Windows start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

kr1st

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2009
Jow,

De laptop van men vriend start niet meer op. Als hij opstart krijgt het de vraag hoe hij wil dat de computer opstart. Veilige modus, normale modus, enz. Als je een van die (maakt niet uit welke) probeert krijgt hij voor 2 seconden blauw beeld met letters en start hij opnieuw op en krijgt hij weer het zelfde beeld (in welke modus hij moet opstarten).

HP Comaq 6710b
1 jaar oud
Bit defender als anti-virus

Dus dacht ik om gewoon Windows XP te herinstalleren via de Windows CD. Maar nu komt het probleem: Ik vind niet hoe ik hem kan booten.

Ik probeerde het volgende:
Ik ging naar de computer setup en daar naar <Boot Options>

En kan je kiezen als boot order:
- Optical Disk Drive
- USB CD-ROM
- USB Floppy
- USB SuperDisk
- Notebook Hard Drive
- USB Hard Disk
- Network Controller

En die kan je dan instellen in welke volgorde (First, Second,...)

Dus ik zette dan 'USB CD-ROM' op first. Maar dat ging niet en dan hebk nog wat andere dingen op first gezet maar gingen ook niet.

Ik weet niet meer wat te doen. Ik weet zelf niet of het goed is om hem nu te herinstalleren of niet.

Alvast bedankt,

Kr1st

zit er dus geen cdrom (je zegt usb cd-rom, dus extern?) in de laptop zelf? (raar),
klinkt alsof je harde schijf kapot is...

als je in veilig modus bent en je kiest voor laatst bekende configuratie laden, doet ie dus ook niets meer?

probeer nog eens om de boot order te laten beginnen met de cdrom (intern, als die er is moet ie er bij staan) en dan nog eens met de cd.
dus druk op een knop om van de cd op te starten en dan repair.
als dat echt niet gaat moet je er toch naar laten kijken, want dan heb ik zo het idee dat de harde schijf wel eens kapot kan zijn.

groeten

peacer

optical disk drive is de interne dvd lezer/brander als het goed is. Als het een echte legale windows cd is (ipv zelf gebrand) dan moet het gewoon werken. Maar ik zou je boot dus eerst op optical disk drive zetten.

Delta Hawk

Het is een gebrande cd (vind geen enkele legale cd meer van de 20 dat hier normaal liggen).
Maar kan het hierdoor zijn dat hij hem niet boot?

als je zeker weet dat het een goede cd is, en je daar dus al een keer windows mee hebt geinstalleerd zoals met een gewone cd zou dat niks uit moeten maken.

yes! en volgens mij is het zelfs zo, dat sommige windows cd`s gekoppeld zijn aan een licentie (code), maar dat weet ik dus niet zeker kan ook dat ik me dat verbeeld heb, en engels en nederlands gaan ook niet samen. dus je moet wel dezelfde cd hebben....

Kwa licentie codes klopt het, maar dat zorgt er niet voor of de cd wel of niet boot, het heeft er dan alleen mee te maken of die licentie die je hebt wel geldig is voor die cd. Maar als je een windows cd brand moet je er altijd voor zorgen dat je hem wel bootable brand, en ik denk dat dat niet het geval is met uw cd. Dus als ik gelijkt heb dan zou ik zeggen van brand hem dus bootable.

Delta Hawk

Kwa licentie codes klopt het, maar dat zorgt er niet voor of de cd wel of niet boot, het heeft er dan alleen mee te maken of die licentie die je hebt wel geldig is voor die cd. Maar als je een windows cd brand moet je er altijd voor zorgen dat je hem wel bootable brand, en ik denk dat dat niet het geval is met uw cd. Dus als ik gelijkt heb dan zou ik zeggen van brand hem dus bootable.

Delta Hawk

En hoe doe je dat? ^^
speciale software fzo?

yes! van de week nog gedaan met het progje nlite. heel simpel programmaatje en ging hem automatisch branden voor me (ja bootable).

zoek ff een tutorial voor je op.... en de linkjes!

met o.a nero, maar ik neem aan dat u uw windows hebt gedownload van internet, als dat inderdaad het geval is was het neem ik aan een iso bestand. Zo ja dan gewoon mits u nero hebt dubbelklikken en dan branden, dan zorgt namelijk nero er zlef voor (als het goed is) dat de cd bootable word.
Of inderdaad ik lees het net te laat maar nlite ja, die maakt ook een bootable cd ja, maar als je in google maak bootable cd ofzo invoert komt er ook wel een progje uitrollen.

ik denk dat het simpeler is om nlite te gebruiken, kun je gelijk een cd maken met sevice pack 3 erin gebakken en de cd key :cool:
nee neo maakt er niet automatisch een bootable cd van (weet ik bijna zeker).

Laatst bewerkt:
ok hier even een handje op weg helpen:

niet de tutorial volgen in deze link! (wel kun je daar een beeld van krijgen welke schermpjes je tegenkomt en een idee van wat het doet en hoe het werkt).
ik had van de week een veel betere site, maar heb wat gedronken en kan het zo 1,2,3 niet meer vinden.

http://www.anewmorning.com/2008/01/30/how-to-create-the-ultimate-windows-xp-installation-cddvd/

http://www.eeeusers.nl/downloads/WindowsXP installatie handleiding Nlite.pdf

als eerste download je het programma hier: http://www.nliteos.com/download.html en installeert het.

kopieer de bestanden van je windows cd naar een map (op je bureaublad?).
download eventueel service pack 3 (niet nodig, maar is handig en scheelt straks tijd), die gaan we in de installatie cd inbakken.

start nlite op, kies de taal en klik op volgende.
geef de lokatie op van de map waarin de bestanden van de windows cd staan, en klik op volgende.
nou kom je in een scherm waaar je een aantal taken kunt kiezen (waaronder: integreer een service pack en maak een opstartbaar ISO-bestand. HEEL BELANGRIJK DAT LAATSTE AAN TE VINKEN!!).
als je geen service pack wilt inbakken kun je dus "inteegreer een service pack" uit/weg laten.
klik op volgende.

wijst vanzelf, lokatie van het servcie pack opgeven.
klik volgende.

dan kom je in een scherm waar je een aantal opties kunt instellen voor het uiteindelijke iso bestand.
BELANGRIJK: ff goed lezen wat er nou staat.
bij "algemeen" - "modus" geef je aan wat je wilt. wil je automatisch een cd laten branden (en dat willen we) dan kies je voor "direct burn" (stop dan wel alvast een lege cd in je cd-rom).

heb je dit gedaan dan klik je bij "click here to start" op de knop ISO maken en voila, met een klein half uurtje heb je een opstartbare cd met windows.

er is nog veel meer mogelijk met nlite, maar dan moet je (en ik ) er meer in verdiepen en gewoon dingen uit proberen, maar das niet voor nu.

ik hoop dat je hier wat mee kan.

niet de tutorial volgen in deze link! (wel kun je daar een beeld van krijgen welke schermpjes je tegenkomt en een idee van wat het doet en hoe het werkt).
ik had van de week een veel betere site, maar heb wat gedronken en kan het zo 1,2,3 niet meer vinden.

http://www.anewmorning.com/2008/01/30/how-to-create-the-ultimate-windows-xp-installation-cddvd/

als eerste download je het programma hier: http://www.nliteos.com/download.html en installeert het.

download eventueel service pack 3 (niet nodig, maar is handig en scheelt straks tijd), die gaan we in de installatie cd inbakken.

geef de lokatie op van de map waarin de bestanden van de windows cd staan, en klik op volgende.
nou kom je in een scherm waaar je een aantal taken kunt kiezen (waaronder: integreer een service pack en maak een opstartbaar ISO-bestand. HEEL BELANGRIJK DAT LAATSTE AAN TE VINKEN!!).
als je geen service pack wilt inbakken kun je dus "inteegreer een service pack" uit/weg laten.
klik op volgende.

klik volgende.

dan kom je in een scherm waar je een aantal opties kunt instellen voor het uiteindelijke iso bestand.
bij "algemeen" - "modus" geef je aan wat je wilt. wil je automatisch een cd laten branden (en dat willen we) dan kies je voor "direct burn" (stop dan wel alvast een lege cd in je cd-rom).

heb je dit gedaan dan klik je bij "click here to start" op de knop ISO maken en voila, met een klein half uurtje heb je een opstartbare cd met windows.

er is nog veel meer mogelijk met nlite, maar dan moet je (en ik ) er meer in verdiepen en gewoon dingen uit proberen, maar das niet voor nu.

Heel erg bedankt =)
Ik probeer het morgen uit en laat nog iets weten

klik op volgende.

klik volgende.

Jow,

Ik heb dus nieuwe cd gemaakt en nu werkt hij idd wel =)
nog juist wat drivers instellen en hijs weer goed voor een jaar ^^

bedankt

leuk dat het gelukt is, en dat je het nog ff laat weten.

zie je hoe simpel het gaat met nlite? zelfs al zou je hem alleen gebruiken om een opstartbare cd te maken (windows dan).

groeten

peacer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan