Nieuwe PC, maar welke? Hulp zeer welkom!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul1984

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2006
Beste lezers,

Ik wil graag een nieuwe computer kopen, maar heb de markt niet gevolgd, evenals de technische ontwikkelingen. Momenteel heb ik een 4jaar oude Acer Aspire, maar die trekt het niet meer.

Ik hoef alleen een kast, monitor heb ik nog. Ik gebruik het voor edit-programma's en vormgeving (niet professioneel), dus programma's als Adobe Creative Suit, After Effects, Pinneacle etc. En uiteraard alle basis dingen die iedereen op PC's doet. Beetje gamen, internetten etc.

Heeft iemand een goede aanrader? En welk merk raden jullie aan?
Hoop op reacties! Dank!:thumb:

Ok. Snap ik.
Wat zijn dan de dingen waar ik op moet letten?
Geheugen, videokaart...Een dell of acer...?

Het belangrijkste waar je op moet letten is je portemonee :D, wat wil je eraan uitgeven, wil je een merk PC die kant en klaar geleverd wordt of knutsel je graag zelf, heb je ooit windows geïnstalleerd of doe je dat liever niet zelf... Gaat je voorkeur naar Intel of AMD, heb je nog voorkeuren (design, kleur)
Wat merken betreft, ik bouw altijd zelf, kost soms meer dan een merk PC maar die wordt meestal geassembleerd met onderdelen van de laagste bieder:confused: en is meestal moeilijk uitbreidbaar. Daarentegen bij een totale crash is de recovery CD een voordeel en heb je binnen geen tijd je basis systeem weer up and running.:thumb:
Een zelfbouw is meestal performanter en makkelijker uitbreidbaar, maar na een totale crash moet je hem steen voor steen weer opbouwen (wat ook leuk is:p)

Niet bang worden van het steen tot steen.

Bij zelfbouw is het ook gewoon een kwestie van cd erin en installeren maar.
Het enige verschil is dat je erna de driver-cd van je moederbord erin moet gooien en installeren en daarna nog een keer van de videokaart.
Daarna ben je weer op hetzelfde punt.

Ook is er software waar je zelf recovery-cd's mee kan maken. Al heb ik daar geen ervaring mee.

Zelfbouw tot 600 euro is door de windows-licentie altijd duurder. Daarintegen weet je wel precies wat erin gezet wordt.
600-800 euro kan je zelf ongeveer net zo duur uitkomen als de merk-pc's. (alleen stunten webshops wel eens met goedkopere pc's, maar daar zit dan bijv een heel zwakke voeding in en een kast die uit elkaar valt als je er naar kijkt...)
Boven de 800 euro is zelfbouw meestal iets voordeliger.

Het grote voordeel is dus dat je weet welke artikelen in de pc zitten. Je kiest alleen voor de dingen die je nodig hebt. Krijg je bijv een harde schijf van 100GB nog niet vol: waarom zou je er dan 1 van 1 TB moeten hebben? En leuk dat er een tv-kaart in zit: ik gebruik dat helemaal niet. En zo zijn er nog meer voorbeelden.
Ook kan je rekening houden met de toekomst. Bijv zorgen dat je over een bepaalde periode een 2e videokaart bij kan plaatsen. Of dat je voeding sterk genoeg is dat je er een zwaardere videokaart in kan plaatsen.

Zelfbouw moet je trouwens niet te letterlijk nemen. Je kan inderdaad zelf een systeem in elkaar zetten. Maar er zijn zat webshops en winkels die dit graag voor je doen. Je betaalt dan meestal tussen de 30 en 60 euro extra.

Laatst bewerkt:
Nee, ik ben niet iemand die een computer in elkaar zet, dingen erin gooit of alles weer uit elkaar doet. Mijn voorkeur gaat uit naar een kant-en-klare pc. Mijn budget zit tussen de 600-900 euro. Een goede videokaart is belangrijk en genoeg geheugen voor de nieuwe vormgeef-programma's (Adobe) en video-edit-programma's.

Hij moet een paar jaar makkelijk mee kunnen...
Ga even de websites checken die reeds genoemd zijn. Meer tips zijn welkom (liefst met links). En wat zijn goede webshops om te kopen? Thnx!

Als je veel gamed / de nieuwste spellen goed wilt spelen
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...uct[80745]=1&product[7517]=1&product[33066]=1

Als je meer aan videobewerken doet, dan aan gamen dan dit:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...ct[93362]=1&product[42465]=1&product[53576]=1
(wat slechtere videokaart, maar voor videobewerken betere processor)

Als je nauwelijks gaat gamen / oude spellen, dan zou je zelfs voor een i7-systeem kunnen gaan, met relatief zwakke videokaart. Maar ik zou je een van bovenstaande systemen aanraden.

Deze systemen worden dus door azerty in elkaar gezet. Je moet alleen windows nog installeren.

Ik zou voor de tweede config gaan, vooral wegens de Intel configuratie, de videokaart is iets minder performant maar doet wat hij moet (je kan er natuurlijk altijd de andere laten inzetten:rolleyes: als je budget het toelaat). Het zijn wel 64 bit systemen, als je Pinnacle Studio draait zal je moeten uitkijken naar een 64bit versie (indien je een geldige licentie hebt mag dit geen, probleem zijn), het zelfde geldt voor de drivers van je "oude" randapparaten, scanner, tekentablet e.d. . eerst effe nakijken, (dit geldt trouwens ook als je een kant en klare PC koopt) voor wat jij ermee wilt doen is een 64bit systeem ideaal vooral omdat je meer dan 3gig geheugen effectief kan gebruiken.
Mischien nog een 25€ extra voor een iets degelijkere CPU koeler dan deze die standaard wordt meegeleverd.
Mischien de HD4870 vervangen door een GTX260?? heb nogal een kater van mijn 4870:(

Ik zou voor de tweede config gaan, vooral wegens de Intel configuratie, de videokaart is iets minder performant maar doet wat hij moet (je kan er natuurlijk altijd de andere laten inzetten:rolleyes: als je budget het toelaat). Het zijn wel 64 bit systemen, als je Pinnacle Studio draait zal je moeten uitkijken naar een 64bit versie (indien je een geldige licentie hebt mag dit geen, probleem zijn), het zelfde geldt voor de drivers van je "oude" randapparaten, scanner, tekentablet e.d. . eerst effe nakijken, (dit geldt trouwens ook als je een kant en klare PC koopt) voor wat jij ermee wilt doen is een 64bit systeem ideaal vooral omdat je meer dan 3gig geheugen effectief kan gebruiken.
Mischien nog een 25€ extra voor een iets degelijkere CPU koeler dan deze die standaard wordt meegeleverd.
Mischien de HD4870 vervangen door een GTX260?? heb nogal een kater van mijn 4870:(
Ik draai al 3kwart jaar heel tevreden met een hd4870. Nog wel met de slechte oorspronkelijke koeler ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan