• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

inhoud cel (variabel) bestand A zoeken in kolom A van bestand B

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Smidt

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Wie kan mij helpen.

Ik werk met 2 exelbestanden (tegelijk open) en wil een macro maken waar deze de inhoud van cel A1 - vanuit bestand A - (het betreft hier een volgnummer) zoekt in kolom A van bestand B. Eenmaal gevonden moet deze de betreffende cel selecteren.

alvast bedankt

het hoeft niet persee via een macro.
Ik heb het met een formule gedaan zie bijgevoegd bestand.
In Blad 2 kan je in B1 1 t/m 10 invullen en die waarde haalt hij dan uit blad 1

Bijlagen

Bedankt voor het meedenken maar het is helaas niet de oplossing voor mijn probleem.

Ik werk sowieso met twee verschillende excelbestanden, wat ik zoek is dat in bestand A in cel A1 een volgnummer staat en dat in bestand B in kolom A honderden volgnummers onder elkaar staan. Ik ben op zoek naar een code dat wanneer ik de macro activeer het systeem van bestand A naar bestand B gaat en de cursur op het betreffende volgnummer gaat staan. Hopelijk kun je hier iets meer mee, ik hoor van je.

Is dit wel de oplossing?

Ik heb een knop gebouwd die in een ander bestand naar de waarde van de actieve cel zoekt en er ook naar toe springt.
Je moet de beide bestanden wel even in de directory C:\temp zetten of anders het adres in de macro veranderen.
Mocht je er niet uitkomen, dan zie ik wel weer een reactie op mijn voorstel.

:thumb:

Laatst bewerkt:
Helaas, het is nog niet helemaal zoals ik het bedoel, in mijn geval heb ik beide bestanden altijd open staan, volgens jouw macro moet ik het zoekbestand eerst afsluiten.

Als tweede is het de bedoeling dat hij vanaf het bronbestand de waarde uit cel A1 haalt, dus er zal nog een commando aan toegevoegd moeten worden waar de macro eerst de waarde leest vanuit cel A1 en vervolgens deze zoekt in het zoekbestand.

Verder wil ik jou complimenteren, want het zoekgedeelte werkt perfect, was ik zelf nooit opgekomen, hier dank voor.:thumb:

Inmiddels heb ik de oplossing gevonden en werkt het prima, zie onder, echter wanneer ik bijv. een 6 invoer (deze komt niet voor in het zoekbestand) dan pakt het systeem een willekeurige cel, het zou mooi zijn dat het systeem dan aangeeft; "volgnummer niet gevonden". Nog even voor mijn informatie; de macro moet alleen zoeken in kolom A anders zou het wellicht kunnen dat deze gaat zoeken in andere kolommen en dat is niet de bedoeling.

ik wordt helemaal enthousiast, ik hoop dat je een antwoord op mijn vraag hebt.

Nogmaals bedankt

Sub zoekwaarde()

Dim zoekwaarde
Dim c

Range("A2").Select

zoekwaarde = ActiveCell.Value

Windows("Test2(1).xls").Activate
Rem Workbooks.Open ("C:\Temp\Test2(1).xls")

With Worksheets(1).Range("a1:a500")
Set c = .Find(zoekwaarde, LookIn:=xlValues)

If Not c Is Nothing Then
c.Select
End If

End With

End Sub

Als je in de sub de rode tekst invoegt, moet ie een waarschuwing geven als de zoekwaarde niet is gevonden.
Ik heb het niet getest, dat moet je zelf maar even doen.

Suc6 :thumb:

Inmiddels heb ik de oplossing gevonden en werkt het prima, zie onder, echter wanneer ik bijv. een 6 invoer (deze komt niet voor in het zoekbestand) dan pakt het systeem een willekeurige cel, het zou mooi zijn dat het systeem dan aangeeft; "volgnummer niet gevonden". Nog even voor mijn informatie; de macro moet alleen zoeken in kolom A anders zou het wellicht kunnen dat deze gaat zoeken in andere kolommen en dat is niet de bedoeling.

Nogmaals bedankt

Sub zoekwaarde()

Dim zoekwaarde
Dim c

Range("A2").Select

If Not c Is Nothing Then
c.Select
Else
MsgBox "Volgnummer niet gevonden" , VBOKOnly , "Waarschuwing"
exit sub

End If

End With

End Sub

Code:
Sub zoekwaarde()
Dim zoekwaarde, c, ws As Worksheet
zoekwaarde = [A2].Value
Set ws = Workbooks("Test2.xls").Worksheets(1)
    With ws.Range("a1:a500")
            If Not c Is Nothing Then
                ws.Activate
                c.Select
            Else: MsgBox ("Waarde niet gevonden")
            End If
    End With
End Sub

Mvg

Rudi

Robert,
Hij zoekt nu ook alleen in kolom A, en wel in A1 - A500 (zie rode tekst). Als er meer dan 500 records zijn, moet je zelf even die 500 aanpassen. Als je tot helemaal onderaan wilt zoeken, zet er dan neer A65536, dat is nl. de laatste rij.

;)

Nogmaals bedankt

Sub zoekwaarde()

Dim zoekwaarde
Dim c

Range("A2").Select

If Not c Is Nothing Then
c.Select
End If

End With

End Sub

Bedankt voor het aanreiken van oplossingen dit waardeer ik zeer. Het systeem geeft idd aan dat het volgnummer niet aanwezig is echter selecteert deze cel A60, is hier ook een oplossing voor?

T.a.v. onderstaande codes geeft het systeem bij mij een foutmelding bij de regel die ik in het rood heb geselecteerd, het pad heb ik zonder succes aangepast.

Sub zoekwaarde()
Dim zoekwaarde, c, ws As Worksheet
zoekwaarde = [A2].Value
Set ws = Workbooks("Test2.xls").Worksheets(1)
With ws.Range("a1:a500")
If Not c Is Nothing Then
ws.Activate
c.Select
Else: MsgBox ("Waarde niet gevonden")
End If
End With
End Sub

Wat je zegt is eigenlijk tegenstrijdig, want de macro wordt stopgezet als in die regel een fout zou zitten en dan kan hij ook niet aangeven dat de zoekwaarde niet gevonden is. Waar het bestand staat speelt geen rol, als het maar geopend is en de namen overeenkomen.
Zijn er nog andere macro's actief in het bestand want het selecteren van A60 lijkt mij ook al vreemd. Probeer anders onderstaande eens

Code:
Set ws = Workbooks("Test2.xls").Worksheets("naam van je zoekblad")

Mvg

Rudi

Laatst bewerkt:
Ik weet nu waarom hij cel A60 selecteert, dit is nl. de cel die nog geselecteerd stond, ik heb het probleem opgelost door het commando te geven dat hij, indien niet gevonden, standaard naar cel A2 gaat, dus probleem opgelost. Nogmaals hartelijk dank dat je me hierbij hebt willen helpen.

Wat ik jou nog wel wil vragen: weet jij ook hoe je vanuit het zoekbestand (excel) middels een macro een word samenvoegbestand kunt openen. Het zoekbestand (excel) bevat gegevens die in het samenvoegbestand ingelezen moet worden. Wanneer ik handmatig het worddocument oproep werkt het prima, het probleem zit in het feit wanneer ik het via een macro (vanuit het zoekbestand) doe hij wederom het zoekbestand in excel opent terwijl deze dus al open staat.

Robert,

Dan bouw je toch eerst een commando in dat gecontroleerd wordt of het word-bestand al open is, zo ja, dan verder, zo nee, dan openen en verder.
:D

waarschijnlijk was ik niet zo duidelijk. Ik bedoel dat ik via een macro - vanuit het zoekbestand (bronbestand in excel) - een samenvoegbestand in word wil openen. Het probleem is dat deze dan het bronbestand in excel voor de 2e keer opent en daarna het samenvoegbestand in word. Hopelijk weet iemand welke codes ik moet gebruiken om dit te voorkomen.

Robert,

Plaats eens even een voorbeeldbestandje, zonder gevoelige informatie er in. Dan kunnen we kijken wat er mis gaat.

;)

Hierbij doe ik 2 fictieve bestanden toekomen. Eén Excel bronbestand waar de gegevens in staan en één Word samenvoegbestand waar de gegevens ingelezen moeten worden. In het bronbestand heb ik een macro staan die ik van dit forum heb afgehaald, echter geeft het systeem direct al een foutmelding. Wanneer je de macro opent - zie je naast de codes - de tekst wat de code behoort te doen. Ik denk/hoop dat dit wel duidelijk is.

Hopelijk kun je hier iets mee. Alvast bedankt.

Bijlagen

helaas nog steeds geen antwoord op mijn vraag, wie kan/wil mij helpen.

alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan