harde schijf bootable maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcL

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2002
Ik heb van iemand een PC gekregen, zonder harde schijf. Nu heb ik een externe harde schijf die normaliter met een USB-kabel aan mijn huidige pc verbonden is en die ik in die nieuwe pc wil plaatsen.
Ik heb die harde schijf al (NFTS) geformateerd en voor het gemak in 2 partities verdeeld. Via mijn huidige pc is die nog steeds via USB benaderbaar.

Deze harde schijf start echter niet op in die nieuwe pc en ik kan 'm via een xp-opstartdiskette niet benaderen.

Vraag 1: Wat moet ik doen dat de pc direct vanaf die nieuwe harde schijf opstart?
Vraag 2: Als dat gelukt is, kan ik dan XP zonder problemen daarop installeren?

Dan zorgen dat de jumper achterop de harddisk op Master staat en deze aan het eind van een IDE kabel aansluiten, niet in het midden. Die kabel in de 1e IDE poort van het moederbord en tenslotte de stroom aansluiten.

Kijk even hier hoe je zou kunnen proberen de externe schijf niet uit te hoeven bouwen en toch te kunnen gebruiken als XP opstartdisk.
Natuurlijk moet je BIOS wel het opstarten vanaf USBstick danwel USBharde schijf ondersteunen.

Succes,

Tijs.

Kijk even hier hoe je zou kunnen proberen de externe schijf niet uit te hoeven bouwen en toch te kunnen gebruiken als XP opstartdisk.
Natuurlijk moet je BIOS wel het opstarten vanaf USBstick danwel USBharde schijf ondersteunen.

Succes,

Tijs.

Maar het handigste is natuurlijk om de schijf wèl in te bouwen. Dan heb ik in ieder geval alle usb -poorten vrij...

Dan zorgen dat de jumper achterop de harddisk op Master staat en deze aan het eind van een IDE kabel aansluiten, niet in het midden. Die kabel in de 1e IDE poort van het moederbord en tenslotte de stroom aansluiten.

Helaas, vanaf diskette A: kan ik nog steeds de harde schijf niet benaderen...
ook format c: /s helpt niet als ik een opstartdiskette met win85 gebruik.
Of kan WIN95 geen NTFS schijven lezen???

Helaas, vanaf diskette A: kan ik nog steeds de harde schijf niet benaderen...
ook format c: /s helpt niet als ik een opstartdiskette met win85 gebruik.
Of kan WIN95 geen NTFS schijven lezen???

Ik neem aan dat je hier bedoeld dat je nu de harde schijf wel hebt uitgebouwd van de USB-behuizing, en in de computer hebt aangesloten?
Indien ja, dan loop je inderdaad tegen het probleem aan dat W95 niet met NTFS kan omgaan. Gelukkig hoeft dat ook niet, want het is genoeg als je de XP installatiecd erin doet en probeert daarvan op te starten. Lukt dat meteen, dan kun je formatteren, partities maken etc. vanuit het XP installatieprogramma danwel installeren op de NTFS partities die jij al had gemaakt.
Kun je niet opstarten vanaf de XP installatiecd, dan kun je opstarten van een W95 floppy, zolang die er maar voor zorgt dat de cd-speler gebruikt kan worden. Stel dus dat (opgestart met de W95 floppy) de cd-speler bereikbaar is als D:, dan kun je op deze manier na opstarten naar Dos de setup van windows XP starten:
D:
cd i386
winnt32.exe

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik had idd de harde schijf uitgebouwd.
Vervolgens heb ik de pc met de XP-instalatie cd gestart, waarna de installatie van XP begon.
Ik heb gekozen voor de C:-partitie, die (snel) laten formatteren en de pc opnieuw op laten starten.
Alleen...kreeg ik vervolgens de melding "fout tijdens laden besturingssysteem... en doet ie nog steeds niets...

en als ik winnt32.exe als opdracht geef, krijg ik de melding "this program cannot be run in DOS mode"

Laatst bewerkt:
2 zaken:
1. Op die C: partitie kan niet worden geïnstalleerd als die groter is dan 120 GB als de XP installatie cd niet minstens SP2 (misschien is SP1 ook goed) geïntegreerd heeft. Ik raad je dus aan om de C: partitie te verwijderen met het XP installatieprogramma, en een nieuwe partitie voor C: te laten maken die max. 120 GB is, en daarop dan installeren.

2. M.b.t. starten van Win XP installatie onder Dos: Ik bedoelde winnt.exe ipv. winnt32.exe
Probeer dus winnt.exe (maar opstarten van de XP cd is handiger).

Tijs.

mmm, nou doet ie helemaal niets...
Als ik de aan/uit-knop achter op de pc op aan zet, gaat even de ventilator draaien, maar verder doet ie niets meer:evil:

Wat die partities betreft: ik had een c-partitie met 78 MB en de rest van de 250 MB zit op de d-partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan