Boot Failure

Status
Niet open voor verdere reacties.

Harmen91

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn computer en kom er deze keer echt niet uit.

Sinds een tijd was mijn PC behoorlijk traag en vol met troep dus ik dacht laat ik hem eens weer formateren en een frisse windows op gooien.

Normaal gesproken deed ik dan de windows CD in de computer en kon ik de normale procedure volgen tijdens het opstarten etc.

Echter kreeg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om in het installatie menutje te komen, op de een of andere manier kreeg ik ook niet het bericht '' press any key '' om via de CD op te starten.

Dit heb ik met andere windows versies geprobeerd. een andere CD-rom speler, jumper settings, biossettings (First Boot met CDROM drive) etc allemaal geprobeerd maar niks deed het.

Ik heb verschillende forums rondgezocht en alles geprobeerd.. stroom eraf.. alle kabels gecontroleerd.. Floppydrive eruit gehaald, externe USB drives verwijderd noem maar op.

Toen heb ik mijn harde schijf eruit gehaald en via een andere computer handmatig geformateerd in de hoop ik daarna via mijn computer wel Windows kon instaleren.
nu
Maar helaas deze keer kreeg ik de NTLDR fout, wat logisch is aangezien ik nu een blanco HD erin heb zitten, maar nog steeds via alle bovenstaande geprobeerde combinaties krijg ik het niet voor elkaar om mijn pc op te starten via een Windows-CD

hopelijk weet iemand raad, want ik kom er echt niet meer uit!

Alvast bedankt!

Is de Windows CD een bootable of een upgrade ? of misschien beschadigd ?

Is de Windows CD een bootable of een upgrade ? of misschien beschadigd ?

Hey zoals ik zei heb ik verschillende Windows CD's gebruikt.. een engelstalige SP3, NL SP3, NL SP2 Coorporate en nog een paar..

@ Bertus :

Ik heb idd een dvd brander en een dvd speler. deze heb ik afzonderlijk van mekaar gepprobeerd met de jumpers op de juiste plaats en de bios instellingen correct..

Ik ben er nog steeds niet uit

Bij sommige moederbord/datakabel uitvoeringen kun je de connector van de IDE datakabel verkeerdom steken. Hoe zit dat bij jou ?

Bij sommige moederbord/datakabel uitvoeringen kun je de connector van de IDE datakabel verkeerdom steken. Hoe zit dat bij jou ?

nope, bij mij kan het er allemaal maar op 1 manier in, en de pc werkte tenslotte ook prima afgezien van het feit dat hij erg traag was en de boot disk niet zag..

ik weet me op dit moment geen raad meer..

de HD doet het prima op een andere computer.. de CDrom drives ook..

alle kabels zitten prima in het systeem en er is eigenlijk weinig veranderd..

ik vermoed dat het toch een bios-probleem is.. maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit nu op moet lossen..

de bios-instelling staan nu op primary boot : CDrom drive

cdrom drive, windows exemplaar, kabels, jumpers etc in orde.

maar alsnog de melding : DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

EDIT : Ook de HD en de CD-ROM drives worden herkent in de bios.. dus daar kan het ook niet aan liggen

:(

Laatst bewerkt:
Koppel de DVD drive eens los zodat je maar een optische drive actief hebt.
Hoor je dan de CD-speler opstarten tijdens een systeemboot ? lampje knipperen ?

Laatst bewerkt:
Koppel de DVD drive eens los zodat je maar een optische drive actief hebt.
Hoor je dan de CD-speler opstarten tijdens een systeemboot ? lampje knipperen ?

yep dat is precies wat ik heb gedaan, gewoon alleen de CDROM drive aangesloten, en ja ik zie het lampje knipperen en hoor hem ook. En daar komt bij dat hij immers herkent wordt in de BIOS :/ Ben nu bezig alles los te koppelen, beetje stoffen en heraansluiten, een double check in de kast.

En die CDRom staat als Master op het 2e IDE kanaal of als Slave op hetzelfde kanaal (kabel) als je HD ?
Met googlen kwam ik een verhaaltje tegen waarin ook overbodige hardware zoals netwerkkaart e.d. als test verwijderd werd en met succes.

En die CDRom staat als Master op het 2e IDE kanaal of als Slave op hetzelfde kanaal (kabel) als je HD ?
Met googlen kwam ik een verhaaltje tegen waarin ook overbodige hardware zoals netwerkkaart e.d. als test verwijderd werd en met succes.

Mijn CDrom staat als secondary Master IDE, dit heb ik ook met behulp van de jumpers gedaan..

Dat heb ik idd ook gelezen heb daarom nu ook alleen mijn videokaart, HD en CDROM drive aangesloten..

Ik probeer het nu nog 1 keer zonder de videokaart.

EDIT : Je bedoelt of ik de HD en CDROMDRIVE op 1 en dezelfde kabel heb gezet? Ik dacht dat dit niet mogelijk was aangezien de HD via een andere sleuf het mobo in gaat.

mijn settings zien er nu als volgt uit :
Primary IDE Master [None]
Primary IDE Slave [mijn HD]
Secondary IDE Master [CD-ROM drive]
Secondary IDE Slave [None]

Boot Priority : 1st. CD-ROM
2t/m 4 [none]

Laatst bewerkt:
Hoi,

Kun je nogeens je "biosvermoeden" uitleggen?

Ik heb ook het vermoeden dat het een bios probleem is, als ik alles zo lees hier. HDD + Optische devices worden herkent. Boot volgorde wordt, lijkt het wel niet onthouden.

Hier wel een link met veel soorten boot problemen:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/783820.

Kan je helaas geen oplossing bieden. Blijf dit wel verder volgen, en misschien schiet me nog wel wat te binnen.:confused:

edit2: Sorry voor mijn overbodige/te late reacties zie ik nu.

Laatst bewerkt:
HD (primaire master) en CDRom (primaire slave) kunnen op één IDE kabel op eenzelfde IDE kanaal van het moederbord.
Ik neem aan dat je op een gelijksoortige manier de beide optische drives op het 2e kanaal geschakeld had.
Masters aan uiteinde van de IDE kabel, Slaves op de middelste.
De kabellengte tussen slave (middelste aansluiting) en masteruiteinde moet korter zijn dan die tussen slave en moederbord.

Mijn CDrom staat als secondary Master IDE, dit heb ik ook met behulp van de jumpers gedaan..

Dat heb ik idd ook gelezen heb daarom nu ook alleen mijn videokaart, HD en CDROM drive aangesloten..

Ik probeer het nu nog 1 keer zonder de videokaart.

EDIT : Je bedoelt of ik de HD en CDROMDRIVE op 1 en dezelfde kabel heb gezet? Ik dacht dat dit niet mogelijk was aangezien de HD via een andere sleuf het mobo in gaat.

mijn settings zien er nu als volgt uit :
Primary IDE Master [None]
Primary IDE Slave [mijn HD]
Secondary IDE Master [CD-ROM drive]
Secondary IDE Slave [None]

Boot Priority : 1st. CD-ROM
2t/m 4 [none]

EDIT:
Ik zie nu dat je HD als primaire slave is geschakeld. Maak hem primaire Master (stekker op kabel einde en jumper.

Laatst bewerkt:
HD (primaire master) en CDRom (primaire slave) kunnen op één IDE kabel op eenzelfde IDE kanaal van het moederbord.
Ik neem aan dat je op een gelijksoortige manier de beide optische drives op het 2e kanaal geschakeld had.
Masters aan uiteinde van de IDE kabel, Slaves op de middelste.
De kabellengte tussen slave (middelste aansluiting) en masteruiteinde moet korter zijn dan die tussen slave en moederbord.

Yep beide geprobeerd nu, CDROM en HD als Master en Slave (zowel jumper als kabel-volgorde) op zowel beide kanalen en afzonderlijk met 2 kabels beide als master en slave alle mogelijke combinaties geprobeerd. geen succes

Nu het volgende :

Als ik Bootpriority 1 op CDROM en 2 op HD zet.. krijg ik NTLDR fout (doordat er geen OS op staat) maar geen enkel bericht om op een key te rammen voor boot disk, Ook met handmatig via de bios via CDROM booten herkent hij de windows CD niet.

zet ik de bootpriority op 1 : CDROM en 2 tm4 op [none], dan krijg ik boot failure, insert bootdisk..

Mijn vermoeden is dus niet zozeer dat de bootpriority niet klopt, maar dat hij op de een of andere manier de systemdisk (windows cd's, heb meerdere geprobeerd) niet herkent/onderscheid van een normale cd..

Yep beide geprobeerd nu, CDROM en HD als Master en Slave (zowel jumper als kabel-volgorde) op zowel beide kanalen en afzonderlijk met 2 kabels beide als master en slave alle mogelijke combinaties geprobeerd. geen succes

Nu het volgende :

Als ik Bootpriority 1 op CDROM en 2 op HD zet.. krijg ik NTLDR fout (doordat er geen OS op staat) maar geen enkel bericht om op een key te rammen voor boot disk, Ook met handmatig via de bios via CDROM booten herkent hij de windows CD niet.

zet ik de bootpriority op 1 : CDROM en 2 tm4 op [none], dan krijg ik boot failure, insert bootdisk..

Mijn vermoeden is dus niet zozeer dat de bootpriority niet klopt, maar dat hij op de een of andere manier de systemdisk (windows cd's, heb meerdere geprobeerd) niet herkent/onderscheid van een normale cd..

Begint er inderdaad op te lijken. Heb je geen andere CD die bootable is bv een recoveryCD van een Partitiemanager o.d.om het booten vanaf de CDRom zeker te stellen.

Begint er inderdaad op te lijken. Heb je geen andere CD die bootable is bv een recoveryCD van een Partitiemanager o.d.om het booten vanaf de CDRom zeker te stellen.

Dat is een goed idee, Ik heb nog wel wat system disks bijvoorbeeld 1 die bij mijn moederbord hoort.. mischien een soort bios-herstel? is dat een mogelijkheid? Hier heb ik verder geen ervaring of kennis van. Dus dat zal ik dan eerst moeten uitzoeken..

In ieder geval erg bedankt voor de hulp zover

@ mavaros : ik zal even rondspeuren daar, thnx

Ik houd jullie op de hoogte

EDIT: Mijn ASUS Disk doet het prima, ik kan in FreeDOS komen en nog een aantal opties waaronder floppy disk drivers maken.. Verder geen bios updates of iets dergelijks..

maar dit zou dus betekenen dat het aan 3 verschillende windows versies ligt? dat zou toch vreemd zijn.

Laatst bewerkt:
Hallo allen,

Probleem opgelost..

het blijkt dus inderdaad dat al mijn windows versies niet goed waren aangezien ik ze via de ingebouwde brandconsole op mijn Macbook heb gemaakt.

Nieuwe versie via NERO op een windows computer gemaakt en voila het werkt!

dat het zo voor de hand liggend kon zijn.. in windows en mac zelf was niks aan de hand met de installatie cd's.. autorun alles werkt.. maar kennelijk niet via de bios!

Kortom hier kan een slotje op en nogmaals bedankt voor de moeite :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan