• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren met interval van 4

Status
Niet open voor verdere reacties.

nac2009

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 feb 2009
De bijlage is een klein voorbeeld databestand maar in de toekomst zijn het circa 2000 adressen.
werkblad week 1 laat zien wat ik automatisch wil krijgen ongeacht het (wisselende) aantal adressen wat ik per keer krijg aangeleverd.
Door de telling van de B kolom zie ik in E het totaal aantal records (afgerond op een veelvoud van 4), gedeeld door 4 is hier 8
De C kolom wordt genummerd van 1 en steeds 4 erbij tot dat ik op rij 9 ben aangekomen en daar moet het worden genummerd vanaf 2 en dan steeds 4 erbij. In rij 18 starten met 3 en in rij 26 met 4.
Op deze opsomming wil ik het geheel sorteren en het vervolgens samenvoegen met Word.

Werkblad week 2 geeft aan tot waar ik kom. Maar hoe krijg ik op C12 automatisch de waarde 2, op C22 de waarde 3 en op C32 de waarde 4.
Dit met de gedachte dat er de volgende keer bijv 60 adressen worden aangeleverd zodat die waarden op andere regels moeten starten.

Hopelijk heb ik duidelijk gemaakt wat ik wil en is er iemand die deze lastige puzzel op kan lossen

Bekijk bijlage sortering.xls.zip

Alvast bedankt
Frank

Frank

In C2:

=ALS(REST(RIJ()-2;$F$2)=0;INTEGER((RIJ()-2)/$F$2)+1;C1+4)

Rest is maar kopiëren dan.

Wigi

Super!

Beste Wigi,

Dit is helemaal geweldig. Het gaat ver boven mijn pet wat betreft Excel. Het werkt prcies zoals ik had gewenst. En wat een snelle reactie :thumb:

Eigenlijk durf ik het niet meer te vragen, maar er is nog een kleine wens: als er op in regel in de B kolom geen waarde staat zou ik die ook niet willen hebben in de C kolom. Ik vraag het toch maar voordat ik de hele formule om breng :o

eigenlijk durf ik het niet meer te vragen, maar er is nog een kleine wens: Als er op in regel in de b kolom geen waarde staat zou ik die ook niet willen hebben in de c kolom. Ik vraag het toch maar voordat ik de hele formule om breng :o

=als(a2<>"";als(rest(rij()-2;$f$2)=0;integer((rij()-2)/$f$2)+1;c1+4);"")

Super!!

:thumb: Wigi,

Dit is helemaal super!! Bedankt, ook voor je snelheid!

Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan