• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

MATRIX-berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

SjaakVerhoeve

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2007
Beste,

Voor mijn werk moet ik enkele matrix berekeningen oplossen.
Met de hand berekenen gaat goed voor eenvoudige getallen, maar met grotere getallen wordt dit al snel priegel werk. Vandaar dat ik het eens met Excel wou proberen. Ik kan wel goed met Excel werken, maar ik heb hier nog nooit MATRIX ingevoerd. Op het internet heb ik geen duidelijke Nederlandse handleiding kunnen vinden, vandaar de vraag.

Het gaat om vier vergelijkingen met vier onbekenden (A,B,C,D), zie hier:

X1" = X1 * A - Y1 * B + C
Y1" = Y1 * A + X1 * B + D

X2" = X2 * A - Y2 * B + C
Y2" = Y2 * A + X2 * B + D

Hiervan zou ik graag deze MATRIX-berekening in Excel willen zetten:

(4 x 4) Keer (1 x 4) = (1 x 4)

Code:
  X1   -Y1   1    0                      A            X1"
  Y1   X1    0    1        Keer       B      =    Y1"
  X2   -Y2   1    0                      C            X2"
  Y2   X2    0    1                      D            Y2"

Dit geeft:

(4 x 4) Keer (1 x 4) = (1 x 4)

Code:
                                                                X1"           A
Inverse matrix van de (4 x 4)      Keer   Y1"   =       B
                                                                X2"           C
                                                                Y2"           D

Zo zijn de (A,B,C,D) berekend.
Iemand de oplossing hoe dit in Excel (2007) ingevoerd moet worden?

Bij voorbaat dank,

Sjaak

Ik weet niet of je op een of andere manier aan een programma als Maple kunt komen? Hiermee werken wij op dit moment mee met matrices op onze studie, misschien is dat iets waarmee je verder komt..

Zie een (simpele) opdracht: Gegeven 5 matrices worden er wat bewerkingen mee uitgevoerd (zie bijlage)

Bijlagen

• maple opdracht.jpg
    maple opdracht.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 108
Laatst bewerkt:
Sorry ik beschik niet over het programma Maple.

Wel heb ik nu een uitleg gevonden op een site.

Alleen is hier niet beschreven hoe ik een inverse matrix toe kan passen, of hoe ik matrices kan vermenigvuldigen.

Ik weet niet of je op een of andere manier aan een programma als Maple kunt komen? Hiermee werken wij op dit moment mee met matrices op onze studie, misschien is dat iets waarmee je verder komt..

Zie een (simpele) opdracht: Gegeven 5 matrices worden er wat bewerkingen mee uitgevoerd (zie bijlage)

Ziet er zeer handig uit, maar ik beschik niet over deze uitgebreide software.

Oke, jammer ;) Zelf heb ik niet veel ervaring met excel, maar:

http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Cursus-artikel/Excel-Matrices.htm zei:
(link)
Nu is een vergelijking van het type…

A * X = B

…snel opgelost:

X = B * A-1

Zelfs al zijn A, B en X geen eenvoudige getallen, het principe blijft. A-1 staat voor ‘het inverteren van A’, en daarvoor kent Excel de functie =INVERSEMAT. B * A-1 staat voor het vermenigvuldigen van twee matrices, en daarvoor is er =PRODUCTMAT.

Laatst bewerkt:
Na de handleiding die niekfct aanbood te hebben doorgenomen heb ik mijn vraag weten op te lossen. Ik wil niekfct bedanken voor zijn hulp:thumb:.

De Excelsheet met de oplossing op mijn vraag heb ik als bijlage toegevoegd aan dit bericht, voor eventuele andere personen die met dezelfde vraag zitten.

Groeten,

Sjaak

Bijlagen

Mooi, en geen dank! :)
Succes er nog mee!

ps. goed dat je de 'oplossing' nog even deelt, kunnen anderen er inderdaad ook wat mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan