• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekenening laten lopen tot minimum van kolom A

Status
Niet open voor verdere reacties.

syntychakis

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Jongens even eht volgende waar ik niet uit kom! ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Ik heb in kolom A een lijst met getallen. Ik kolom B word die waarde In het kwadraad gedaan, dus Als A1 = 5 dan is B1= 5^2.

Nou wil ik dat dat gebeurd bij kolom B tot het minum getaal van A1. Dus als de minimum getal in kolom A is bereikt, moet er niks meer staan in kolom B. Dan krijg je dus eigenlijk zo iets

A . B
5 . 25
4 . 16
3 . 9
2 . 4
3 .
4 .
5 .

alavast bedankt!!!!!!:D

Beste Synty,

In welke volgorde staan de getallen in kolom A. Vanhoog naar laag en dan weer omhoog zoals in je voorbeeld?

Richard

oeps! verkeerd;)!

Dit is eigenlijk neit wat ik wou! mijn fout! eht is namelijk niet zo dat het getal van a1 in het kwadraad word gedaan, maar juist een hele andere getal.

is het dan ook mogelijk?

Als in A1 tekst staat:
Code:
=ALS(A2>A1;"";A2^2)
Zo niet, dan moet de eerste formule iets anders of het geheel uitgebreider.

Aangepast:
Welk getal moet dan in het kwadraat worden gezet?

Richard

zeg maar het ziet er zo uit eigenlijk:

A1 . B1 . C1
3 . 5 . 9
4 . 4 . 16
2 . 3 . 4
5 . 2 . 25
3 . 1 . 9
2 . 2
1 . 3
7 . 4
5 . 5

Dit moet hem worden.

Dus het getal van kolom A1 word in het kwadraad gezet tot dat de minimum van B1 is bereikt. Dan daarna moet er niks staan!

bedankt alvast!

Laatst bewerkt:
hij lijkt te werken, maar ik kan hem neit in mijn eigen sheet invoegen.

hoe ziet ie er uit als het getal wat in de kwadraad word gedaan zich in colom C bevindt (vanaf C4 tot einde) en het getal waar de minimum word gezocht zich in kolom T bevindt (vanaf T4 tot einde)?

de kolom waar het getal uit C in het kwadraad word gedaan staat in kolom V4 (tot einde)

Laatst bewerkt:
Voldoet dit niet voor je eerste vraag?

Zet in V2 neer:
Code:
=ALS(T2>T1;"";C2^2)

Wat bedoel je dat je de formule niet in je sheet kunt invoegen? is het werkblad beveiligd?

Richard

Je kan de formule in elke willekeurig cel plaatsen en naar elke willekeurige cel laten kijken.
Hieronder een uitleg zodat je er zelf mee kan spelen.

=ALS(RIJ()>RIJ(INDEX($A$1:$B$999;VERGELIJKEN(MIN($B$1:$B$999);$B$1:$B$99;0);2));"";$A1^2)

Met RIJ() vraag je het rijnummer op van de cel waar de formule in staat.

INDEX($A$1:$B$999 legt een index over de cellen A1 t/m B999 dus als de minimum waarde in kolom T staat dan zou je dus B999 moeten aanpassen naar T

VERGELIJKEN(MIN($B$1:$B$999);$B$1:$B$99;0
Gaat op zoek naar het kleinste getal in B1 t/m B999 in de cellen B1 t/m B999 de ;0 zorgt er voor dat de getallen gelijk zijn aan elkaar

;2))
;2)) zorgt dat de waarde uit kolom 2 van de index wordt weergegeven (als je geen als e.d. gaat gebruiken)

;"";$A1^2)
En de $A1 kan je ook zelf aanpassen naar welke cel je in het kwadraad wil nemen

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo

ik bedoel dat op de sheet in excel waar ik dat wil doen de getallen niet in kolom A,B en C staan, dus ik kon de formule die in die bijlage zat zelf niet aanpassen naar mijn kolomen, daarom mijn voorgaande reactie waar ik aangeef bij welke kolomen/cellen de getalleb echt staan

Je kan de formule in elke willekeurig cel plaatsen en naar elke willekeurige cel laten kijken.
Hieronder een uitleg zodat je er zelf mee kan spelen.

=ALS(RIJ()>RIJ(INDEX($A$1:$B$999;VERGELIJKEN(MIN($B$1:$B$999);$B$1:$B$99;0);2));"";$A1^2)

Met RIJ() vraag je het rijnummer op van de cel waar de formule in staat.

INDEX($A$1:$B$999 legt een index over de cellen A1 t/m B999 dus als de minimum waarde in kolom T staat dan zou je dus B999 moeten aanpassen naar T

VERGELIJKEN(MIN($B$1:$B$999);$B$1:$B$99;0
Gaat op zoek naar het kleinste getal in B1 t/m B999 in de cellen B1 t/m B999 de ;0 zorgt er voor dat de getallen gelijk zijn aan elkaar

;2))
;2)) zorgt dat de waarde uit kolom 2 van de index wordt weergegeven (als je geen als e.d. gaat gebruiken)

;"";$A1^2)
En de $A1 kan je ook zelf aanpassen naar welke cel je in het kwadraad wil nemen

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo

kijk dat bedoel ik! zo begrijp ik ook de formule! bedankt!!!:thumb::D

je kan de formule die ik heb neergezet nu zelf aanpassen.
Plaats anders een voorbeeld bestand dan kan ik het daarin zetten

je kan de formule die ik heb neergezet nu zelf aanpassen.
Plaats anders een voorbeeld bestand dan kan ik het daarin zetten

Alleen moet die index bij mij dan inplaats van INDEX($A$1:$B$999,

(INDEX(E4:E999;T4:T999 zijn? want hij werkt niet:P

ja is goed, ik zal even een bestandje er op zetten

(INDEX(E4:E999;T4:T999
Moet zijn (INDEX($E$4:$T$999

Als je $ gebruikt dan wisseld de waarde van de getallen niet als je de formule door trekt naar beneden.
Als je die niet gebruikt en je trekt de formule door naar een cel lager dan wordt het (INDEX(INDEX(E5:T1000

zie ook bijlage, en opmerking in cellen A1 en A2. zo is het ook overzichtelijker voor jullie!

alvast bedankt (alweer:P)!

Bijlagen

Het betand is aangepast. Ik heb de formule in kolom W gezet.
Bijgaand de gebruikte formule:

=ALS(RIJ()>RIJ(INDEX($T$5:$T$999;VERGELIJKEN(MIN($T$5:$T$999);$T$5:$T$999;0);1));"";$E5^2)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan