• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aanhalingstekens vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Manuzzi

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2005
Ik plak in een cel de volgende waarde: " 26.50 ", met dubbele aanhalingstekens en spaties. Die spaties kan met ik de formule spaties.wissen() verwijderen, maar hoe verwijder ik eerst de aanhalingstekens?
Ik probeerde dat met substitueren(). Kan ik de aanhalingstekens escapen?

Herman

Ga naar Menu Bewerken>Vervangen>tab Vervangen.
Zoeken naar: ""
Vervangen: (door niets, dus leeg laten)
Klik dan op vervangen.

Succes.

quotes vervangen

Dan neem je toch de handeling op met de macrorecorder, maakt een knopje en hangt de macro onder de knop. Dan vervangt ie alles zoals je wil.
Dit is de bijbehorende macro:

Sub wegermee()
'
' wegermee Macro

'
Cells.Select
Cells.Replace What:=""" ", Replacement:="", LookAt:=xlPart, SearchOrder _
:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, ReplaceFormat:=False
End Sub

Ja, maar ik wil dat een functie dat voor me doet.

Herman

Zie onderstaande formule.

Code:
=RECHTS(LINKS(A1;LENGTE(A1)-2);RECHTS(LENGTE(A1)-4))

Met in A1 dus " 26.50 " of andere getallen.

Code:
=MID(A1;3;LEN(A1)-4)
=DEEL(A1;3;LENGTE(A1)-4)
Is iets korter en werkt ook

Laatst bewerkt:
Manuzzi, Dat is inderdaad ff heel vreemd met het verwijderen van dubbele quotes. Om een enkele 'dubbele quote' te verwijderen via VBA of via een functie moet je er 4 opgeven...
Hierbij mijn oplossing voor je probleempje (met daarin de verzochte 'substituteren')
Code:
[English]	=VALUE(TRIM(SUBSTITUTE(D1;"""";"")))

[Dutch] 	=WAARDE(SPATIES.WISSEN(SUBSTITUEREN(D1;"""";"")))

Groet, Leo

Dan neem je toch de handeling op met de macrorecorder, maakt een knopje en hangt de macro onder de knop. Dan vervangt ie alles zoals je wil.
[...]

Sorry, ik werk nu op Excel2008 voor Mac en daar kun je geen VBA coderen. Had ik niet bij stilgestaan. Ik gebruik wel regelmatig macro's, maar dan op mijn werk met Excel2003. Maar ondanks dit zou het nog niet gaan werken want ik ben er nu achter dat het niet twee aanhalingstekens zijn met spaties ertussen, maar waarschijnlijk een tab-teken.

[...]Om een enkele 'dubbele quote' te verwijderen via VBA of via een functie moet je er 4 opgeven...
Hierbij mijn oplossing voor je probleempje (met daarin de verzochte 'substituteren')
[...]
[Dutch] =WAARDE(SPATIES.WISSEN(SUBSTITUEREN(D1;"""";"")))[/CODE]

Weer wat geleerd. Echter, zoals zojuist gepost, is het een tab of inspringing die voor de waarde staat. Dacht dat ik kon zoeken met "^t", maar daarmee wordt het niet gevonden. Als ik =links(A1;1) doe en het resultaat in een kale tekst-editor plak en vervolgens die waarde in de Excel Zoek-en-vervang toepassing plak, dan heb ik hem te pakken. Maar zou ik dat ook in de SUBSTITUEREN() functie kunnen doen?

gr, Herman

Code:
=MID(A1;3;LEN(A1)-4)
=DEEL(A1;3;LENGTE(A1)-4)
Is iets korter en werkt ook[/QUOTE

Beste Harry en Willem,
Dat met deel() en lengte() werkt prima op dit voorbeeld, maar er staan ook schone waarden in de kolom die dezelfde formule moet kunnen verdragen.
"schone tekst":
21.39
54.97
1:29.50
13:40.39

"vervuilde tekst":
" 18.78"
" 47.67"
" 1:18.24"
(de tab is hier in het forumvenster een enkele spatie geworden)

gr, Herman

Als het geen spaties zijn maar een 'tab' zou je in de substitueren functie kunnen zoeken op CHAR(9) (of in het nederlands TEKEN(9)) ipv zoeken op de spaties...

Groet, Leo

zet in K1 een spatie met tab
zet in k2 een tab met spatie
de op te schonen tekst staat in cel A1

=substitueren(substitueren(A1;K1;"");K2;"")

tab zoeken en vervangen

Bingo!
Dit doet het, waarbij SPATIES.WISSEN() alleen voor die gevallen is waarbij er ook spaties in de waarde kunnen zitten:

Nederlands: =SPATIES.WISSEN(SUBSTITUEREN(A1;TEKEN(9);""))
English: =TRIM(SUBSTITUTE(A1;CHAR(9);""))

Bedankt allemaal!

Herman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan