Help! Windows XP wil niet meer opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hdebr1

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2009
Merkwaardig probleem sinds gisteravond. En plotseling ontstaan, want tot dan werkte mijn desktop perfect. Ineens wil Windows XP echter niet meer opstarten. Als ik de computer aanzet komt het bekende blauwe Welkom-scherm, met daarop de ikoontjes van de twee gebruikers. Ik klik op dat met mijn naam, waarna er staat: 'Uw persoonlijke instellingen worden geladen'. Na tien seconden verandert dat echter in 'De instellingen worden opgeslagen' en keert alles weer terug naar het beginscherm. En dat keer op keer op keer. Idem met de andere gebruiker. Uiteraard 'Veilige Modus' geprobeerd, maar welke optie ik via F8 ook kies, er gebeurt precies hetzelfde als hierboven beschreven, alleen staat er dan 'U wordt afgemeld' in plaats van 'Deze instellingen worden opgeslagen'. Maar het eindresultaat is gelijk: ik kom er gewoon niet in. Gelukkig kan ik nog deze laptop gebruiken. Iemand een idee voor een oplossing? Dank.
Hans

laatst uitgevoerde actie

heb je een automatische update gedraaid, software toegevoegd of hardware
kan je je als administrator aanmelden

Laatst bewerkt:
heb je een automatische update gedraaid, software toegevoegd of hardware
kan je je als administrator aanmelden

Nee, ook als Administrator lukt het niet. En ik heb al maanden geen hardware en al zeker drie weken geen software toegevoegd, en sindsdien werkte alles als een zonnetje. Of er automatische updates zijn geweest weet ik niet.

wel naar mijn vermoedin heeft hij eigenlijk een simpel batch virusje dat je afmeld zodra je je aanmeld kan dat misschien?

wel naar mijn vermoedin heeft hij eigenlijk een simpel batch virusje dat je afmeld zodra je je aanmeld kan dat misschien?

Maar hoe kom je daar dan vanaf als je niet in het systeem kan?

Dan zou je een virusscanner moeten hebben die vanaf cd-rom kan scannen.
Wan installeren en dan een systeemscan doen gaat niet.

Wat je zou kunnen doen, is de harddisk in een andere pc hangen als 2e schijf. Dan grondig laten scannen.

Mijn gegeven optie is drastisch, maar werkt wel.
Je register wordt gereset.
Je houd een "net geinstalleerde" versie windows over.
Alles op harddisk blijft er staan.
Maar alle geinstalleerde software moet opnieuw geinstalleerd worden. (het zit immers niet meer in het register).

Je houd een "net geinstalleerde" versie windows over.
Alles op harddisk blijft er staan.
Maar alle geinstalleerde software moet opnieuw geinstalleerd worden. (het zit immers niet meer in het register).

hoe bedoe je niet geinstalleerde versie het virus word er dan toch alleen uitgehaald?
en dan kun je m weer in de andere pc zetten

>Wat je zou kunnen doen, is de harddisk in een andere pc hangen als 2e schijf. Dan grondig >laten scannen.

Kan dat alleen met een andere PC, of ook met mijn laptop? Die aansluitingen zijn toch anders, of vergis ik mij (ben ook maar een leek....). Wat voor verbinding(skabel) tussen HD en laptop is daar dan voor nodig? Dank.

Dat hadden wij ook,
bij ons had het te maken met het MSN virus,
Wij hadden 5 verschillende boot cd's gebruikt,
lukte niet,
misschien bij jou wel,
maar anders wordt het toch windows opnieuw instaleren

Beide soort schijven kunnen onderling verwisseld worden. Wel heb je daar een geschikte adapter voor nodig.

Een 2,5 inch (laptop) harddisk klun je met een adapter (klik) aansluiten op de bekabeling van de desktop.
Of dat nou IDE is of SATA.

Een 3,5 inch (desktop) harddisk kun je met een adapter (klik) tijdelijk als externe schijf middels een usb verbinding op een laptop aansluiten.

En deze laatst genoemde adapter (klik) is dus eigenlijk geschikt voor alle aansluitingen onderling.

Laatst bewerkt:
opstarten in veilige modus

dan cmd
msconfig uitvoeren en kijken of daar bestanden tussen staan, die er niet zouden moeten zijn.

Dit probleem komt de laatste tijd vaak voor door de spyware Search Assistant.

Deze spyware besmet windowsdirectory\system32\userinit.exe. Een Windows (XP) executable welke het o.a. het inloggen verzorgt.

Mogelijke oplossing:

1.- Ga naar de recovery console met een Windows XP installatie CD (optie 'R')

2.- Overschrijf de windowsdirectory\system32\userinit.exe met die van de cd. Bijv:
extract x:\i386\userinit.ex_ c:\windows\system32\

let op: x: is de directory van jouw cd drive; c:\windows\ de windows directory van jouw pc

3. Herstart de pc.

4. Check de computer op spyware met bijvoorbeeld malwarebytes

Computerdoc

hirens boot cd proberen

hierop staan verschillende programma's om van alles te checken op je pc, zonder in windows te gaan.

er staat namelijk een mini-xp op de cd zelf.

Beste mensen, om te beginnen: hij doet het weer! Het duurde even omdat ik op reis was, maar inmiddels draait alles weer bijna normaal. Ik heb bijna alle adviezen hier opgevolgd. Eerst het kabeltje gekocht dat Paul-RT aanraadde, de HD aan mijn laptop gehangen en via die laptop allerlei virus/malware-scanners op de HD losgelaten. Leverde meer dan tien Trojans op. Schoongemaakt, HD weer in PC, opgestart, maar.....nog steeds zelfde probleem. Toen hele HD op externe HD gekopieerd, en aan volgende tips begonnen. Userinit gekopieerd (tip Computerdoc), opnieuw opgestart....nee hoor. De master CD met Windows XP erop herkende hij óók niet, dus daarvan Windows opnieuw installeren ook niet. Gelukkig maar, want dat zou veel gewist hebben. Daarna Hiren's bootdisk gedownload (tip Dancorave) om vanaf te rebooten....nee, weer niet. Daarna Spotmau gedownload....idem. Zucht. Maar Spotmau stuurde per post binnen enkele dagen (!) ook een cd-rom met Windows repair stuff op, en...... ja hoor, die werkte wél. Bevat allerlei tools, die je de een na de ander moet gebruiken. Derde was registerschoonmaak, en die heeft geholpen. Het mooie is dat vrijwel alle geinstalleerde programma's het ook nog gewoon doen. Tot nu toe slechts een paar progs opnieuw moeten installeren. En bovendien draait de PC nu bovendien een stuk sneller.......
Bedankt allemaal voor de tips. Want een relatieve leek als ik begon toch al aardig wanhopig te worden......

Da's goedd nieuws. Waar reizen toch al niet goed voor is.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan