• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lookup in andere file

• Onderwerp starter Onderwerp starter DVDL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DVDL

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2002
Is het mogelijk om via de lookup formule te zoeken in een andere excel file?
2e probleem is dat deze andere file elke dag van naam wijzigd.
Elke dag wordt er automatisch een raportje gemaakt dat dan de naam krijgt vb. "planning28042009.xls" voor gisteren en planning29042009.xls voor vandaag.
ik zou dus automatich gegevens van die file willen opzoeken.

Dat moet je doen via de indirect formule
Een kleine xls bijlage zal duidelijkheid verschaffen.

Ja… zoeken een ander bestand kan, maar je hebt wat probleempjes:

1) het bestand waarin je wilt zoeken moet geopend zijn om dat met een formule te kunnen doen. Wil je dat niet of kan je dat niet, zal het er snel op uitkomen dat je je heil moet zoeken in VBA.
2) De bestandsnaam. Om ergens te kunnen zoeken, zal je Excel moeten vertellen WAAR je wilt zoeken. Met variabele bestandsnamen wordt dat lastig.

Die bestandnamen zou je kunnen “verklikken” in een hulptabel, dat houdt in dat je bijvoorbeeld in kolom A de bestandsnamen voor het hele jaar alvast verklikt. Daarbij loop je meteen tegen probleem

3) datumnotatie.

Ga je wat rommelen met data en bijvoorbeeld TEKST.SAMENVOEGEN, dan gaat Excel de numerieke waarden van data gebruiken, dus gerekend vanaf 1 januari 1900, beginnende met getal 1. 29 april 2009 krijgt dan waarde 39932.
Dat moet dus met een slim truucje. Een datumnotatie als 29042009 is niet standaard, maar die kan je natuurlijk wel maken. Rechtsklikken in en cel met [celeigenschappen]>[aangepast] en dan ddmmjjjj. Geen probleem. Als je daar echter wat mee wilt doen, krijg je direct het verhaal van die datumwaarde weer voor je kiezen.
Door als celeigenschap “planning”ddmmjjj”.xls” te gebruiken, gaat het wel goed. Alstublieft… de bestandsnaam. Niemand heeft gezegd dat we de boel niet een beetje voor de gek mogen houden, nietwaar?

Probleem 2 en 3 zijn dus al opgelost, houden we probleem 1 nog over.

Zoals Popipipo al voorstelde, is INDIRECT() een betere functie voor dit soort dingen, maar dan nog zal het bestand waarin je wilt zoeken geopend moeten zijn. Gezien je verhaal, zit je daar niet op te wachten.:confused:

Je bent alvast een stukje op weg. Misschien dat de VBA-experts dit even verder kunnen aanvullen.

Dat moet je doen via de indirect formule
Een kleine xls bijlage zal duidelijkheid verschaffen.

ik heb 3 bestandjes gemaakt, rapport is het bestandje met de lookup formule.
de formule die er nu inzit gaat dus zoeken in de file planning29042009.xls en geeft de juiste gegevens weer.
maar morgen is dat bestand weg en is er een nieuw planning30042009.xls en dan zou de lookup dus in dat bestand moeten zoeken.

Bijlagen

Ik denk dat ik hier de oplossing voor je hebt.

Bijlagen

dat werkt ja, maar wat ik zeg.... dat lukt alleen als de bestandjes waaruit je data wilt extraheren ook echt geopend zijn. Een bijzonder ergerlijk mankement in Excel, dat nog steeds niet de aandacht heeft gekregen die het verdient.
Het zou prettig zijn als de dames & heren van Microsoft dit in een nieuwe versie zouden oplossen (of nog beter: als essential update voor alle versies). Ik stel me zo voor dat er nieuwe formule komt, iets als XREF() ofzo, voor External REFerence

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan