windows start versie 2000 ipv XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

catcat

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2009
Ik heb 3 weken geleden mijn PC laten veranderen van windows 2000 naar XP in een officieel PC-center. Er werd ook een harde schijf bij gezet.
Alles liep ok, tot ik vanmorgen de PC aanschakelde en zomaar de windows 2000 versie verscheen. Optie systeemherstel is niet terug te vinden en alles wat ik onder XP heb opgeslagen alsook powerpoint presentaties zijn niet terug te vinden.
Hoe los ik dit op zodat ik terug de XPversie krijg?

Laatst bewerkt:
Hallo,

Komt er tijdens het opstarten van de computer geen menu met daarin Windows 200 en XP? Als dat niet zo is, heb je een installatie CD van Windows XP? Moet de Windows 2000 installatie beschikbaar blijven?

Met vriendelijke groeten,
theblindman.

PS. Je kunt ook nog even contact opnemen met dat PC Center, want volgens mij zit er dan ook nog wel garantie op...

windows 2000 ipv XP

Nee, geen keuze. Onmiddellijk startpagina van windows 2000.
Inderdaad nog garantie, maar bedrijf is op zondag gesloten en ik heb mijn bestanden en presentaties morgen nodig.
Mogelijk een crash. Bij herinstalleren met cd ben ik dan wellicht toch mijn gegevens kwijt. Bij systeemherstel naar gisteren zou de schade beperkt blijven (maar deze optie is ook verdwenen).
Al alle stekkers en draden uit en in gedaan, in veilige modus gestart; alles blijft hetzelfde.
Heb windows 2000 wellicht nog nodig om bestanden die vroeger hieronder gemaakt zijn te kunnen lezen/bewerken/afdrukken of niet? Deze bestanden staan onder 'deze computer' in een aparte map 'oude pc'.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Heb je een Windows installatie CD?

Met vriendelijke groeten,
theblindman.

Als je bij Deze Computer kijkt, zie je daar dan 2 schijven staan? Dan zou er toch een schijf of partitie voor win 2000 en 1 voor xp moeten zijn, en dat er met een dual boot systeem wordt gewerkt, anders kan dat niet zo maar terug win 2000 zijn.

Waar je ook is kan naar kijken, is het volgende. Klik met de rechtermuisknop op Deze Computer, en klik op Eigenschappen. Ga dan naar het tabblad Geavanceerd, en bij Opstart- en herstelinstellingen klik je op Instellingen. Kijk dan eens bij Standaardbesturingssysteem of daar ook Windows XP tussenstaat. Zoja, klik deze dan aan en Klik OK. Start dan de pc is opnieuw op om te zien of die nu wel in XP start.

Ja, maar ik durf het programma niet opnieuw te installeren uit vrees dat er dan nog meer verdwijnt. Misschien overschrijft het ene programma het andere. Zal de pc morgenvroeg maar binnenbrengen bij het bedrijf; misschien kunnen zij de bestanden terughalen.

Ja, maar ik durf het programma niet opnieuw te installeren uit vrees dat er dan nog meer verdwijnt. Misschien overschrijft het ene programma het andere. Zal de pc morgenvroeg maar binnenbrengen bij het bedrijf; misschien kunnen zij de bestanden terughalen.

Hallo,

Die kans is erg groot... Waarschijnlijk hebben ze Windows XP naast Windows 200 geïnstalleerd. Zoals in de post hierboven staat, kun je proberen de Windows XP schijf te benaderen via de Windows 2000 installatie.

Is er iets bijzonders gebeurd waardoor Windows 2000 weer opstart?

Met vriendelijke groeten en succes,
theblindman.

XP staat niet meer tussen standaardbesturingssysteem; het lijkt wel of het er nooit heeft opgestaan.

Hebben ze XP op je nieuwe schijf gezet?
Of staan ze beide op de zelfde?

Het kan zijn dat er geboot wordt van de verkeerde schijf, of wel, de opstart sector is geschreven op de verkeerde schijf.
Het wil namelijk niet altijd zeggen dat de schijf waar een bepaald OS op staat, dat op die zelfde schijf ook de opstartsector staat.

Mochten het 2 losse schijven zijn, en wetende dat XP op een andere schijf staat dan 2000, dan kun je proberen de opstartsector te schrijven op dezelfde schijf als waar die OS opstaat.

Dan zorgen dat je ook boot van die schijf.
Maar ja, ben bang dat het geen oplossing is in dit geval,.

Hebben ze XP op je nieuwe schijf gezet?
Of staan ze beide op de zelfde?

Het kan zijn dat er geboot wordt van de verkeerde schijf, of wel, de opstart sector is geschreven op de verkeerde schijf.
Het wil namelijk niet altijd zeggen dat de schijf waar een bepaald OS op staat, dat op die zelfde schijf ook de opstartsector staat.

Mochten het 2 losse schijven zijn, en wetende dat XP op een andere schijf staat dan 2000, dan kun je proberen de opstartsector te schrijven op dezelfde schijf als waar die OS opstaat.

Dan zorgen dat je ook boot van die schijf.
Maar ja, ben bang dat het geen oplossing is in dit geval,.

Ik weet het niet. Morgen breng ik de pc binnen. Ik vertel dan wel hoe het probleem is opgelost.
Dank voor alle reacties.

Het besturingssysteem van mijn nieuwe harde schijf is stuk gegaan.
Daarom kon die eerste schijf met XP erop niet gevonden worden.
Wordt gelukkig vervangen door een nieuw exemplaar (was in garantie).
Probleem zal dus opgelost zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan