• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum als getalnotatie omzetten naar datumnotatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

RichieRich49

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2008
Beste forumleden,

ik heb een excelbestand gekregen met allemaal datums. Het probleem is, dat deze datums ingevuld zijn als een getal. Dus als voorbeeld: 13062008

Ik wil dit graag in SPSS verwerken, maar dan moet ik er eerst voor zorgen dat Excel en/of SPSS dit als een datum ziet. Kan ik dit in Excel (of eventueel in Access) omzetten naar een datumveld?

M.v.g.

Richie

Bijlagen

Even in een aparte kolom:
Code:
=DATUM(RECHTS(A1;4);DEEL(A1;3;2);LINKS(A1;2))

Hartelijk dank voor de snelle reactie. Hij geeft idd als resultaat de goede datum.:thumb:

Alleen geeft hij in de cel waar ik de formule heb geplaatst, de volledige formule weer ipv het resultaat. Als ik bij de eigenschappen van de formule kijk, staat daar als resultaat de goede datum. Nu wil ik dat hij deze datum in de cel laat zien, ipv de formule.

Ik heb geprobeerd om de celeigenschappen te veranderen naar standaard en datum enzovoorts, maar dat hielp niet.

Weet iemand hier de oplossing voor?

M.v.g.

Richie

Richie,

Er staat een vinkje bij extra - opties - weergave - formules. Haal die weg en je hebt de uitkomst in beeld.

Hartelijk dank:thumb:

Het werkte ook als ik alles kopieerde naar een nieuw excelbestand, maar deze oplossing is iets handiger!!

Bedankt

Richie

Formule werkt alleen bij standaard notatie van 13062008, maar ik heb daar een variant op. Oftewel sommige datums zijn 11007 en andere zijn 101007. Ik heb een kleine reeks toegevoegd. Hoe kan die formule dan zo aanpassen zonder dat het hele blad eerst moet sorteren en afhankelijk de lengte twee formules moet gaan gebruiken. Of is idee werkelijkheid???

Bijlagen

Dit kwam ik ook tegen in mijn excellijst, maar alle notaties met een getal minder staan, als het goed is, bij elkaar. Ik heb gewoon de formule zo aangepast dat de datum wordt gelezen uit zeven cijfers i.p.v. acht. Dat was bij mij een paar minuten werk.

Als dit niet lukt, moet je dat even aangeven, dan kijk ik even wat er precies aangepast moet worden.

Succes,

Richie

Code:
=DATUM(RECHTS(E2;2);DEEL(E2;2;2);LINKS(E2;1))

Alleen wordt 31207 omgezet naar 3-12-1907 ipv 3-12-2007

Ik heb vooralsnog even de lengte genomen en daarop gesorteerd en daarna formule aangepast op de lengte. Misschien heel omslachtig, maar anders weet ik het even niet.

Ik verander de formule: =DATUM(RECHTS(K50;4);DEEL(K50;3;2);LINKS(K50;2)) in =DATUM(RECHTS(K51;4);DEEL(K51;2;2);LINKS(K51;1))

Dat lijkt me hetzelfde als bij jouw.
Kun je geen formule er in plaatsen dat alle "19" worden vervangen door "20", zodat het jaar goedkomt. Of gewoon via zoeken en vervangen?

Kun je geen formule er in plaatsen dat alle "19" worden vervangen door "20", zodat het jaar goedkomt. Of gewoon via zoeken en vervangen?
Je kunt de 20 gewoon in je formule bouwen:
Code:
=ALS(ISLEEG(E2);"";ALS(LENGTE(E2)=6;DATUM(20&RECHTS(E2;2);DEEL(E2;3;2);LINKS(E2;2));DATUM(20&RECHTS(E2;2);DEEL(E2;2;2);LINKS(E2;1))))
Dit kun je alleen gebruiken als je zeker weet geen jaartallen kleiner dat 2000 te hebben.

rdg1314, bedankt voor je genomen moeite om de formule aan te passen. Het werkt geweldig!!! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan