• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen koppelen en controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ebert87

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2009
Hallo allemaal,

Is het mogelijk om 2 kolommen met elkaar te vergelijken? Hier bedoel ik mee:
Een specifiek getal in een cel van kolom A mag slechts voorkomen bij een specifiek getal uit kolom B.

Voorbeeld:

In A1 staat 3 en deze hoort bij getal 6 in B1.
Als er bv in A8 ook een 3 staat, moet in B8 ook een 6 staan.
Wanneer dit niet het geval is er sprake van een fout in de spreadsheet en moet er een melding gegeven worden (bv 'fout' of '1' in C8).

Eén specifieke waarde in kolom A mag slechts voorkomen bij één specifieke waarde in kolom B.

Is het mogelijk een dergelijke controle in Excel op te zetten?

Alvast bedankt voor de reacties!

het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoeld.
Plaats anders even een voorbeeld bestand

Duidelijk wel, maar op basis van welke criteria ga je de koppeling maken ? Bestaand tabelletje of bepaalde formule of id
Zoals Geep1980 al aangaf, een voorbeeldbestandje maakt meestal al veel duidelijk

Mvg

Rudi

Een voorbeeld bestand wordt zo gauw lastig, maar ik zal proberen mijn bovenstaande voorbeeld te verduidelijken.

Wanneer bv in cel A5 een 3 staat en in B5 een 8, dan wil ik een melding in kolom C hebben. Want de waarde 3 in een cel van kolom A mag alleen voorkomen wanneer er in de naastliggende cel van kolom B een 6 staat (B5 had dus 6 moeten zijn).

Dus waarde 3 in kolom A hoort altijd bij waarde 6 in kolom B. Elke andere waarde in kolom B is fout.

Hopelijk is het nu wat duidelijker geworden

is het de waarde van A1 keer 2 wat in B1 moet staan of is dat anders

Duidelijk wel, maar op basis van welke criteria ga je de koppeling maken ? Bestaand tabelletje of bepaalde formule of id
Zoals Geep1980 al aangaf, een voorbeeldbestandje maakt meestal al veel duidelijk

Mvg

Rudi

Het ideaalste zou zijn dat er een procedure kan worden gemaakt welke opmerkt wanneer een unieke waarde uit kolom A voorkomt bij meerdere unieke waardes uit kolom B.
Dit mag namelijk niet, elke unieke waarde uit kolom A mag slechts voorkomen bij één unieke waarde uit kolom B.

Ja goed, maar gaat het hier enkel om 3 en 6 of moeten er meer getallen vergeleken worden. Dus hoe wil je duidelijk maken welke waarden bij elkaar horen ??????

Mvg

Rudi

is het de waarde van A1 keer 2 wat in B1 moet staan of is dat anders

Er zit geen wiskundig verband tussen kolom A en B. Kolom B is een serienr van een categorie producten, kolom A een specifiek productnr wat bij de categorie producten van kolom B hoort.

Ja goed, maar gaat het hier enkel om 3 en 6 of moeten er meer getallen vergeleken worden. Dus hoe wil je duidelijk maken welke waarden bij elkaar horen ??????

Mvg

Rudi

Het betreft een groot spreadsheet met productcategorieen (kolom B), en bij een specifiek productcategorie horen meerdere producten (kolom A). Een specifiek product kan niet bij meerdere productcategorieen horen.
Ik wil graag controleren of een product in de spreadsheet (uniek nr in kolom A) voorkomt bij meerdere productcategorieen (meerdere unieke nrs in kolom B). Want wanneer dit voorkomt is er dus sprake van een invoerfout.

Ik hoop dat er niet duidelijk gemaakt hoeft te worden welke waarden bij elkaar horen (want dan zou elk productnr apart gekoppeld moeten worden aan een unieke categorienr), maar dat er een code oid bestaat waarmee Excel detecteert dat een uniek productnr (unieke waarde kolom A) gekoppeld is aan meerdere unieke productcategorieen (meerdere unieke waardes in kolom B).

Is dit mogelijk?

hoe weet je welk product bij welke productcategorie hoort
Dit kan alleen als je een verband legt.

Bijvoorbeeld
In A1 staat beenham als product hoort hij dan bij de categorie vleeswaren of bij ham

Ook hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel

hoe weet je welk product bij welke productcategorie hoort
Dit kan alleen als je een verband legt.

Bijvoorbeeld
In A1 staat beenham als product hoort hij dan bij de categorie vleeswaren of bij ham

Ook hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het betreft hier een zo grote spreadsheet dat ik wil voorkomen om koppelingen specifieke koppelingen tussen product en categorieen te leggen.

Met andere woorden, dat Excel detecteert dat beenham onder categorie vleeswaren en categorie autos staat (wat dus fout is).
Het nr van beenham komt namelijk meerdere keren voor (want zelfde product, maar van andere slager (feitelijk een extra kolom welke ook verbonden is met kolom A en B).

Stel dat beenham nr 3 is, dan moet dit altijd bij nr 6 (categorie vleeswaren) staan en niet bij nr 8 (categorie autos).
Hopelijk kan de specifieke koppeling tussen nr 3 in kolom A en nr 6 in kolom B vermeden
worden. Excel detecteert dat nr 3 in kolom A bij nr 6 EN bij nr 8 in kolom B staat en geeft dan een melding.

ik denk dat ik dan misschien een verkeerd beeld voor me heb van hoe je kolommen er uit zien.
Ik zie het als volgt

Kolom A Kolom B
beenham Vleeswaren
oude kaas Kaas
rookworst Ham

Ik kan zo niet zien waar de beenham uit A1 voorkomt in kolom B
Zo kan ik dus ook niet kijken of beenham in meerdere productcategorien voorkomt

ik denk dat ik dan misschien een verkeerd beeld voor me heb van hoe je kolommen er uit zien.
Ik zie het als volgt

Ik kan zo niet zien waar de beenham uit A1 voorkomt in kolom B
Zo kan ik dus ook niet kijken of beenham in meerdere productcategorien voorkomt

Het idee wat je schets is hetzelfde, ik werk echter met nummers. Maar voor de duidelijkheid onderstaand voorbeeld in tekst:

Kolom A Kolom B kolom C

beenham Vleeswaren slager A

beenham Vleeswaren slager B

beenham Auto slager C

oude kaas Kaas kaasboer A

Wat Excel zou moeten detecteren is dat beenham nu voorkomt bij categorie Vleeswaren EN Auto. En daar vervolgens een melding van geeft.

(Ik heb de table tag geloof ik nog niet door ;) )

weet niet of het helemaal is wat je zoekt maar zie bijgevoegd bestand

Dank je voor je bestand! We zitten op de goede weg denk ik, als de formule ongelijk is aan nul dan komt een product onder meerdere categorieen voor.

Het probleem is dat nu elk product aan een categorie gekoppeld moet worden door categorie in te vullen in cel D7 en product in D8 in het voorbeeld.

Bestaat er een formule welke ik in kolom C naar beneden kan trekken en dat deze een 1 geeft bij regel 2 en regel 6 (omdat product 3 onder categorie 1 en 5 valt?) en bij de overige regels een 0 omdat hier producten enkel onder 1 categorie vallen?

Heb even die extra kolom in je voorbeeld toegevoegd en aangegeven wat ik in woorden hierboven bedoel.

Alvast bedankt voor de moeite!

Bijlagen

zou je het bestand in een oudere excel versie kunnen plaatsen.
Ik kan op mijn werk de extra benodigde onderdelen voor dit bestand niet installeren.

Heb het een en ander getest, lijkt allemaal goed te werken.
Rest mij nog een vraag, werkt deze formule ook voor strings waar letters EN cijfers in staan?

Zo ja, dan is het probleem 100 % verholpen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan