• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met illustratie als uitkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack Nouws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Hallo

Ik zou graag een simpel reken programma willen maken, met bijv. 1+3=4, en als die uitkomst klopt dat er dan een plaatje van illustraties te voorschijn komt. En zo bij elke som een andere illustratie. En als de uitkomst niet klopt dat er dan ook een ander plaatje te voorschijn komt.(wel dezelfde). Is dit mogelijk?

Met vr gr
Jack

Hallo

Ik zou graag een simpel reken programma willen maken, met bijv. 1+3=4, en als die uitkomst klopt dat er dan een plaatje van illustraties te voorschijn komt. En zo bij elke som een andere illustratie. En als de uitkomst niet klopt dat er dan ook een ander plaatje te voorschijn komt.(wel dezelfde). Is dit mogelijk?

Met vr gr
Jack

Waar komen de illustraties vandaan?
Ik bedoel zijn ze al aanwezig, moeten ze ergens worden opgehaald?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Waar komen de illustraties vandaan?
Ik bedoel zijn ze al aanwezig, moeten ze ergens worden opgehaald?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Deze illustraties staan in de Microsoft mediagalerie. Dus via tabblad Invoegen => Afbeelding => Mediagalerie (Excel 2007)

Met vr gr
Jack

Laatst bewerkt:
Oké. Een simpel voorbeeld.
Indien de waarde van A3 gelijk is aan de som A1 + A2, dan wordt het Image1 (invoegen - werkset besturingelementen) zichtbaar met een plaatje.
Controleer of het pad overeenkomt met het pad van jouw plaatjes.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Range("A3").Value = WorksheetFunction.Sum(Range("A1:A2").Value) Then
    Worksheets(1).Image1.Visible = True
    Worksheets(1).Image1.Picture = LoadPicture("C:\Program Files\Microsoft Office\media\cagcat10\j0234657.wmf")
Else
    Worksheets(1).Image1.Visible = False
End If
End Sub
Kom de waarde niet overeen dan wordt Image1 verborgen maar niet verwijderd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Controleer of het pad overeenkomt met het pad van jouw plaatjes.

Hallo

Het pad naar de plaatjes klopt met het pad van jou maar er gebeurd uiteindelijk niets.
Ik heb het nummer van de desbetreffende plaatjes al een keer aangepast en ik heb het pad naar de plaatjes ook al een paar keer aangepast (via ander pad) maar het loopt elke keer spaak. Ik denk dat het aan dit stukje moet liggen maar ik weet niet hoe?
Code:
Worksheets(1).Image1.Picture = LoadPicture
Met vr gr
Jack

Jack Nouws,

Als je de code zo invoer?
Bij mij gaf hij gelijk al een fout, ik heb toen de bovenste regel "Worksheets(1).Image1.Visible = True" verplaatst naar onderen en nu geef hij aan kan het pad niet vinden.
Dat kan kloppen omdat ik geen plaatjes heb.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Range("A3").Value = WorksheetFunction.Sum(Range("A1:A2").Value) Then
    Worksheets(1).Image1.Picture = LoadPicture("C:\Program Files\Microsoft Office\media\cagcat10\j0234657.wmf")
    Worksheets(1).Image1.Visible = True
Else
    Worksheets(1).Image1.Visible = False
End If
End Sub

@JackNouws.
Als het goed is, werkt de computer als er een wijziging in het werkblad plaatsvindt.
Loadpicture is wel noodzakelijk om het plaatje te laden.

@Hoornvan
De macro gaat er vanuit dat er een Image op het werkblad staat.
Indien deze er niet staat, zal de foutmelding verschijnen.

@Beiden.
Je kunt ook een willekeurig plaatje nemen en het pad tussen de aanhalingstekens plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Hallo

Ik krijg het hele gebeuren niet opgang, kan iemand me vertellen wat ik hier aan fout doe?

Bijlagen

Hallo

Ik krijg het hele gebeuren niet opgang, kan iemand me vertellen wat ik hier aan fout doe?

Ja, je hebt de verkeerde image gebruikt.
De code is voor de image (afbeelding) van werkset besturingselementen.
De icoon voor de image is het plaatje met de bergen en de zon.

In je bestand heb ik het in orde gemaakt.
Als je een waarde intoetst die ongelijk is aan de optelling van de waardes van de cellen A1 en A2 dan wordt de afbeelding verborgen.
Als je in cel A3 het getal invoert dat gelijk is aan de optelling van de cellen A1 en A2 dan verschijnt wel de image met daarin een afbeelding.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

De code is voor de image (afbeelding) van werkset besturingselementen.

Kijk dit wist ik dus niet ik ga er morgen wel weer mee verder en wellicht loop ik dan weer tegen problemen aan. Dus de vraag gaat nog niet op opgelost.

Met vr gr
Jack

Kijk dit wist ik dus niet ik ga er morgen wel weer mee verder en wellicht loop ik dan weer tegen problemen aan.

Zie reactie #4 van mij.
Daar wordt al gerept over werkset besturingselementen.:cool:

Ik wacht af wat morgen het resultaat is.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Als ik een som maak en wanneer de uitkomst goed is wil ik dat er een figuur verschijnt. Als ik de volgende som maak en de uitkomst is goed dan wil ik een ander figuurtje hebben. Zo dus bij elke som een ander figuurtje. En voor elke som waarvan de uitkomst fout is wil ik 1 figuurtje. Is dit op deze manier mogelijk waarbij de figuurtjes op elkaar gestapeld zijn?

met vr gr
Jack

Bijlagen

Als ik een som maak en wanneer de uitkomst goed is wil ik dat er een figuur verschijnt. Als ik de volgende som maak en de uitkomst is goed dan wil ik een ander figuurtje hebben. Zo dus bij elke som een ander figuurtje. En voor elke som waarvan de uitkomst fout is wil ik 1 figuurtje. Is dit op deze manier mogelijk waarbij de figuurtjes op elkaar gestapeld zijn?

met vr gr
Jack

Als je met Excel een berekening uitvoert, dan klopt de berekening toch altijd?!
Of mis ik iets.
Gestapelde figuren lijkt mij niet bevorderlijk voor het overzicht.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Als je met Excel een berekening uitvoert, dan klopt de berekening toch altijd?!
Of mis ik iets.

Nou dit is nl een rekenopdracht voor m'n kinderen en wordt dus niet door excel uitgevoerd.
En om het een beetje overzichtelijk te houden met al die verschillende plaatjes (1 foutplaatje en voor elke som 1 plaatje) dacht ik dat het wel mooi zou zijn om op dezelfde plaats de plaatjes te laten verschijnen.

Met vr gr
Jack

Nou dit is nl een rekenopdracht voor m'n kinderen en wordt dus niet door excel uitgevoerd.
En om het een beetje overzichtelijk te houden met al die verschillende plaatjes (1 foutplaatje en voor elke som 1 plaatje) dacht ik dat het wel mooi zou zijn om op dezelfde plaats de plaatjes te laten verschijnen.

Met vr gr
Jack

Toch ook een plaatje als ze het goed hebben?
Ik zou het simpel houden door een aantal images in het werkblad te zetten en deze te verbergen totdat de bijbehorende som is ingevuld.
Afhankelijk van de invulling verschijnt dan het bijbehorende plaatje.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Tsja dat simpel houden heb ik wel in m'n hoofd. Maar hoe kun je zoiets, simpel aan het werken krijgen? Ik zou echt niet weten waar ik aan moest beginnen :(. Die extra images op het werkblad plaatsen lukt nog wel maar om dan die code in elkaar te fabriceren lukt me niet.:( (vandaar dat ik m'n vraag hier gepost heb) (toch nog een lichtpuntje:D)

Met vr gr
Jack

Tsja dat simpel houden heb ik wel in m'n hoofd. Maar hoe kun je zoiets, simpel aan het werken krijgen? Ik zou echt niet weten waar ik aan moest beginnen :(. Die extra images op het werkblad plaatsen lukt nog wel maar om dan die code in elkaar te fabriceren lukt me niet.:( (vandaar dat ik m'n vraag hier gepost heb) (toch nog een lichtpuntje:D)

Met vr gr
Jack

In bijgevoegd bestand wordt gecontroleerd of de waarde die in de C-kolom wordt ingevoerd overeenkomt met de som van de waardes van de A-kolom en B-kolom van dezelfde rij.
In de I-kolom staat een overzichtje van de goede en foute antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

In bijgevoegd bestand wordt gecontroleerd of de waarde die in de C-kolom wordt ingevoerd overeenkomt met de som van de waardes van de A-kolom en B-kolom van dezelfde rij.

Ok bedankt maar als ik meerdere sommen heb wil ik graag dat er een ander plaatje te voorschijn komt. Hoe moet ik jou code daar op aanpassen?:confused:

Met vr gr
Jack

Ok bedankt maar als ik meerdere sommen heb wil ik graag dat er een ander plaatje te voorschijn komt. Hoe moet ik jou code daar op aanpassen?:confused:

Met vr gr
Jack

Wil je voor elke som een ander plaatje?
Dat kan nogal bewerkelijk worden.

Hoe dan ook je zult de loadpicture steeds moeten gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan