• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekstformule omzetten naar getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

ouinon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 feb 2009
In Lotus was een heel handige functie voorhanden om formules in tekstvorm, bijv. "=(2+3)/(3*8)-2", om te zetten naar het resultaat in een andere cel (getal).
Voordeel hiervan was dat de 'broncode' duidelijk zichtbaar was.

Ondertussen gebruik ik al jaren met plezier Excel, maar ik mis deze mogelijkheid wel en kan nergens een mogelijkheid hiervoor ontdekken.
Mogelijk dat ik verkeerd zoek of straal erlangs kijk?

Is iemand bekend of en hoe dit in Excel mogelijk is.

Alvast van harte dank.
:D ouinon

Met een kleine functie in VBA zou je het kunnen doen zoals in bijlage.

Wigi

Bijlagen

@Wim, wat een héérlijke eenvoud!!!:thumb: Deze functie kende ik nog niet maar gaat zeker van pas komen!

Groet, Leo

Graag gedaan. :thumb:

Soms zie je op internet dat de functie EVALUATE gebruikt wordt in een Excel tabblad zelf. Ik kan deze functie echter zelf niet invoeren in een cel of benoemd bereik. Waarschijnlijk is het een oude functie die nu niet meer kan gebruikt worden.

Wigi

Graag gedaan. :thumb:

Soms zie je op internet dat de functie EVALUATE gebruikt wordt in een Excel tabblad zelf. Ik kan deze functie echter zelf niet invoeren in een cel of benoemd bereik. Waarschijnlijk is het een oude functie die nu niet meer kan gebruikt worden.

Wigi

Dat lukt nog steeds hoor Wigi, je kan de formule alleen niet meer rechtstreeks op het werkblad gebruiken, maar wel in een naamgeving. Evaluate is nl. een XLM functie.

Maak bv. een naam "uitkomst" aan, en zit in de verwijzing volgende formule:

NL: "=Evalueren(A1)"
ENG: "=EVALUATE(A1)"

Nu kan binnen een cel naar de naam "uitkomst" verwijzen en je krijgt het resultaat.

Dan moet er bij de tests van namen iets fout gegaan zijn want dat had ik ook geprobeerd. Anyway, thanks.

Hebben we dus de functie in VBA niet nodig.

Wigi

Beste Wigi,

Een perfecte en uiterst strakke aanpak. Klasse :thumb:, kan hier goed mee vooruit!!

Helaas lukt het mij ook nog niet om de aanpak van Ginger aan de praat te krijgen, blijf echter proberen.

Thanks,
Ouinon

Helaas lukt het mij ook nog niet om de aanpak van Ginger aan de praat te krijgen, blijf echter proberen.
Ouinon,

Stop maar en kijk in de bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan