• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als cel leeg is dan ....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ch3vr0n

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2009
Hoi allemaal,

Als kleine ondernemer ben ik bezig mijn eigen "facturatie systeem" aan het maken in excel, daar als 1 mans bedrijfje boekhoudprogramma's als winfakt mij te duur zijn en ook gewoon niet nodig.

Met hier en daar wat opzoek werk te hebben gedaan schiet het allemaal goed op, maar ik ben op een probleempje gelopen. Het zit als volgt, als een cel leeg is, dan moet een bepaalde formule worden uitgevoerd in een andere, zoniet dan moet de cel met de formule ook leeg blijven. Momenteel verschijnt echter in de cel met de formule #WAARDE!. Hieronder wat meer info

vb

cel A22 = leeg (geen text, geen getallen, niks), dan moet cel D22 ook leeg zijn, zoniet dan moet de formule
Code:
=(VERT.ZOEKEN(A22;Producten!A4:C8;3;ONWAAR))*C22
uitgevoerd worden. Op bovenstaande manier verschijnt er echter #N/B als cel A22 leeg is. Dat mag dus ook niet.

Wanneer ik de uit te voeren formule in cel D22 aanpas naar
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A22;Producten!A4:C8;3;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A22;Producten!A4:C8;3;ONWAAR))*C22
dan verschijnt #WAARDE! in cel D22.

simpel gezegd : als cel A22 == "" dan is moet cel D22 == "" zoniet dan moet cel D22 de formule uitvoeren. Snapt iemand wat ik wens ?

op het einde moet in cell D35 het totaal berekend worden van het bereik D22 tot D34. Echter doordat in dat bereik overal momenteel #WAARDE! verschijnt, verschijnt #WAARDE! ook in D35. Na het berekenen van subtotaal in cel 35 dan moet een getal uit cel D36 erbij geteld worden en weergegeven in cel D37.

Cel D35 bevat momenteel
Code:
=som(D22:D34)
, cel D36 bevat een vast getal, cel D37 bevat
Code:
=som(D36:D37)

Laatst bewerkt:
simpel gezegd : als cel A22 == "" dan is moet cel D22 == "" zoniet dan moet cel D22 de formule uitvoeren.

Toch niet zo lastig dan? :eek:

=ALS(A22="";"";(VERT.ZOEKEN(A22;Producten!A4:C8;3;ONWAAR))*C22)

Wigi

Beste Ch3vr0n ;)

Kijk eens naar deze site

Anders zet eens een voorbeeldbestandje hier.

Groetjes Danny. :thumb:

de formule van wigi werkte niet helemaal, maar mits wat kleine aanpassingen gaat het. Nu is er een nieuw met een andere koppeling

A21 > leeg
B21 >leeg
C21 > =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A21;Producten!$A$4:$C$8;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A21;Producten!$A$4:$C$8;2;ONWAAR))
D21 > =ALS(A21="";"";VERT.ZOEKEN(A21;Producten!$A$4:$C$8;3;ONWAAR)*B21) <== aangepaste formule

Nu zou ik echter moeten weten te zien verkrijgen dat als B21 ook leeg is, D21 dat ook blijft tot er een waarde wordt ingevuld in B21. Momenteel verschijnt in D22 0 als B21 niet ingevuld is, wordt er echter een getal in B21 ingevuld dan klopt D21 wel.

volgens mij is het iets met als en. Het D22 moet dus leeg blijven als zowel A21 als B21 leeg zijn, zoniet dan moet de formule worden uitgevoerd

=ALS(OF(A21="";B21="");"";VERT.ZOEKEN...)

En euh, vraagje. Begrijp jij wat je aan het doen bent, en waarom eerdere formules van jou niet werkten? Wat was er mis aan mijn vorige voorstel?

Beste Ch3vr0n ;)

Gebruik eens de volgende formule.

Code:
D21 > =ALS(EN(A21="";B21="");"";VERT.ZOEKEN(A21;Producten!$A$4:$C$8;3;ONWAAR)*B21)) <== aangepaste formule

jupjup ik begrijp perfect wat ik aan het doen ben. Layout van de factuur is wat veranderd dus celnummers ook :). momentje. Bestanden bijsluiten lijkt me moeilijk, daar alles op 3 werkbladen staat, en ik dus ook men klantgegevens zou vrijgeven. Even kijken of daar een oplossing voor is.

Jou formule werkte wel wigi, maar resulteerde in een weergave van het cijfer 0, terwijl het net de bedoeling was dat NIETS werd weergegeven :)

thx danny. Just wa dak zocht ^^ nu kijken of ik die #WAARDE onderaan kan wegwerken :p

form schiet goed op, nu zit ik echter met nog een vraagje. In cel D40 moet het totaal weergegeven worden van celbereik D27:D39, maar enkel en alleen als in die velden een waarde wordt weergegeven. Ik raak er niet aan uit, een ding dat ik wel weet is dat =als(d27:d39="";"";som(d27:d39)) niet lukt en de fout #WAARDE! toont. Dit waarschijnlijk omdat excel het bereik d27:d39 niet als leeg beschouwd omdat in die cellen de formule =ALS(EN(A27="";B27="");"";VERT.ZOEKEN(A27;Producten!$A$4:$C$50;3;ONWAAR)*B27) loopt.

Weet iemand een oplossing, alvast nogmaals aan allen bedankt voor de geboden hulp.

Beste Ch3vr0n ;)

Zet in cel D40 de volgende formule.

Code:
=ALS(ISFOUT(SOM(D27:D39));"";SOM(D27:D39))

=som(D27: D39)

werkt gewoon.

weet ik wigi, maar in men layout wil ik zo weinig mogelijk "lege" velden zien of velden met een waarde die niets betekent. Tis misschien maar een miereneuken zoals ze hier in belgië zeggen maar zo ben ik nu eenmaal.

nope danny. dan krijgk de waarde "0" net als met de gewone som formule. Zou het liever hebben zoals in vb cel D27. Waar de cel gewoon "wit" blijft. als je snapt wat ik bedoel :)

Misschien met deze:

Code:
=ALS(SOM(D27:D39)>0;SOM(D27:D39);"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan