• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Roosteren in excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter jwk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jwk

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2009
Ik moet 300 personen in een rooster plaatsen. Nu doe ik dat door alle personen naar de juiste cel in het rooster te slepen. Ik krijg echter lichte RSI-klachten van dat gesleep.
Mijn vraag is of dit ook efficienter kan door bijv. op de persoon te klikken, en vervolgens op de doel-cel te klikken (dus een soort van verkort knippen-plakken).

Als bijlage is een voorbeeldje toegevoegd. De bedoeling is dat de genoemde personen in een cel met een kruisje terecht komen (dit kruisje staat er normaal niet, maar is meer als toelichting bedoeld). Uiteindelijk moet kolom I dus helemaal leeg zijn en het rooster gevuld.

CTRL-X = knippen
CTRL-C = kopieren
CTRL-V = plakken

Zo hoef je je muis niet zo vaak te gebruiken.

Maak zelf ook roosters in Excel, en weet, met een beetje oefening gaat dat razend snel.

Suc6

CTRL-X = knippen
CTRL-C = kopieren
CTRL-V = plakken

Zo hoef je je muis niet zo vaak te gebruiken.

Maak zelf ook roosters in Excel, en weet, met een beetje oefening gaat dat razend snel.

Suc6

Toch werkt bij mij het slepen sneller dan 300 x CTRLX-V, maar dat is persoonlijk...
En aangezien ik dat regelmatig moet doen zou het bijv. handig zijn door met 2 muisklikken een cel te verplaatsen.
Dat is waar ik eigenlijk naar zoek.

jwk,

handig zijn door met 2 muisklikken een cel te verplaatsen
Klik met rechts op de te verplaatsen cel en kies voor knippen.
Klik met rechts op de cel waar het moet komen en kies voor plakken.

Laatst bewerkt:
Beste jwk ;)

Als je in meer dan 2 cellen dezelfde naam moet plakken, doe dan het volgende.
Klik op de naam dan kopiëren en klik dan op een cel houd de CTRL toets ingedrukt en klik daarna alle cellen aan waar dezelfde naam moet komen en dan plakken.
Nu staat één naam in zoveel cellen zolas je wou.

OF

Zoals snb zegt met validatie.

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Hoi JWK,

Hierbij dan een voorbeeldje met wat jij wil.

Jeroen

Hallo JZEEDIJK,

Bedankt voor je uitwerking. Dit is de functionaleit zoals ik voor ogen had. Toch doet het niet helemaal wat ik wil. De bedoeling is dat de namen vanuit de lijst verplaatst worden naar het rooster, en dus niet kopieren vanuit de lijst. De lijst moet dus leeg raken.

Overigens, hoe heb je dit geregeld? Ik zie geen macro's staan. Nou ben ik ook geen expert op dat gebied.....

Beste jwk ;)

Als je in meer dan 2 cellen dezelfde naam moet plakken, doe dan het volgende.
Klik op de naam dan kopiëren en klik dan op een cel houd de CTRL toets ingedrukt en klik daarna alle cellen aan waar dezelfde naam moet komen en dan plakken.
Nu staat één naam in zoveel cellen zolas je wou.

OF

Zoals snb zegt met validatie.

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Elke naam mag beslist maar 1x ingeroosterd worden. Daarom lijkt validatie mij niet veilig omdat ik dan zelf moet bijhouden welke namen ik al heb gehad.
Zoals je begrijpt gaat het om honderden namen.

Bedankt voor je reactie.

Hoi jwk,

Ik heb het aangepast, was een fluitje van een cent. Bovendien heb ik ook een optie toegevoegd dat bij klikken in het rooster de naam weer terug in de tabel wordt gezet, zodat je wat kunt schuiven binnen het rooster met personen.

Gr.
Jeroen

Bijlagen

Hoi jwk,

Ik heb het aangepast, was een fluitje van een cent. Bovendien heb ik ook een optie toegevoegd dat bij klikken in het rooster de naam weer terug in de tabel wordt gezet, zodat je wat kunt schuiven binnen het rooster met personen.

Gr.
Jeroen

Jeroen, bedankt voor je hulp. Dit is precies wat ik zocht!

Gr. Jan Willem

Dat ziet er op het eerste gezicht indrukwekkend uit. Wel lijkt het me dat ik op deze manier veel moet scrollen. Het is namelijk zo dat ik aan de hand van bepaalde criteria een bepaalde persoon op een bepaalde roosterpositie plaats. Indien ik het rooster van boven naar beneden ga vullen, kan het zo zijn dat ik achtereenvolgens persoon 1, persoon 380, persoon 23 moet plaatsen.
Ik ga me zeker in je geboden oplossing nader verdiepen.

Bedankt!
Jan Willem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan