.
Ik kan uit jouw verhaal niet opmaken of het bestand anders opgebouwd kan worden of dat je en eigen functie in VBA schrijft en die gebruikt.
Maar gezien dat hoeveelheid data kun je misschien beter uitwijken naar Access?

Groeten,
Richard

Beste andyr74,

De grootte van het bestand wordt vooral bepaald door het gebruik van formules.
Ik kan uit jouw verhaal niet opmaken of het bestand anders opgebouwd kan worden of dat je en eigen functie in VBA schrijft en die gebruikt.
Maar gezien dat hoeveelheid data kun je misschien beter uitwijken naar Access?

Groeten,
Richard

Alle formules die gebruikt worden zijn standaard formules. (+,- x en / uiteraard maar ook wat vierkantswortels en kwadraten en zo). Daarnaast nog wat abs, min, max en vlookup formules.

Ik vrees dat Acces niet zo geschikt is hiervoor. De hele file staat immers vol formules. Dus een rekenblad is hier toch aangewezen denk ik.

Je zou ervoor kunnen opteren om de resultaten te berekenen (generere) in VBA, en dan de output (en enkel dat) te dumpen in een spreadsheet.

Uiteraard moet je dan wel gaan programmeren...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan