• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wie kan mij aub helpen met een formule ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kiki25

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2009
Hoi allemaal :),

Ik wil in Excel een formule doen maar ik kom er helaas niet uit. Ik probeer het met een ingewikkeld voorbeeld even uit te leggen. Bij een getal (afzet bv) tussen 20 en 40 krijg je bijv. 100 euro korting. Bij een afzet tussen de 40 en 60 bijv. 200 euro korting. Bij afzet tussen 60 en 80 300 euro korting en bij een afzet tussen 60 en 80 400 euro korting en als laatst bij een afzet tussen 80 en 100 500 euro korting.

Ik wil het zodanig invoeren dat als ik bijv. een getal invoer, bijv. 50, dat hij dan aangeeft tot welk bedrag dit hoort. Dus in dit geval hoort 50 tot 200 euro korting.

Ik hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen. Stel het heeeel erg op prijs :o.

Alvast bedankt voor alle moeite.

Groet,
Kiki.

Kiki25, Bekijk deze topic van gisteren 'ns... De vraag is iets anders maar de oplossing zou je ermee moeten kunnen vinden.

Groet, Leo

Super !!

Bedankt Ginger voor je reactie. Ik zal nu gelijk de topic waarnaar je verwijst even doornemen, hopelijk ligt daar de antwoord.

Oei, heb het even doorgenomen maar snap het niet echt zo :confused:.

Is er misschien een trefwoord waarop ik kan zoeken in dit forum ? Ik weet niet precies hoe ik de actie moet omschrijven die ik wil uitvoeren.

Bijvoorbeeld bij;
Cel A1 =ALS (0-20) dus getal tussen 0 en 20.
Cel B1 =ALS (100) dus 100 euro.
Cel C1 =ALS (A1=B1) ?????

Dus als ik bij Cel C1 het getal 15 opgeef moet ik bij C1 het bedrag krijgen van 100.

Van je laatste reactie begrijp ik niet zo veel dus ga ik uit van je oorspronkelijke vraag:

Code:
=ALS(A1<20;0;ALS(A1<40;100;ALS(A1<60;200;ALS(A1<80;300;ALS(A1<100;400;"?")))))

Een paar opmerkingen
- Je geeft 2 keer aan 60 tot 80 met 2 verschillende kortingen.
- Ik heb een vraagteken gezet voor het geval het bedrag groter is dan 100. Wellicht dat er dan een andere korting geldt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Zou een vert.zoeken formule niet beter werken? Wanneer er klassen bijkomen gaat een ALS formule niet volstaan.

Het is zo frustrerend dat ik het niet kan oplossen :confused:.

Ik heb het bestand ook even geupload mocht iemand zo lief willen zijn om een kijkje te nemen.
http://rapidshare.com/files/207611606/formule.xls

Ik wil eigenlijk het volgende doen. Als een vereniging bijv. tussen de 0 en 20 leden heeft krijgen ze een subsidie van 1000 euro. Als ze tussen 20 en 40 leden hebben een subsidie van 2000. Als ze tussen de 40 en 60 leden hebben een subsidie van 3000 euro etc. etc.

Ik wil het zo invoeren dat als ik bijvoorbeeld het aantal leden intoets als 50 dat ik bijvoorbeeld automatisch het bedrag krijg dat die vereniging aan subsidie zal krijgen, in dit geval dus 3000 omdat het tussen de 40 en 60 leden is.

Dus bij Cel A2 geef ik op 0-20 (getal tussen 0 en 20 , weet niet hoe ik dat moet invoeren, dus niet dat minteken maar aangeven dat het een getal betreft tussen de 0 en 20)

Bij Cel B2 geef ik het bedrag op dat men krijgt aan subsidie als het tussen de 0 en 20 leden heeft.

Bij Cel C2 of bij een ander cel) wil ik dus bijv. het getal 14 invoeren en dan wil ik te zien krijgen hoeveel dat aan subsidie oplevert voor die vereniging. In dit geval ligt 14 tussen de 0 en 20 dus die groep krijgt 1000 euro aan subsidie.

Nogmaals excuses dat ik het niet goed heb kunnen uitleggen. Hopelijk is 3 keer scheepsrecht :D

formule

Hallo Kiki25,

Zoals Finch al een suggestie gaf om met vert.zoeken aan de slag te gaan bijgaand een simpel voorbeeld.

Groet

Dirk

Bijlagen

Dirktimm,

Superrr :thumb::love:. Ontzettend bedankt.

Ik probeer deze formule te begrijpen:
Code:
=ALS(E1<1;"";VERT.ZOEKEN(E1;A2:C5;3))

Maar een dummie als ik begrijp hem niet echt. Voel me een beetje dom eerlijk gezegd.
Ik snap vooral E1<1 niet en (EL;A2:C5:3). En die tekens ,'''', en : en ;.

Nogmaals ontzettend bedankt allemaal voor de hulp, kan jullie niet genoeg bedanken.

Groet,
Kiki.

Het is E1 geen El!!

Code:
De formule werkt als volgt:

Als de waarde van E1 kleiner is dan(<) 1, dan wordt de cel leeg ("") weergegeven.
De waarde van E1 wordt gezocht in de kolom van A2, dus A3, A4 of A5.
Als de waarde wordt gevonden, dan wordt de waarde uit de 3e kolom (vandaar de 3) genomen.

Dus stel de waarde van E1 staat in cel A4 dan wordt de waarde van C4 getoond.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Het is E1 geen El!!

Code:
De formule werkt als volgt:

Als de waarde van E1 kleiner is dan(<) 1, dan wordt de cel leeg ("") weergegeven.
De waarde van E1 wordt gezocht in de kolom van A2, dus A3, A4 of A5.
Als de waarde wordt gevonden, dan wordt de waarde uit de 3e kolom (vandaar de 3) genomen.

Dus stel de waarde van E1 staat in cel A4 dan wordt de waarde van C4 getoond.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Super, Ronncancio hartstikke bedankt voor je uitleg :love:. Zelfs ik snap hem hihi :p.

Als dit het antwoord is wat je zocht dan mag de vraag nog even op opgelost (rechts onderaan de pagina)

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan