Maandenlang kreeg ik geregeld een bluescreen met volgende foutmelding "driver irql not less or equal". Meestal werd het probleem verholpen door de pc opnieuw op te starten. Toen dit niet meer lukte, deed ik hem binnen bij de hersteldienst. Een gepeperde rekening van 225 euro was het gevolg. Het lag aan de harde schijf dus er werd een nieuwe geplaatst. Een week later was het opnieuw van hetzelfde. Bluescreen met zelfde foutmelding. Dit gebeurt iedere keer wanneer ik de pc opstart. Meestal lukte het dan wel bij een tweede opstart. Tot gisteren. Ik moest meer dan tien keer heropstarten eer het lukte. Ik durf de pc nu niet meer uit te schakelen. Ik weet dat het probleem diverse oorzaken kan hebben maar ik heb weinig kennis van hardware deïnstalleren of in veilige modus werken of in het bios zitten klooien en dergelijke. Kent iemand (online) tools om het probleem te identificeren? Systeemcontrole uitvoeren? Ik wil best mijn geluidskaart, printer, grafische kaart of beeldscherm ...uitschakelen en opnieuw installeren maar hoe doe ik dat? Vroeger kreeg ik ook veel foutmeldingen van mijn geluidskaart "bad pool caller". Kan dit verband houden? Het is een audigy soundblaster (een jaar of negen oud, met recente drivers). Als de hersteldienst het probleem al niet kon oplossen dan zit ik wel serieus in de penarie 
PS wanneer de bluescreen verschijnt dan is het scherm deels onleesbaar door allerlei kleuren, blokjes..

PS wanneer de bluescreen verschijnt dan is het scherm deels onleesbaar door allerlei kleuren, blokjes..