Upgraden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiekB

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2009
Beste Helpmij-ers,

ik zit opgescheept met een Dell Optiplex GX270, gekregen via via.
Nu kwam ik er achter dat deze PC wel een upgrade kan gebruiken, maar ik vraag me af of het mijn geld wel waard zal zijn (mijn budget is beperkt, ik ben namelijk een arme student).
Dit zijn de systeemeigenschappen:

41644769xp6.jpg

Ik zou het volgende willen vervangen/upgraden:

- moederbord (dit moederbord heeft oude PCI slots waardoor ik er geen fatsoenlijke grafische kaart in kan zetten)
- intern geheugen
- harde schijf
- grafische kaart (dit hoeft niet het beste van het beste te zijn, ik wil een goede 'basis' videokaart)

Mijn vraag is nu: is dit de moeite waard? Kan dit model genoeg upgrading aan?
Ik heb er namelijk niet meer dan 300 euro voor over.

Alvast bedankt voor advies/tips!

Beste Helpmij-ers,

ik zit opgescheept met een Dell Optiplex GX270, gekregen via via.
Nu kwam ik er achter dat deze PC wel een upgrade kan gebruiken, maar ik vraag me af of het mijn geld wel waard zal zijn (mijn budget is beperkt, ik ben namelijk een arme student).
Dit zijn de systeemeigenschappen:

41644769xp6.jpg

Ik zou het volgende willen vervangen/upgraden:

- moederbord (dit moederbord heeft oude PCI slots waardoor ik er geen fatsoenlijke grafische kaart in kan zetten)
- intern geheugen
- harde schijf
- grafische kaart (dit hoeft niet het beste van het beste te zijn, ik wil een goede 'basis' videokaart)

Mijn vraag is nu: is dit de moeite waard? Kan dit model genoeg upgrading aan?
Ik heb er namelijk niet meer dan 300 euro voor over.

Alvast bedankt voor advies/tips!

Ik heb het vaak genoeg gedaan om een oude computer voor rond de 250 euro weer op te knappen naar een nette computer. Ik geef hieronder voorbeelden voor een gemiddeld systeem die goed draait.
Wat ik eigenlijk altijd doe is ten eerste een ander moederbord in te zetten. Voor 40 euro heb jij al een leuk MSI moederbord met een aantal uitbreidopties. Daarnaast is het verstandig om er dan een dual core processor in te zetten. Ik zet er dan meestal een Intel E4700 in. Deze kost 125 euro. Nieuwe geheugenkaarten die compatible zijn voor je moederbord; 667mhz DDR2 2048GB. Kost rond de 40 euro. Houden we nog 45 euro over om daar een videokaart voor te halen. Dit kan een Geforce 7300GT 256MB zijn (30 euro) die redelijk draait. Kan ook iets beters zijn voor rond die prijs.

Als jij een videokaart gaat halen voor het moederbord wat er nu in zit, dan heb je inderdaad niet veel. Waarschijnlijk zit er een AGP videokaart slot in die overigens erg duur zijn en je hebt geen goed spul. Dus steek er dan zoals je zelf al wilt, dan wat meer in om gelijk een knap systeem te hebben die nog wel een paar jaar meegaat voordat je verder gaat uitbreiden of een nieuw systeem neer gaat zetten.

Bij deze samenstelling ging ik ervan uit:
Dat de CD/DVD speler erin blijft.
De HDD erin blijft zitten.
Je een moederbord neemt met ethernet poort
Je de voeding overzet.
Ik wil wel graag weten wat voor voeding er in zit. Want dan zou je het rond de 300 echt moeten houden om nog een voeding erbij te kopen van zo'n 350/450 watt. Zorg ervoor dat er een voeding in komt die niet te veel herrie maakt. Je zal merken dat het echt heel erg irritant is.

Je moet ook opletten dat als je zoals hierboven dit van plan bent dat je nog wat kwijt bent aan koelpasta (7.50 euro ongeveer).
Deze pasta is natuurlijk nodig om wat tussen de koeler en de processor te plaatsen.
(let op: niet meer dan een erwt in het midden plaatsen. Teveel isoleert, te weinig geleid niet goed).

Hoi,
Je zou dit ook kunnen doen:
mobo+cpu+geheugen: Klik
grafische kaart: klik
harddisk: Klik
Voeding: Klik

Nu zit je tegen de 300 euro aan.. Maar is je behuizing zo;n platte?, daar moeten speciale voedingen in.
Dit systeem is beter t.o.v. het systeem van vituosa.
Hier zit een betere videokaart in.
processor = gelijk
moederbord = gelijk
vituosa mist een harddisk
ik heb er nog een 450w voeding bij gedaan voor latere upgrades.

Bedankt voor de snelle reacties.

Wat betreft de voeding: ik weet niet precies wat voor voeding hij heeft, daar heb ik eigenlijk geen verstand van. Zou ik hiervoor de kast open moeten maken, of kan ik daar via PC Wizard achter komen?

De optie voor mobo + cpu + geheugen van opensourceweb ziet er goed uit!
Ik ga de HDD zeer waarschijnlijk vervangen. Deze leek mij wel geschikt.
Wat de grafische kaart betreft, daar kom ik wel uit.

Nu rest mij nog één probleem: het inbouwen/monteren zelf. Ik ben helemaal niet thuis op dat gebied, dat laat ik liever aan een expert over. Hoe pak ik dat aan?
Verder is het geen platte, maar een staande kast.

Groet!

Je beseft dat dit gewoon een nieuwe pc is, behalve kast?
Waar je op moet letten, wat betreft kast, is of het een normale kast is (dus onderste plaatje) in een atx-formaat. Dell heeft ook veel btx-kasten: die zijn niet zo handig.

Heb je nu deze kast?:
dell_optiplex_gx270.gif

of meer deze:
ITEMS_COMP_DELL_Optiplex%20GX270.JPG

Laatst bewerkt:
Ja, dat besef ik, maar het is nu eenmaal wat goedkoper dan een volledig nieuw systeem, en ik hoef niet de hoogste en nieuwste standaarden te hebben.

Het is onderstaand model (atx dus).

Ja, dat besef ik, maar het is nu eenmaal wat goedkoper dan een volledig nieuw systeem, en ik hoef niet de hoogste en nieuwste standaarden te hebben.

Het is onderstaand model (atx dus).

kan ook btx zijn. btx is grofweg atx maar dan gespiegeld.
Dat kan je bijv zien aan de videokaart: de koeler/fan zit boven ipv onder.

Ik heb mij kast weer eens geopend, en de koeler zit boven, de videokaart onder.
Beperkt dit mijn mogelijkheden voor het upgraden?
En hoe kom ik erachter wat voor een voeding ik in mijn PC heb zitten?

Groet

Ik heb mij kast weer eens geopend, en de koeler zit boven, de videokaart onder.
Beperkt dit mijn mogelijkheden voor het upgraden?
En hoe kom ik erachter wat voor een voeding ik in mijn PC heb zitten?

Groet

Het gaat om de koeler die op de videokaart zit.

Als je de achterkant van je pc voor je ziet (dus de aanslutingen voor vga, voedingskabel en al wat nog meer): zit het moederbord aan de linkerkant, dan is het ATX. Zit het aan de rechterkant dan is het btx.

hoi

Topic even meegelezen.
Ik vraag me nu echt af indien je het voorstel van Opensourceweb volgt(dus mobo met alles erop,kaart,schijf, voeding)waarom je dan bij deze kast blijft.
20 euro heb je een andere kast.

Maar als atx is kan je dus behouden zoals marsmannetje aangeeft..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan